is er altijd behoefte aan stookolie/gasverwarming ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
evi

is er altijd behoefte aan stookolie/gasverwarming ?

Bericht door evi »

is er altijd behoefte aan een andere verwarmingsbron wanneer men een stenen kachel heeft? dat vroeg ik mij af.
zijn er mensen die hun volledige woning verwarmen met 1 finoven, tigchelkachel, speksteenkachel, of heeft iedereen daarnaast ook nog een soort van noodcircuit voor geval de kachel niet voldoet bij koude dagen enz.

In ons huidige huis, zal het er wel nooit van komen, onze huisbaas heeft het helemaal niet zo gezien in alternatieve zaken, die vindt het zelfs normaal als je kelder een zwembad is, maar we overwegen eventueel mijn ouderlijk huis te kopen en te verbouwen. Het zou mooi zijn als dat zou kunnen. aangezien de oude stookolieketel en brander die daar nog aanwezig is voor de cv helemaal tot op de draad versleten is, laat ons dat zeker de mogelijkheid om te kijken of er geen milieuvriendelijker en ook budgetvriendelijker ( op gebied van verbruik) mogelijk zijn om zoveel mogelijk in de warmtebehoefte in huis te voorzien.

Ik heb ondertussen van het lezen op het forum al begrepen dat isolatie zowat de belangrijkste factor is om warmte IN huis te houden. daar zal zeker werk aan de winkel zijn om te gaan isoleren omdat het vroeger , toen dit huis gebouwd/verbouwd werd niet zo aan de orde was. Ondanks dat meen ik mij een verbruik aan stookolie te herinneren in dat huis van een 1500 liter per jaar , warm water niet meegerekend omdat dat via een geiser kwam, geen idee of dat een hoog verbruik is verder .

waar ik vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die reeds geinvesteerd hebben in een kachel met accumulerende eigenschappen , en of ze daarnaast nog andere dingen gebruiken om te voorzien in warmtebehoeften en warmwaterbehoeften.

allerlei ideeën die we zouden kunnen toepassen om zuinig met energie om te gaan zijn welkom .

evi
John O

Re: is er altijd behoefte aan stookolie/gasverwarming ?

Bericht door John O »

[/quote]
evi schreef:is er altijd behoefte aan een andere verwarmingsbron wanneer men een stenen kachel heeft? dat vroeg ik mij af.
Nee, lijkt me niet speciaal nodig. Mits eea goed gedimensioneerd is natuurlijk.
Dat hangt helemaal af van het soort kachel dat je kiest. Neem je een type dat niet gekoppeld is met een buffer voor cv/warmwater zal je toch voor een andere warmwateroplossing moeten kiezen. Een geiser zou dan voldoen.
evi schreef: zijn er mensen die hun volledige woning verwarmen met 1 finoven, tigchelkachel, speksteenkachel, of heeft iedereen daarnaast ook nog een soort van noodcircuit voor geval de kachel niet voldoet bij koude dagen enz.
Als je toch een geiser neemt... In nederland zijn HR gas-combiketels te koop die ook alleen voor warmwater gebruikt kunnen worden. Niet veel duurder dan een geiser, zeker niet als je weet dat ze ook het warmwater op HR rendement doen. Een dergelijke ketel kan je ook een vloerverwarming laten verwarmen, als je bang bent voor tekorten.

Wil je meer ecologisch en heb je meer geld te investeren kies dan voor een dergelijk toestel incombinatie met een warmwater zonneboiler.
evi schreef: ...
Ik heb ondertussen van het lezen op het forum al begrepen dat isolatie zowat de belangrijkste factor is om warmte IN huis te houden. daar zal zeker werk aan de winkel zijn om te gaan isoleren omdat het vroeger , toen dit huis gebouwd/verbouwd werd niet zo aan de orde was. Ondanks dat
Isolatie is *DE* beste manier om je investering terug te verdienen.
evi schreef:
waar ik vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die reeds geinvesteerd hebben in een kachel met accumulerende eigenschappen , en of ze daarnaast nog andere dingen gebruiken om te voorzien in warmtebehoeften en warmwaterbehoeften.

allerlei ideeën die we zouden kunnen toepassen om zuinig met energie om te gaan zijn welkom .

evi
Hoe ga je koken? Als je toch op gas wilt koken is mss de combiketel niet zo verkeerd?
Groetjes, John
evi

Bericht door evi »

dank je wel voor je antwoord, nu , er is gas aanwezig . het warm water wordt nu ook voorzien door een geiser, deze zou wel best vervangen worden door iets van "deze tijd" . het is nog een toestel met waakvlam, dus ik denk wel dat dat ook beter kan?
We gaan niet het oneindige budget hebben dat zou natuurlijk mooi zijn. we gaan het zelfs erg moeten uitkijken, vandaar dat ik wat aan het spitten ben gegaan . Als je toch bepaalde zaken moet gaan vervangen probeer je dat op een duurzame manier te doen natuurlijk. koken denk ik dat dan gewoon op aardgas zal gaan gebeuren zoals dat nu het geval was.
Die hoogrendementsketels waar jij van spreekt zijn op aardgas neem ik aan? Sinds april dit jaar zijn wij de niet zo trotse of blijde gebruikers van een hoogrendementsketel op propaan ( geen aardgas aanwezig hier) . dit zogenaamde juweeltje verdubbelde zowat onze kost op een half jaar tijd, dus daar ben ik een beetje bang van als ik dat zo mag zeggen.
om jullie een idee te geven van wat ik bedoel eerste jaar van juni naar eind april geteld, een verbruik van bijna 1500 liter stookolie op het oude systeem , altijd wel nog bijverwamd met de kachel , voor een goeie 50 euro per maand.warm water zat hier met een boiler op stookolie, electrisch bijverwarmd.
In april besloot onze huisbaas ons volledig onafhankelijk te laten fungeren van de stallen, en liet een propaantank installeren , dit samen met een hoogrendementsketel, voor zowel verwarming als warm water.
resultaat : van eind april , naar eind oktober, bijna 1200 liter propaan erdoorheen nog voor het stookseizoen goed en wel van start was , dus dit verbruik schrijf ik dan grotendeels toe aan het warm water? we hebben dan een tijdje echt superzuinig aan en enkel de kachel gebruikt om te verwarmen, maar we zijn nu dus aan onze 2de tank van 1200 liter propaan bezig. Voor ons was dat eerlijk gezegd wel schrikken :?: :idea:
we hadden geen spectaculaire verbetering verwacht omdat we naar het schijnt al geen hoog verbruik hadden met de stookolie, maar ik had zeker niet verwacht dat we meer gingen verbruiken.
ook wordt het niet echt lekker warm in huis tegenover het oude systeem, de verwarming slaat hier eigenlijk ook zelden nog uit ( thermostaat bedoel ik dan) :( zijn wij de enigen die niet blij zijn met zo'n hoogrendementsding?
vandaar dus ook een beetje mijn vraag of het ook zonder extra verwarmingssysteem kan????

een buffervat denk ik niet dat we echt veel plaats voor gaan hebben op de plek waar die dan zou moeten komen ( wasplaats?) of kan zoiets ook buiten staan? vermoedelijk is dat te koud in de winter? en hoe groot moet zoiets dan zijn?
onder buffer mag ik verstaan een groot geisoleerd vat voor warmwateropslag?

eerst hadden we gedacht een kachel op cv te nemen, en daar in het stookseizoen ook het warm water van af te nemen, maar hoe meer ik over die systemen lees hoe erger ik aan het twijfelen ga daarover.
een kachel die de warmte accumuleert en daarna weer afgeeft lijkt me wel een heel erg mooi systeem. vloerverwarming denk ik niet dat we voor kiezen omdat er dan gebroken moet worden waar het eigenlijk niet nodig is , of ja niet nodig, het zou ons budget onnodig moeten rekken vrees ik om echt overal de vloer op te breken en die over het ganse oppervlak te gaan isoleren.
dak , muren en ramen zowel in het oude als in het aanbouwgedeelte worden wel aangepakt als het hele project kan doorgaan ( we hopen van wel natuurlijk :) )

hoe doen jullie dat met jullie bovenverdieping? wel of niet verwarmen? de eventuele overcapaciteit van een stenen kachel kan die gebruikt worden in die richting of is de stralingswarmte echt beperkt tot de ruimte waar deze zich bevindt?

heel veel vragen ik weet het , maar ik ben echt een leek op dat gebied. ik heb al best wat gelezen op verschillende fora , maar soms is de uitleg mij iets te technisch om goed te bevatten.

evi
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

@evi

Zoals je al schreef heeft het door jullie te kopen huis al een bestaande installatie. Welliswaar versleten maar wellicht met een kleine investering als backup bruikbaar.

Het stoken met hout heeft namelijk een belangrijk nadeel. Het gaat bijna nooit automatisch (behalve pellets) en heeft toezicht nodig.
De bekende spreuk dat hout driemaal warmt wordt meestal uit jalousie geuit door mensen die zelf geen moeite willen doen maar jou de besparing niet gunnen.
Deze moeite die je moet doen om met hout te stoken is soms moeilijk op te brengen of zelfs onmogelijk.
Denk je in dat je ziek wordt of erger dat je tijdelijk afhankelijk wordt van anderen. Het is niet alleen het stoken. Het maken van brandhout wordt dan moeilijk maar je kunt ook kopen. Het vervoer en het opslaan van het gekochte hout moet ook gebeuren en als je dat allemaal tegen normale uurlonen moet laten doen kun je beter geen hout meer stoken.
Ga eens op wintersport of gewoon een paar dagen weg, wie komt er alle paar uur een blokje hout op je kachel leggen? Zeer noodzakelijk als het bij ons ook eens streng vriest. Of wil je voor vertrek alle waterleidingen aftappen en zelfs de CV als je die nog hebt?

Ieders situatie is anders. Misschien heb je wel (bijna) altijd iemand thuis die kan stoken.

Een goede (automatische) backup is wel zo handig, ondanks dat je op hout wilt stoken. Vooral als het al in de woning gebouwd zit is het zonde om het er uit te slopen.
De bestaande ketel opknappen voor weinig geld of een tweedehands ketel op olie of gas plaatsen als backup is aan te raden.

Het wordt dan sport om die backup zo min mogelijk te gebruiken terwijl je wel het comfort van een eventueel bijspringende verwarming hebt.

Zelf heb ik een 18 jaar oude HR gasketel als backup naast een houtvergasser met buffertanks. Wordt de houtketel niet gestookt dan neemt de gasketel het automatisch over. De gasketel bewaakt ook de boilertemperatuur. Het warme water wordt in principe gemaakt met de hout CV. Echter als de Buffertanks in temperatuur zakken bestaat de mogelijkheid dat de warmwaterboiler niet meer op zijn minimum van ca 65 graden komt en er gevaar voor legionella ontstaat. Door de houtboiler over de gasboiler te laten lopen bewaakt de gasboiler de temperatuur voordat deze het leidingnet in gaat. Is de houtboiler niet warm genoeg dan warmt de gasboiler na.
Werkt prima en eenvoudig.
De pomp in de gasketel verzorgt zelfs de circulatie van het verwarmingswater door de woning waardoor een tweede pomp overbodig is. Zo is er een ideale combinatie van houtverwarming en backup.

Zoals reeds gezegd, ieders situatie is anders, ik hoop iets te hebben bijgedragen aan jullie plannen.

mfg. Jos.
evi

Bericht door evi »

bonkelaar schreef:@evi dank je wel voor je antwoord Jos ik ga er even tussendoor

Zoals je al schreef heeft het door jullie te kopen huis al een bestaande installatie. Welliswaar versleten maar wellicht met een kleine investering als backup bruikbaar.

er moeten natuurlijk wat leidingen verlegd worden, echter maar een paar meter, ik denk dan wel dat ik voor de gas zou gaan omdat na verbouwing anders de stookolietank onder de woonruimte zou komen te liggen. deze dient dan wel gesaneerd te worden .

Het stoken met hout heeft namelijk een belangrijk nadeel. Het gaat bijna nooit automatisch (behalve pellets) en heeft toezicht nodig.

pellets vind ik persoonlijk geen optie voor mijn gevoel wordt het goedkoper voorgesteld dan het in werkelijkheid is
De bekende spreuk dat hout driemaal warmt wordt meestal uit jalousie geuit door mensen die zelf geen moeite willen doen maar jou de besparing niet gunnen.

we stoken nu ook al redelijk veel op hout , vooral sinds de plaatsing van de blinkende hogerendementsketel op propaan in ons huurhuis, wat voor ons absoluut geen besparing, eerder een meerkost oplevert :( dus ik laat me niet zo snel ontmoedigen. :D

Deze moeite die je moet doen om met hout te stoken is soms moeilijk op te brengen of zelfs onmogelijk.
Denk je in dat je ziek wordt of erger dat je tijdelijk afhankelijk wordt van anderen. Het is niet alleen het stoken. Het maken van brandhout wordt dan moeilijk maar je kunt ook kopen. Het vervoer en het opslaan van het gekochte hout moet ook gebeuren en als je dat allemaal tegen normale uurlonen moet laten doen kun je beter geen hout meer stoken.

Ga eens op wintersport of gewoon een paar dagen weg, wie komt er alle paar uur een blokje hout op je kachel leggen? Zeer noodzakelijk als het bij ons ook eens streng vriest. Of wil je voor vertrek alle waterleidingen aftappen en zelfs de CV als je die nog hebt?

huis staat nu ongeveer 2 jaar leeg met alle water nog op de leidingen , temp in huis / wasplaats waar ketel staat komt nooit tegen/onder vriespunt, misschien ligt dat aan het feit dat we daar echt ingesloten zitten tussen twee huizen, dus niet iets waar ik erg bij stil had gestaan :oops: maar ik snap je redenering inderdaad wel , de winters zijn ook niet echt streng geweest afgelopen paar jaar

Ieders situatie is anders. Misschien heb je wel (bijna) altijd iemand thuis die kan stoken.

dat klopt inderdaad, er is zowat altijd iemand thuis en dat zal de komende tien jaar niet meteen veranderen

Een goede (automatische) backup is wel zo handig, ondanks dat je op hout wilt stoken. Vooral als het al in de woning gebouwd zit is het zonde om het er uit te slopen.

er wordt daar nu geen hout gestookt, dus er dient een schouw voorzien te worden bij verbouwing/aanbouw nieuwe gedeelte.

De bestaande ketel opknappen voor weinig geld of een tweedehands ketel op olie of gas plaatsen als backup is aan te raden.

Het wordt dan sport om die backup zo min mogelijk te gebruiken terwijl je wel het comfort van een eventueel bijspringende verwarming hebt.

inderdaad misschien toch wel een geruststelling , tweedehands had ik nog niet bij stilgestaan , het minder efficiënt omspringen met energie wordt waarschijnlijk ruimschoots gecompenseerd door het feit dat het nauwelijks moet aanslaan?

Zelf heb ik een 18 jaar oude HR gasketel als backup naast een houtvergasser met buffertanks. Wordt de houtketel niet gestookt dan neemt de gasketel het automatisch over. De gasketel bewaakt ook de boilertemperatuur. Het warme water wordt in principe gemaakt met de hout CV. Echter als de Buffertanks in temperatuur zakken bestaat de mogelijkheid dat de warmwaterboiler niet meer op zijn minimum van ca 65 graden komt en er gevaar voor legionella ontstaat. Door de houtboiler over de gasboiler te laten lopen bewaakt de gasboiler de temperatuur voordat deze het leidingnet in gaat. Is de houtboiler niet warm genoeg dan warmt de gasboiler na.
Werkt prima en eenvoudig.
De pomp in de gasketel verzorgt zelfs de circulatie van het verwarmingswater door de woning waardoor een tweede pomp overbodig is. Zo is er een ideale combinatie van houtverwarming en backup.

de boiler waar jij over praat is het soort boiler wat je laat ons zeggen in een doe het zelf zaak vindt / bij een sanitairzaak , deze die je zowel electrisch als op gas vindt? geen speciale toeters en bellen? jij praat ook nog over een houtboiler , mag ik me daar zowat het zelfde bij voorstellen? en buffertanks , jij spreekt over meerdere , hoeveel water (neem ik aan) kunnen deze bevatten ? is het water enkel bedoeld om je radiatoren mee te bedienen of wordt dit ook gebruikt voor sanitair water. hoeveel plaats moet je daar ongeveer voor voorzien en kan dat gewoon mee in een wasplaats/cv kamer geplaatst worden?

Zoals reeds gezegd, ieders situatie is anders, ik hoop iets te hebben bijgedragen aan jullie plannen.

zeker !!! , er zijn heel veel vragen en ik begrijp ook dat er niet 1 éénduidig antwoord is hiervoor dus ben hier heel blij mee dank je wel , evi

mfg. Jos.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

hallo Evi.

Begrijp dat je geen Installateur bent of van plan het te worden. Ben het zelf ook niet maar door interesse leer je snel.

De buffertanks slaan overtollige energie op die door de hout-CV ketel wordt geproduceerd onder vollast. Bij hout CV ketels die branden op gewoon brandhout is dit nodig om de ketel schoon met weinig milieubelasting te laten branden.
In de regel is dit een geisoleerde tank of meerdere tanks afhankelijk van het vermogen van de houtketel, in de regel voor een huisinstallatie 1000 tot 3000 liter. Hoe meer buffer des te komfortabeler.
Je hebt er inderdaad ruimte voor nodig. Ik las dat er de ruimte is van de oude stookolietank onder de woning?

Je huisinstallatie haalt dan later de benodigde warmte weer uit de buffertanks.

De houtboiler is een doodgewone boiler, maar geen elektrisch of gas type maar het model dat indirect wordt verwarmd met een CV ketel. Er loopt gewoon een warmtewisselaar spiraalleiding door heen om het tapwater op te warmen.

Voor je hout CV moet wel een schoorsteen aanwezig zijn, die is er echter al van de olieketel? Mits gunstig geplaatst kan de houtketel in plaats van de olieketel komen. Een backup gasketel zal zonder schoorsteen kunnen branden gewoon met een afvoer door het dak of door de muur.

nog weer een paar antwoorden.

met vriendelijke groet Jos.
Susanne

Bericht door Susanne »

Wij hebben geen gasaansluiting, maar wel electriciteit. We koken op electriciteit en op dit moment verwarmen we ons water nog op electriciteit (zonnepaneel is inmiddels gemaakt, maar zit nog niet op het dak).
We hebben geen "normale" noodverwarming, maar wel een kolenkachel voor erg koude dagen, want onze tigchelkachel krijgt het huis dan nog niet warmgenoeg.

Maar ik heb inderdaad geen zin om nu twee weken op vakantie te gaan. Moet er niet aan denken wat er in de tussentijd kapotvriest in ons huis. Het is maar wat je wilt, he.

Groeten van Susanne
mark

Bericht door mark »

Hoi Susanne,je mag en kunt ook kolen verbranden/stoken in tigchelkachel. Staat onder vragenvuur op hun site. Vrienden kochten oud huis met kolenhok en die moest weg en de kolen ook. Zonde om weg te gooien. Dus naar friesland gebeld en dat kon en mocht van hun.
Gewoon flinke laag kolen onderin hout erop op de gebruikelijke manier en aansteken maar. Met schuif op de asla de lucht regelen en je hebt geweldige warmte( helemaal met antraciet kolen). Een klein nadeel(blijft natuurlijk in oorsprong houtkachel) door de as ontwikkeling slipt het langzaam dicht bovenop de kolen. Even met een pook een lucht gaatje van bovenaf priken richting asla.

groet Mark
Susanne

Bericht door Susanne »

mark schreef:Hoi Susanne,je mag en kunt ook kolen verbranden/stoken in tigchelkachel. Staat onder vragenvuur op hun site.
Dankjewel Mark.

Ja, ik weet dat dat kan en mag. Maar onze kolenkachel gebruiken we juist omdat die convectiewarmte geeft. Is niet ideaal, maar in een huis dat onvoldoende geïsoleerd is om de buitenmuren warm te krijgen, blijkt dit voor ons de meest effectieve manier om het huis toch aangenaam te krijgen. De temperatuur van de buitenwanden van onze tigchelkachel hoeft echt niet omhoog, want die is op deze dagen eigenlijk al belachelijk hoog.

Overigens vind ik het geen fijn idee om kolen te stoken in een tigchelkachel. Ik heb gezien wat kolen kunnen aanrichten in een geïsoleerd potkacheltje. Het vormde steeds "slakken" die we eruit moesten hakken. Op deze manier ging er steeds wat van de steen van het kacheltje af. Ik wil liever niet uitproberen of dit ook bij chamottebeton gebeurt.

Groeten, Susanne
Plaats reactie