Schuin dak isoleren (mogelijk?)
Moderator: Moderators
-
Martinvdm
Schuin dak isoleren (mogelijk?)
Hoi
Ik wil graag de zolder netjes maken en nu vroeg ik me af of het loont om het schuine dak beter te isoleren.
Het bestaat nu uit een soort geperste houtvezelplaten met een de buitenzijde een purschuim-achtige isolatie laag. Hout is zo'n 2cm en schuim is ook zo'n 2 cm.
Ik heb wel eens gehoord dat het dus al geisoleerd is en je niet dubbel mag/moet isoleren. Is dit waar? en kan ik dus zonder problemen een de binnenkant isolatie aanbrengen in de vorm van Rockwoll of bijv. Kingspan (kant en klaar) en dan aftimmeren, zonder problemen te krijgen.
Bedankt
Ik wil graag de zolder netjes maken en nu vroeg ik me af of het loont om het schuine dak beter te isoleren.
Het bestaat nu uit een soort geperste houtvezelplaten met een de buitenzijde een purschuim-achtige isolatie laag. Hout is zo'n 2cm en schuim is ook zo'n 2 cm.
Ik heb wel eens gehoord dat het dus al geisoleerd is en je niet dubbel mag/moet isoleren. Is dit waar? en kan ik dus zonder problemen een de binnenkant isolatie aanbrengen in de vorm van Rockwoll of bijv. Kingspan (kant en klaar) en dan aftimmeren, zonder problemen te krijgen.
Bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Krelis
Re: Schuin dak isoleren (mogelijk?)
5 tot 8 cm dik pavapor vezelplaat tegenop zetten en evt afwerken met leemstuc. Leuke oefening.Martinvdm schreef:Hoi
Bedankt
http://www.pavatex.nl/nl/home/ Beter dan bijvoorbeeld een gipswandje.
-
Martinvdm
Bedankt, en waar koop je dit dan? Daarbij geen damp folie oid?Krelis schreef:5 tot 8 cm dik pavapor vezelplaat tegenop zetten en evt afwerken met leemstuc. Leuke oefening.Martinvdm schreef:Hoi
Bedankt
http://www.pavatex.nl/nl/home/ Beter dan bijvoorbeeld een gipswandje.
-
sfj
Extra isoleren kan zeker en vast. Is die 'pur' laag dampopen? Ik stel die vraag ivm mogelijks vochtprobleem ivm verplaatsing douwpunt.
-
deleted
PUR is gesloten-cel , dus niet dampopen.
Best uitzoeken wat voor plaat het precies is ipv er naar te raden. Op de foto staan zelfs letters. Waarschijnlijk staat er gewoon ergens op de plaat welk merk en type het is.
G
Best uitzoeken wat voor plaat het precies is ipv er naar te raden. Op de foto staan zelfs letters. Waarschijnlijk staat er gewoon ergens op de plaat welk merk en type het is.
G
- Tim
Mwaaau,
Wij hebben dit ook. Maar de pur is 35jr oud en vergruist zodra je het tussen je vinder wrijft. Zo dampdicht is dat niet meer.
Tim
Wij hebben dit ook. Maar de pur is 35jr oud en vergruist zodra je het tussen je vinder wrijft. Zo dampdicht is dat niet meer.
Tim
-
Ingir
Als de ruimte op zolder niet gebruikt wordt als badkamer of om was op te hangen en bovendien goed geventileerd wordt door middel van mechanische ventilatie (systeem C of D) kan het dak van binnenuit geïsoleerd worden met een combinatie van vochtbufferende isolatie en een klimaatfolie.
-
deleted
Als je niet overdrijft met de isolatiedikte en het dak volledige zon-instraling ontvangt in de zomer.Ingir schreef:Als de ruimte op zolder niet gebruikt wordt als badkamer of om was op te hangen en bovendien goed geventileerd wordt door middel van mechanische ventilatie (systeem C of D) kan het dak van binnenuit geïsoleerd worden met een combinatie van vochtbufferende isolatie en een klimaatfolie.
De ventilatie doet er zelfs niet toe zolang er maar met gezond verstand verlucht wordt.
Als het dak geen/weinig zon ontvangt in de zomer is dit geen optie. Als je heel hoge isolatiewaardes nastreeft ook niet. Dan zal die dampdichte buitenlaag er toch best afgehaald worden.
Wat je volgens mij wel zonder veel problemen kan doen: de huidige platen laten zitten en langs buiten nog een dikke houtwolplaat erop plaatsen. 8 tot 10 cm is voldoende om het dauwpunt voorbij de pur te krijgen. Heb je in totaal een redelijk goede warmteweerstand en de oude binnenplaat kan je direct aflemen door de houtvezelstructuur. Geen plaatsverlies. Lijkt me de minst ingrijpende maatregel met het maximaal resultaat.
G
-
Ingir
Isoleren aan de buitenkant geeft vaak allerlei aansluitingsproblemen (goot, dakrand/boei, nok, opgaand metselwerk/loodslabbes) omdat de dakpannen beduidend hoger komen te liggen. Ook is het werken OP het dak veel duurder dan na-isolatie van binnenuit.
-
Martinvdm
Dit soort pakketten als Kingspan IsoEasy is toch speciaal gebouwd om aan de binnenkant tussen de balken mee extra te isoleren en hebben zelf ook al een damp omen aluminium laag tussen zitten dacht ik. Is dit geen mogelijkheid? Er wordt niet gedouched, wel met de was gewerkt.

-
Ingir
Die na-isolatiepakketten bestaan uit dampdichte panelen met een kunststof randprofiel dat tegen de gordingen geplaatst wordt voor luchtdichting. Als voorwaarde wordt gesteld dat het bestaande dak niet voorzien mag zijn van een dampremmende laag. De PUR-isolatie moet dampremmend beschouwd worden, ook al is het wellicht minder door veroudering.
Het nadeel van deze pakketten is dat de dampdichte laag bij de gordingen telkens onderbroken is, een doorlopende damprem/luchtdichtingslaag geeft minder risico op inwendige condensatie.
Als je was gaat ophangen op zolder wil ik je sowieso afraden om het dak verder te isoleren, dat is echt vragen om problemen.
Het nadeel van deze pakketten is dat de dampdichte laag bij de gordingen telkens onderbroken is, een doorlopende damprem/luchtdichtingslaag geeft minder risico op inwendige condensatie.
Als je was gaat ophangen op zolder wil ik je sowieso afraden om het dak verder te isoleren, dat is echt vragen om problemen.
-
Martinvdm
Bedankt voor je antwoord
Is het een beter idee om koud gipsplaten erop te schroeven? Dan is het mooi afgewerkt en geen isolatie of spouw.
Is het een beter idee om koud gipsplaten erop te schroeven? Dan is het mooi afgewerkt en geen isolatie of spouw.
-
deleted
Wat bedoel je: gipsplaten op het bestaande of gipsplaten op de Kingspan ?
Ga je de zolder enkel gebruiken om de was te drogen ?
Zo ja: gewoon de zoldervloer goed isoleren en de zolder goed verluchten.
G
Ga je de zolder enkel gebruiken om de was te drogen ?
Zo ja: gewoon de zoldervloer goed isoleren en de zolder goed verluchten.
G
-
Martinvdm
Ik bedoel de gipsplaten koud op het dakbeschot schroeven, dus zonder isolatie.
Of je hebt ook Agnes platen en dat is gewoon hout en al afgewerkt.
Of je hebt ook Agnes platen en dat is gewoon hout en al afgewerkt.