Versie 3.0 zwembad verwarming dmv houtgestookte zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mastertim

Versie 3.0 zwembad verwarming dmv houtgestookte zonneboiler

Bericht door mastertim »

V 1.0 Koperen spiraal in zelfbouw kachel (LPG Flessen)
- te laag rendement
V 2.0 (KLIK!)
- Werkte goed! 3u stoken tot de jacuzzi(1200L) C38+ was.

En dan nu, leren van mijn fouten en versie 3 maken.
Wat wil ik bereiken in V 3.0?
- Minder rook.
- Meer opbrengst

Hoe?
- Zonneboiler die ik nu heb gekocht heeft véél meer spiraal.
- Niet te snel warmte onttrekken aan het vuur, dus het vuur in een Gasfles ONDER de zonneboiler stoken.
- Schoorsteen niet op de kachel maar erachter?
- Meer tips van jullie?

De nieuwe zonneboiler!! (KLIK!)
Gisteren bij de ijzerboer gehaald en toen ik hem thuis openmaakte bleek er nog véél meer spiraal in te zitten dan de vorige keer! Verder
is hij ongeveer even groot en van RVS.

Ik hoor tips over hoe ik het nu aan zal pakken.
Zelf dacht ik dus aan een gasfles onder de zonneboiler waar ik het vuur in stook, een pijpje naar boven tussen de vaten.
En dan zo laag mogelijk in de zonneboiler een 90 graden bocht en dan de schoorsteen erop.

Bij voorbaat dank!
Tim

PS ik wil hem weer voor een tub gebruiken. Alleen die moet ik nog kopen!:)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Versie 3.0 zwembad verwarming dmv houtgestookte zonneboi

Bericht door kockie »

Bouw een batch-rocket en zet dit ding erboven (jammer dat ik 'm niet heb....)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

kockie schreef:(jammer dat ik 'm niet heb....)
Wat niet? De rocket of de warmtewisselaar?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Pietje schreef: Wat niet? De rocket of de warmtewisselaar?
De eerste heb ik, de 2e niet
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
mastertim

Bericht door mastertim »

kockie schreef:Bouw een batch-rocket en zet dit ding erboven (jammer dat ik 'm niet heb....)

Ik heb er meer zien liggen! Zelfs eentje die nog 2x zo groot was maar ik was met de scooter :lol: Deze ging nog net mee.
Moest 3,50 per kilo betalen, maar na onderhandelen hoefde ik gelukkig maar 8 van de 13 kilo te betalen :mrgreen:

@kockie bedoel je zoiets rocket, klik?

Ik heb ook al even op het forum gekeken maar ik zoek zometeen even verder voor een soort stappenplan. Heb nog niet eerder zoiets gebouwd.

Sta er wel van te kijken dat zo'n kleine verbrandingskamer zoveel warmte af kan geven. Ik ben niet zo thuis in rockets dus ik zit nog in de waan dat hoe groter het vuur hoe meer warmte :fff :lol: Ik vraag me af of ik het pallethout erin krijg en er zitten zoveel spijkers in dat hout dat de verbrandingskamer waarschijnlijk na een uur vol spijkers zit... Dit is ook een belangrijk punt.
pietjeplofkachel

Bericht door pietjeplofkachel »

Dat van die rocket is nog niet zo n fout idee , het is belangrijk dat je een zo schoon mogelijke vlam hebt en de gassen daarvan na het volledig uitbranden pas afkoelt , dus de warmtewisselaar niet in het vuur zetten .
Omdat je met koud water werkt zal er onmiddellijk condensatie optreden en de spiraal vervuilen met teer en stof .
Je zou kunnen bedenken om een soort laddomat ertussen te zetten die een deel van het zwembadwater rond laat circuleren in de spiraal . Omdat het pomp debiet en de watertemperatuur vrijwel constant zijn zou dit misschien ook met alleen een paar mengkranen kunnen werken die je m.b.v. een thermometer op het spiraalwater met de hand instelt zodat dat water minstens 60 a 65 graden is . De spiraal zal dan schoner blijven maar het kost wel een stukje rendement . Een batchrocket zou je kunnen voorzien van een losse steen onderaan de verbrandingskamer zodat je de spijkers , eventueel met een magneet , van onder kunt verwijderen.

succes

Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

mastertim

Bericht door mastertim »

pietjeplofkachel schreef:Dat van die rocket is nog niet zo n fout idee , het is belangrijk dat je een zo schoon mogelijke vlam hebt en de gassen daarvan na het volledig uitbranden pas afkoelt , dus de warmtewisselaar niet in het vuur zetten .
Omdat je met koud water werkt zal er onmiddellijk condensatie optreden en de spiraal vervuilen met teer en stof .
Je zou kunnen bedenken om een soort laddomat ertussen te zetten die een deel van het zwembadwater rond laat circuleren in de spiraal . Omdat het pomp debiet en de watertemperatuur vrijwel constant zijn zou dit misschien ook met alleen een paar mengkranen kunnen werken die je m.b.v. een thermometer op het spiraalwater met de hand instelt zodat dat water minstens 60 a 65 graden is . De spiraal zal dan schoner blijven maar het kost wel een stukje rendement . Een batchrocket zou je kunnen voorzien van een losse steen onderaan de verbrandingskamer zodat je de spijkers , eventueel met een magneet , van onder kunt verwijderen.

succes

Ed

Dank voor het bericht!

Als ik hem vul dan zet ik de koude kraan zo hard dat het water ongeveer 45 graden is als het erin komt.
Eerder het vol was zat je op een mooie 35-38 graden.

Vervolgens liet ik het circuleren wat met een redelijk debiet toch 5 graden verschil opleverde.

Nog een flink probleem.
Toen het water onder filterniveau kwam (toen 8 man op stonden :? Kreeg de kachel geen aanvoer meer en ging het water koken. Toen die weer aanging stroomde het hete water de leidingen in en die gingen toen los.
-> een grote lekkage en alles onder water.

Maar dat is op te lossen ;)
pietjeplofkachel

pas op met die dingen je kunt lelijke brandwonden oplopen als er hete stoom uit die leidingen komt in het bad zowel in als uitgaande slang goed vastzetten of verzwaren of met 2 vaste buizen werken die naar de bodem lopen
mastertim

Bericht door mastertim »

pietjeplofkachel schreef:pas op met die dingen je kunt lelijke brandwonden oplopen als er hete stoom uit die leidingen komt in het bad zowel in als uitgaande slang goed vastzetten of verzwaren of met 2 vaste buizen werken die naar de bodem lopen
Bij de vorige hottub kwam de retourleiding op een plek waar je niet kon zitten.

Inderdaad moet ik hier wel op letten. Ik los het op door de ingaande stroom zo laag mogelijk te doen zodat die niet onder waterniveau komt!

Ik post morgen wat foto's en afmetingen zodat jullie mee zouden kunnen denken :)
mastertim

Bericht door mastertim »

ik kon de openingspost niet veranderen.

Foto's en afmetingen!

Afmetingen
Afbeelding

Soort concept van mijn interpretaties v/d rocket.
Ik kon het niet echt duidelijk krijgen in paint, indien nodig wil ik het ook wel schetsen.
Maar ik denk dat jullie wel ongeveer kunnen zien wat ik bedoel
Afbeelding
Oranje: Spiraal
Rood: Buizen
Groene pijltjes, '' gassen ''
Zwart: Vermiculiet of soort isolatie.

Hoe ik het klaarkrijg weet ik nog niet, vooral het RVS gedeelte is erg lastig.
Texelaar

Bericht door Texelaar »

Hallo,
Je zou mijn topic eens kunnen bekijken ik ben iets soortgelijks aan het bouwen. Rvs boiler ombouwen naar hottub kachel heet ie. Die van mij is nog niet klaar, zoals hij nu staat is ongeveer zoals jouw schets. Ik wil helemaal bovenin nog een warm water reservoir maken wat direct door de riser wordt verwarmd. Veel succes en plezier met dit project!
Groet vanaf Texel!
mastertim

Bericht door mastertim »

Texelaar schreef:Hallo,
Je zou mijn topic eens kunnen bekijken ik ben iets soortgelijks aan het bouwen. Rvs boiler ombouwen naar hottub kachel heet ie. Die van mij is nog niet klaar, zoals hij nu staat is ongeveer zoals jouw schets. Ik wil helemaal bovenin nog een warm water reservoir maken wat direct door de riser wordt verwarmd. Veel succes en plezier met dit project!
Super, ga ik meteen een kijkje nemen!

Het project is even op standby sinds ik bezig ben met een buggy.
Maar binnenkort wordt het echt zomers weer dus dan wil ik hem toch echt af hebben.

Wat ik me wel constant afvraag is, hoe voorkom je dat de luchtstroom 1 kant kiest?
Als je de schoorsteen aan de achterzijde onderin hebt. Dan zal alle warmte aan het achterste gedeelte van de spiraal naar buiten gaan.
De voorste kant, daar zal geen hete lucht langs stromen toch?

Grtz
pietjeplofkachel

Om een goed rendement te verkrijgen moet de ruimte tussen de wanden en de spiraal sowieso niet te groot zijn. De ruimte boven de spiraal waar de riser uitkomt en de ruimte onder de spiraal waar de gassen zich verzamelen naar de schoorsteen toe moeten juist wel ruimer zijn . Zo ontstaat in deze 2 ruimtes een gelijk verdeelde druk en in de spiraal enig drukverschil . Alleen zo zal dit goed werken . De juiste maten moet je uitproberen . Ik schat in ongeveer 10 mm speling tussen spiraal en wand . Als er meerdere spiralen concentrisch staan de ruimte verdelen . Om het goed te doen een schoorsteentrekmeter gebruiken . Maak de buitenmantel afneembaar . Dan kun je eea nog eens reinigen .
mastertim

Bericht door mastertim »

pietjeplofkachel schreef:Om een goed rendement te verkrijgen moet de ruimte tussen de wanden en de spiraal sowieso niet te groot zijn. De ruimte boven de spiraal waar de riser uitkomt en de ruimte onder de spiraal waar de gassen zich verzamelen naar de schoorsteen toe moeten juist wel ruimer zijn . Zo ontstaat in deze 2 ruimtes een gelijk verdeelde druk en in de spiraal enig drukverschil . Alleen zo zal dit goed werken . De juiste maten moet je uitproberen . Ik schat in ongeveer 10 mm speling tussen spiraal en wand . Als er meerdere spiralen concentrisch staan de ruimte verdelen . Om het goed te doen een schoorsteentrekmeter gebruiken . Maak de buitenmantel afneembaar . Dan kun je eea nog eens reinigen .

Het is erg lastig voor mij de spiraalafstand te verkleinen. Ik ben een rookie MBT ijzer lassen etc. En RVS heb ik al helemaal geen ervaring mee.
Ik twijfel al of ik de gasfles die ik eronder wil doen zal lassen of bouten e.d

Omdat ik ook nog geen overgangselektroden heb gelast.
Plaats reactie