Zwembadverwarming op zonnecollectoren doe-het-zelf
Moderator: Moderators
-
Felipe911
Zwembadverwarming op zonnecollectoren doe-het-zelf
beste forumleden, graag had ik volgend projectje aan jullie voorgesteld:
Ik heb 2 Tisun vlakkeplaatcollectoren ( totaal 5 m²)op de kop kunnen tikken voor een prikje die ik graag had gebruikt om ons zwembadje deze zomer op te warmen:
Situatie nu:
1 intex zwembad van 8 m³
1 pomp ( debiet 4 m³/u) + zandfilter
2 vlakkeplaatcollectoren met koperleiding.
DE UITDAGING : zo goedkoop mogelijk gebruik maken van de collectoren om het water deze zomer toch een temperatuursboost te geven.
Iemand ervaring met zulk project???
Volgens de fabrikant mag geen chloorwater door de collectoren, dus zou er met een warmtewisselaar gewerkt moeten worden.
De maximale werkdruk van de collector bedraagt 10 Bar en de maximale stilstandstemperatuur 211 ° C.
De idee was om een RVS spiraal in een vat te zetten waar de collectoren op aangesloten worden.
Dat vat wordt dan op de filterpomp aangesloten.
Enkele praktische vraagjes:
1. Welke pomp kan ik best op dit verwarmingscircuit zetten? Welke debiet? Temperatuurgevoeligheid
2. Is er nood aan een expansievat? Overdrukventiel? In de collectoren kan zo'n 4 liter water.
3. Wat wanneer de pomp niet draait? Welke extra beveiligingen dienen er ingebouwd te worden? Ik vermoed dat de collectoren dan wel heel erg heet worden.
Ik heb 2 Tisun vlakkeplaatcollectoren ( totaal 5 m²)op de kop kunnen tikken voor een prikje die ik graag had gebruikt om ons zwembadje deze zomer op te warmen:
Situatie nu:
1 intex zwembad van 8 m³
1 pomp ( debiet 4 m³/u) + zandfilter
2 vlakkeplaatcollectoren met koperleiding.
DE UITDAGING : zo goedkoop mogelijk gebruik maken van de collectoren om het water deze zomer toch een temperatuursboost te geven.
Iemand ervaring met zulk project???
Volgens de fabrikant mag geen chloorwater door de collectoren, dus zou er met een warmtewisselaar gewerkt moeten worden.
De maximale werkdruk van de collector bedraagt 10 Bar en de maximale stilstandstemperatuur 211 ° C.
De idee was om een RVS spiraal in een vat te zetten waar de collectoren op aangesloten worden.
Dat vat wordt dan op de filterpomp aangesloten.
Enkele praktische vraagjes:
1. Welke pomp kan ik best op dit verwarmingscircuit zetten? Welke debiet? Temperatuurgevoeligheid
2. Is er nood aan een expansievat? Overdrukventiel? In de collectoren kan zo'n 4 liter water.
3. Wat wanneer de pomp niet draait? Welke extra beveiligingen dienen er ingebouwd te worden? Ik vermoed dat de collectoren dan wel heel erg heet worden.
-
Ruuben
Re: Zwembadverwarming op zonnecollectoren doe-het-zelf
Leuk!
Je filter heeft een eigen pompje nodig, en dat staat los van je zonnecollectorkring.
Ik zou op marktplaats 2 oude cv pompen halen.
1 pomp zuigen aan het zwembad naar warmtewisselaar en de andere kant van de marktplaats wisselaar weer het zwembad in. Gebruik tuin of vijverslang.
Neem afstand tot het zwembad ivm de electra.
aan andere kant van je wisselaar naar cvpompje, vijverpompje, kraantje ertussen om flow wat te temmen,
dan kun je emmer nemen en onderin aan 2 zijkanten een vijver/regenton kraan aansluiten
dit is de emmer waar je chloorvrij water in gooit en fungeert als expansievat
dan naar inlaat paneel, uitlaat aan warmtewisselaar en de pret kan beginnen.
Je filter heeft een eigen pompje nodig, en dat staat los van je zonnecollectorkring.
Ik zou op marktplaats 2 oude cv pompen halen.
1 pomp zuigen aan het zwembad naar warmtewisselaar en de andere kant van de marktplaats wisselaar weer het zwembad in. Gebruik tuin of vijverslang.
Neem afstand tot het zwembad ivm de electra.
aan andere kant van je wisselaar naar cvpompje, vijverpompje, kraantje ertussen om flow wat te temmen,
dan kun je emmer nemen en onderin aan 2 zijkanten een vijver/regenton kraan aansluiten
dit is de emmer waar je chloorvrij water in gooit en fungeert als expansievat
dan naar inlaat paneel, uitlaat aan warmtewisselaar en de pret kan beginnen.
-
JantjeV8
Ja hoor, heb ik ook zo gedaan.
Zwembad heeft zijn eigen zandfilter met pomp en tijdklok, direct op lichtnet.
Verwarming is een vijverpomp, die in het zwembad hangt, kabeltje naar een pv-paneel, pompje direct op de collector. Ja, het zwembadwater loopt door de collector. Als dat koperen buis is maakt dat m.i. niets uit.
Zwembad heeft zijn eigen zandfilter met pomp en tijdklok, direct op lichtnet.
Verwarming is een vijverpomp, die in het zwembad hangt, kabeltje naar een pv-paneel, pompje direct op de collector. Ja, het zwembadwater loopt door de collector. Als dat koperen buis is maakt dat m.i. niets uit.
-
Felipe911
Heeft er iemand ook antwoordjes op de vragen?
Zou deze misschien een oplossing kunnen bieden?
http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... 44_kW.html
Zou deze misschien een oplossing kunnen bieden?
http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... 44_kW.html
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Niet het goede materiaal voor het verwarmen van een zwembad dus.http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal#Gevoeligheid_voor_chloor schreef:AISI 304 in contact komt met chloorhoudend water, van bijvoorbeeld drinkwater of zwembadwater, dan zal het chloor plaatselijk de beschermende laag chroomoxide aantasten. Er ontstaat dan het begin van een ondiep putje, waar zich weer meer chloorionen verzamelen, waardoor de aantasting bij voorkeur op die plaats doorgaat en het putje dieper wordt. Uiteindelijk ziet het materiaal er grotendeels gaaf uit, maar met een aantal putjes over het oppervlak. Typisch bij putcorrosie zijn de gaatjes juist naast een lasnaad. Roestvaste staalsoorten met het legeringselement molybdeen, zoals 316 en 316L, kunnen wel weerstaan aan chloor en hebben een goede weerstand tegen putcorrosie.
Maak een open systeem, gebruik een AISI316 ribbelslang in het zwembad of in een tussenliggend vat om als warmtewisselaar te dienen.
Expansievat van een liter of 10 zal voldoen. In de winter leegmaken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Felipe911
Vrij dure buisjes toch
http://www.ods-assortiment.nl/co/class/18280.html , lijkt me net iets te duur. Zou die corrosie zo snel gaan denk je?
Met een open systeem bedoel je dan dat
*het collectorcircuit een gesloten circuit is met expansievat + pomp, en
*het open systeem ( secundair circuit) het zwembad zelf wordt ?
Met een open systeem bedoel je dan dat
*het collectorcircuit een gesloten circuit is met expansievat + pomp, en
*het open systeem ( secundair circuit) het zwembad zelf wordt ?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Kijk hier ook eens. "Kost veel goedkoper"
http://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Wellro ... 2a18217012
ik zou het collectorcircuit open maken en door het zwembad leggen...
ik zou het collectorcircuit open maken en door het zwembad leggen...
Laatst gewijzigd door kockie op 31 mar 2015, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vergeten link toegevoegd
Reden: vergeten link toegevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Felipe911
Denk dat je het linkje vergeten bent 
Het collectorcircuit open? Dan stroomt er ook chloorwater door de collectoren die koperen buizen bevat, wat dan ook weer corrodeert he
Het collectorcircuit open? Dan stroomt er ook chloorwater door de collectoren die koperen buizen bevat, wat dan ook weer corrodeert he
-
JantjeV8
Mijn collector heeft koperen buizen, het zwembad chloorwater stroomt daar doorheen en er is niets aan te zien. Althans, na 1 jaar niet. Leidingen van kunststof toepassen, bijvoorbeeld tuinslang. Geen druksysteem maken, gewoon open houden. Vijverpompje toepassen, die zijn van kunststof, over de rand van het zwembad onder water hangen, automatisch ontluchterje op het hoogste punt zetten. Kost geen dr*l en het werkt feilloos.
8m3 is redelijk, zo'n vijverpompje op een leiding van 8,0mm volstaat ruim. Denk er om, het gaat enkel om het voor en naseizoen. Midden in de een zomerse week wordt het wellicht zelfs te warm om de juiste verkoeling tijdens een duik te verkrijgen. Te warm water wil ook te snel groen worden.
Iets soort gelijks:
http://www.ebay.de/itm/SOLAR-POWER-POND ... 2321210199
8m3 is redelijk, zo'n vijverpompje op een leiding van 8,0mm volstaat ruim. Denk er om, het gaat enkel om het voor en naseizoen. Midden in de een zomerse week wordt het wellicht zelfs te warm om de juiste verkoeling tijdens een duik te verkrijgen. Te warm water wil ook te snel groen worden.
Iets soort gelijks:
http://www.ebay.de/itm/SOLAR-POWER-POND ... 2321210199
-
Felipe911
Jantje,
zo dacht ik er eerst ook over.
Gewoon tussen de pomp en zandfilter 2 T-stukjes steken met kraantje zodat debiet naar collectoren geregeld kan worden.
Maar dat lees ik dat koper en chloor echt wel reageren. Op 1 jaar kan je wss nog niet veel besluiten. Maar hoe gaat je collector er na jaren uitzien en is dit wel veilig ( gezond?)
Hoeveel m² is jouw collector ( is het een echte zonneboilercollector?) en welke opwarming bekom je ermee?
zo dacht ik er eerst ook over.
Gewoon tussen de pomp en zandfilter 2 T-stukjes steken met kraantje zodat debiet naar collectoren geregeld kan worden.
Maar dat lees ik dat koper en chloor echt wel reageren. Op 1 jaar kan je wss nog niet veel besluiten. Maar hoe gaat je collector er na jaren uitzien en is dit wel veilig ( gezond?)
Hoeveel m² is jouw collector ( is het een echte zonneboilercollector?) en welke opwarming bekom je ermee?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
dat denk ik ook.... Inmiddels toegevoegd!Felipe911 schreef:Denk dat je het linkje vergeten bent
-
Felipe911
Thanx Kocki, maar edelstahl corrodeert ook he, is gewone RVS en geen AISI316 ... 
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Er zijn ook betere varianten. Ik heb niet specifiek gezocht.