Welke gasketel heb je dan???Pigion schreef:Helaas kan ik het vermogen van onze huidige ketel niet naar beneden regelen.
Verbod installatie aardgasverwarming voor nieuwbouw???????
Moderator: Moderators
-
Ingir
Re: Verbod installatie aardgasverwarming voor nieuwbouw?????
-
Pigion
De gasketel in ons huis is een Nefitt HR45, netto 43 kW. Hij doet goed ondanks de leeftijd, echter veel te groot, zeker nu op de bovenverdieping nauwelijks wordt gestookt. Beneden moet hij 100 M2 verwarmen samen met de Finoven. Sinds eind feb. doet de Finoven het alleen.
Voor warmwater staat er een gasboiler op 60 C te pruttelen.
Pigion
Voor warmwater staat er een gasboiler op 60 C te pruttelen.
Pigion
-
Ingir
Nefit-ketels kunnen via het instelmenu op de ketel aangepast worden: maximaal cv-vermogen kan hierbij teruggeschroefd worden tot 30% van het nominale vermogen, in jouw geval dus zo'n 13 kW. Met die waarde zal het pendelen in ieder geval een stuk minder worden of misschien wel helemaal stoppen.
-
Pigion
Nee, dat gaat niet bij de HR 45. Dit type kan ook niet mouleren. Bij de opvolger, de ecomline kan dat wel.
Pigion
Pigion
-
Ingir
Wow, 45 kW volle bak erin eind maart, misschien een buffervat nemen? 
-
Pigion
Tot 1998 stond er een Buderus ketel in ons huis van 57.5 kW
Dan begrijp je ook wel waarom het verbruik > 6000 M3 was .
Het is ook niet bepaald een klein huisje met 170 M2 bewoonbaar vloer opp. op begane grond. Lekker ruim voor 2 personen
. Ik moet realistisch zijn over het gasverbruik. Het zal nooit dat van een rijtjeshuis worden. Door ingrijpende maatregelen is het inmiddels wel sterk gedaald en ik zie nog meer opties voor besparing. De grote hamvraag is of alle maatregelen genoeg zijn om het huis door een LWP Panasonic 5 kW te laten verwarmen.......
Dat buffervat komt er, echter voor de warmwatervoorziening i.c.m. een warmtepomp.
Pigion
Het is ook niet bepaald een klein huisje met 170 M2 bewoonbaar vloer opp. op begane grond. Lekker ruim voor 2 personen
Dat buffervat komt er, echter voor de warmwatervoorziening i.c.m. een warmtepomp.
Pigion
-
Ingir
Met 170 m² bewoond/verwarmde vloeroppervlakte zal die 5 kW (lees: 2,5 kW@-10°C) zeer krap zijn bij een nog niet optimaal geïsoleerde woning, met een houtkachel erbij valt het wel te doen en dan heb je ook inderdaad een buffervat nodig. Met alleen een warmtepomp heb je voldoende aan een SWW-boiler.
-
Pigion
Van die 170 M2 zou je de slaapkamer en bijkeuken kunnen aftrekken, samen 30 M2, doch ze liggen wel binnen de geïsoleerde schil en grenzen wel aan verwarmde vertrekken. Boven zin 3 slk.en een 2e badkamer. Als dat ook verwarmd moet worden, wordt het echt krap. Niet verwarmen bij logeerpartijen van kinderen/kleinkind zal op protest stuiten.
Ik ben nog opgegroeid zonder verwarming in de slaapkamers en dikke ijsbloemen op de ramen 's-winters. In 1963 vroor het -24 C.!
In de kamer werd op 18 C. gestookt en gewoon een trui aan. Niks allergieën, resistente bacteriën, virussen en andere overgevoeligheden.
Een SWW boiler komt er niet in. Ik kies bewust voor buffervat en FRIWA.
Pigion
Een SWW boiler komt er niet in. Ik kies bewust voor buffervat en FRIWA.
Pigion
-
Ingir
Na mijn studie heb ik een jaar in een oude boerderij gewoond met alleen een gevelkachel (gas) in de woonkamer, de rest van de woning was gewoon ijskoud. Het was wel uit te houden met een dikke trui maar echt aangenaam was het absoluut niet. 's Morgens een sprintje trekken naar de badkamer om daar de warmtestraler aan te zetten en dan onder het pisstraaltje uit de keukengeiser "douchen". Interessant om een keer meegemaakt te hebben maar dat hoeft van mij niet meer. In mijn huidige woning is het altijd zomer in huis, dus elke dag in korte broek en T-shirt, het is zeg maar altijd een verrassing als je naar buiten gaat en dan pas ontdekt dat het best koud is of dat het flink waait, binnen merk je er niets van.
-
Pigion
Je begrijpt wel dat bij ons het temperatuur-regime ook wel wat anders is geworden. Onze persoonlijke thermostaat staat na 17 jaar in de tropen ook op een hoger temperatuurniveau, kunnen ook niet meer gelukkig zijn bij 18 C. kamertemperatuur en we zij ook een dagje ouder geworden. Die jaren in de tropen hebben we altijd in ruime huizen gewoond met de nodige patio's en terrassen. Daar wen je zo aan, dat ik doodongelukkig word van de krappe rijtjeshuizen in Nederland. Anderzijds kan ik mij goed vermaken op de schaats en op de ski.
Pigion
Pigion