@Ingir:
Er kan condens tussend e folie en de osb komen, uiteindelijk zou dat door de osb heen moeten om af te voeren. Dat zal ook niet meevallen. Ben je tevens niet bang dat de osb heel sterk wil krom trekken? Immers je sluit de bovenzijde helemaal af. Het dampspanningsverschil wat dan ontstaat in de osb wil de plaat krom doen trekken, dat geeft heel veel spanning.
Dakisolatie van stro met groendak
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
-
Dutch John
Re: Dakisolatie van stro met groendak
De advocaat van de duivel spelend: waarom een groendak? Een dergelijk dak lijkt me logisch als er (half)ondergronds gebouwd wordt, omdat het dak overgaat in de grondslag. Overgangen zijn altijd lastig. Zoals me de tekening van Pietjes te bouwen woning voorstaat, raakt het dak nergens de aarde. Een door de eeuwen heen landelijk bewezen concept lijkt mij dan meer voor de hand te liggen: riet. Weinig risico op condensproblemen en rot, geen kunststoffen nodig, geen complexe lagen.
Wij permaculturisten moeten ervoor waken dat we geen bewezen methodes inruilen voor aantrekkelijk overkomende, maar risicovolle avonturen. Kan voor een tuinhuisje, maar bij een woning is voorzichtigheid geboden.
Groet,
DJ
Wij permaculturisten moeten ervoor waken dat we geen bewezen methodes inruilen voor aantrekkelijk overkomende, maar risicovolle avonturen. Kan voor een tuinhuisje, maar bij een woning is voorzichtigheid geboden.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Ingir
Er zal vooral condens tegen de onderkant van het OSB komen dat zal afdruppelen op het onderdak. Er is hier geen sprake van damptransport door de buitenste OSB richting groendak, wel van een koude OSB-plaat na een koude nacht waar overdag warme/vochtige lucht tegen zal condenseren.JantjeV8 schreef:@Ingir:
Er kan condens tussend e folie en de osb komen, uiteindelijk zou dat door de osb heen moeten om af te voeren. Dat zal ook niet meevallen. Ben je tevens niet bang dat de osb heel sterk wil krom trekken? Immers je sluit de bovenzijde helemaal af. Het dampspanningsverschil wat dan ontstaat in de osb wil de plaat krom doen trekken, dat geeft heel veel spanning.
Overigens hoeft het geen OSB te zijn, er kunnen ook houten delen geplaatst worden, is alleen wat meer werk...
-
JantjeV8
In dit geval zou een stalen onderdak ook niet gek zijn, die standaard damwandplaten bedoel ik.