Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat
Moderator: Moderators
-
6pitter
Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat
Ik heb in mijn eigen situatie ook een buffervat op mijn houtkachel. Als er warmtevraag vanuit mijn woning komt, is eerst het buffervat aan de beurt om warmte te leveren, als daar geen warmte inzit wordt er overgeschakeld op de cv ketel. In mijn geval meet ik de retourtemperatuur van mijn cv installatie, als deze 10 graden lager is dan de temperatuur in de buffer dan gebruik ik de buffer. In de praktijk ligt dit rond de 30 graden. ( ik stook vloerverwarming). De radiator in de badkamer warmt ook bij lagere temperaturen. Op mijn buffer zitten zonnepanelen aangesloten, dus als die schijnt mag die als eerste de buffer opwarmen. Als ik van mijn werk kom dan kijk ik of er genoeg warmte in de buffer zit, anders stook ik de houtkachel aan. De cv ketel springt automatisch aan als al het voorgaande niet voldoende is of als ik te laat thuis ben. Tot nu toe ben ik erg tevreden.
-
Alexander.Meijer
Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat
Hallo,
ik heb vrijwel de zelfde opstelling als Theo:
-1000 liter buffertank (Akvaterm)
- zonnecollectoren (vacuum buis)
- houtkachel (aangesloten middels Ladomat), ik denk dat ie 12-18kW geeft
- cv ketel 51kW (verwarmt alleen het bovenste gedeelte van de tank)
Ik heb eindeloos geëxperimenteerd met de juiste buffertank-thermostaat en CV instelling, mijn conclusie is:
1) als de CV ketel bij moet springen is het het beste om deze vol te laten draaien
2) met retour water van zo'n laag mogelijke temperatuur
Dus ik heb de thermostaat op de tank staan op: 'aan' bij 60º 'uit' bij 65º (zodat er door de gelaagdheid maximaal 'koud' water naar de CV kan gaan.
En de CV ketel staat op maximale temperatuur (85º), maximale temperatuur verhoging per minuut (15'/min), pomp min/max 20% tot 100% (volgt dus de brander)
ik heb dagelijkse meetgegevens over meer dan 7 jaar, deze instellingen zijn voor mij de beste
Alexander
ik heb vrijwel de zelfde opstelling als Theo:
-1000 liter buffertank (Akvaterm)
- zonnecollectoren (vacuum buis)
- houtkachel (aangesloten middels Ladomat), ik denk dat ie 12-18kW geeft
- cv ketel 51kW (verwarmt alleen het bovenste gedeelte van de tank)
Ik heb eindeloos geëxperimenteerd met de juiste buffertank-thermostaat en CV instelling, mijn conclusie is:
1) als de CV ketel bij moet springen is het het beste om deze vol te laten draaien
2) met retour water van zo'n laag mogelijke temperatuur
Dus ik heb de thermostaat op de tank staan op: 'aan' bij 60º 'uit' bij 65º (zodat er door de gelaagdheid maximaal 'koud' water naar de CV kan gaan.
En de CV ketel staat op maximale temperatuur (85º), maximale temperatuur verhoging per minuut (15'/min), pomp min/max 20% tot 100% (volgt dus de brander)
ik heb dagelijkse meetgegevens over meer dan 7 jaar, deze instellingen zijn voor mij de beste
Alexander