Verbod installatie aardgasverwarming voor nieuwbouw???????

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Verbod installatie aardgasverwarming voor nieuwbouw?????

Bericht door kockie »

en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht en hun nageslacht
megaton.png
Doe me dan maar een foeilelijke windmolen. Als die omflikkert gebeurt er over het algemeen niet zoveel...

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/27/pss ... val-kopen/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kockie op 22 mar 2015, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plaatje vervangen; was belachelijk groot...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion

Bericht door Pigion »

http://www.ecoquent-positions.com/eilt- ... daenemark/

Geef mij maar 5 blikken. Kan ik het aardgas buiten de deur houden en geen slagschaduwen, geluid en horizonvervuiling van windmolens.

Pigion
Tim

Bericht door Tim »

Ha,

Ik weet wel waarom jij thuis blikken wil....
Boomerang_Nucleaire_top.png
Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pigion

Bericht door Pigion »

Breng gelijk maar langs, dan duik ik direct met haar in een heet nucleair bad.

Pigion
JW te R

Bericht door JW te R »

Pigion schreef:(..)
Per 01-01-2016 mag ook geen aardgasverwarming meer gegplaaatst/vervangen worden in bestaande bouw. :roll: :roll: http://www.ecoquent-positions.com/eilt- ... daenemark/
(..)
De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
In het stukje staat dat het installeren van nieuwe olieketels vanaf 01-01-2016 verboden is op lokaties waar stadsverwarming of aardgas beschikbaar is.
Dat is niet helemaal hetzelfde als een totaalverbod, en gasketels kun je in bestaande gebouwen blijven gebruiken.
Tenminste, dat maak ik er uit op.
Ingir

Bericht door Ingir »

Deze regelgeving is dus bedoeld om aandacht te vestigen op het groene jasje en niet op het behalen van maximaal milieueffect. Zoals met dat energielabel bij ons.
jobplas

Bericht door jobplas »

Pigion schreef:Wil je echt die 40% besparing halen, dan moet je rigoureus aan de bak buitenspouwblad eraf, 15 cm isolatie in de spouw en buitenblad weer opmetselen.Pigion
Pigion, waarom het buitenspouwblad eraf? Wat gaat er fout als je aan de buitenkant isoleert tegen het buitenspouwblad aan? Dit doen de duitsers toch ook? Die stucen het dan af.

Op deze manier heb je meer "warme massa", het dauwpunt ligt zo ver mogelijk naar buiten, is dat niet gunstiger?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Ingir

Bericht door Ingir »

Hier hebben we het gasverbruik met ruim 70% teruggebracht (van 3.000 m³ naar 800 m³ nu) terwijl de spouwmuren met 5 cm glaswol nooit aangepakt zijn (oké, wel de topgevels onder het schuine dak). Het na-isoleren van de gevels (begane grond en 1e verdieping) is ook zo'n beetje de laatste isolatieklus waar we vorige maand mee begonnen zijn. Maar ook dan blijven de spouwmuren onaangetast, de 5 cm glaswol is op zich wel weinig maar voldoende om koudebruggen bij binnenisolatie te beperken.
Pigion

Bericht door Pigion »

Het buitenspouwblad moest er bij ons af omdat er al 3 cm glaswol in de 7 cm spouw zat. Dat kan je niet bijvullen. Bij massieve 1 steens muren is inderdaad de geijkte methode het huis een jasje aan te trekken van isolatiemateriaal en dan vervolgens afwerken met pleister. Dat werkt zeer goed. Bij spouwmuren werkt dat niet. Door de geventileerde spouw blijft koude stromen. De groter massa is ook niet effectief, geen contact met binnenmuur.

@Ingir
Die besparing van 3000 M3 gasverbruik naar 800 kan m.i. nooit door isolatiemaatregelen worden verkregen. Stook je ook nog hout????
Bij ons heb ik ook sterk kunnen besparen, echter ik stook ook hout. Dan is het moeilijk aan te geven welk deel van de besparing door isolatiemaatregelen wordt verkregen. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat rigoureuze isolatiemaatregelen eigenlijk nooit de verwacht/berekende besparing oplevert.

Pigion
Ingir

Bericht door Ingir »

Pigion schreef:Het buitenspouwblad moest er bij ons af omdat er al 3 cm glaswol in de 7 cm spouw zat. Dat kan je niet bijvullen. Bij massieve 1 steens muren is inderdaad de geijkte methode het huis een jasje aan te trekken van isolatiemateriaal en dan vervolgens afwerken met pleister. Dat werkt zeer goed. Bij spouwmuren werkt dat niet. Door de geventileerde spouw blijft koude stromen. De groter massa is ook niet effectief, geen contact met binnenmuur.

@Ingir
Die besparing van 3000 M3 gasverbruik naar 800 kan m.i. nooit door isolatiemaatregelen worden verkregen. Stook je ook nog hout????
Bij ons heb ik ook sterk kunnen besparen, echter ik stook ook hout. Dan is het moeilijk aan te geven welk deel van de besparing door isolatiemaatregelen wordt verkregen. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat rigoureuze isolatiemaatregelen eigenlijk nooit de verwacht/berekende besparing oplevert.

Pigion
Wij stoken inderdaad hout, maar dat deden we ook toen er nog 3.000m³ gas doorheen vloog. Ook is die besparing niet alleen aan isolatiewerkzaamheden toe te schrijven (vervanging gasketel, vervangen radiatoren door vloerverwarming, plaatsen zelfbouw zonneboiler) maar met alleen die installatiewerken zou de besparing nooit zo groot zijn. Deze winter heb ik de houtstook weer wat verder opgevoerd waardoor het gasverbruik op zo'n 500m³ gaat uitkomen (prognose Mindergas) vanwege beschikking over grote hoeveelheden gratis hout. Na gereedkomen van de gevelisolatie en balansventilatie willen we de gasketel de deur uit doen en overstappen op L/W-warmtepomp (plus houtkachel). Heb ik geen verbod voor nodig...
Pigion

Bericht door Pigion »

@Ingir,
We zitten ongeveer op dezelfde golflengte. Het gasverbruik was bij ons erg hoog doch inmiddels naar beheersbaar niveau:
- 1984 - 1990 gemiddeld 6200 m3 verstookt door vorige bewoners
- 1990 - 2005 tussen 4000 en 4500 M3
- 2005 - 2010 gezakt naar ca. 3000 M3 door vervanging 57 kW ketel naar 43 kW Hr ketel, boven wordt nauwelijks verwarmd.
- 2011 naar 2430 M3 door wijzigen verwarming en isolatie dak overloop.
- 2012 naar 1982 M3 door houtstook
- 2013 naar 1714 M3 door isolatie achtergevel en houtstook.
- 2014 naar 1500 M3 ??? door isolatie zijmuur, zachte winter en houtstook.
- 2015 Verwachting naar 1200 M3 door isolatie voorgevel ook weer met houtdstook.

Het doel is onder 1000 M3 gas te komen, echter wel met houtstook in de Finoven van Tigchelaar.
Ik kijk ook naar een warmtepomp, doch de investering is eigenlijk te hoog.

Luchtwarmtepomp (Panasonic) totaal € 5000.-
Aardwarmte luchtpomp totaal min. € 10.000,-
Voor info en oriëntatie richt ik mij geheel op het Duitse forum. Ik ken geen Nederlands platform dat brede informatie deelt. Misschien kan iemand van dit forum een hint geven.

Pigion
Ingir

Bericht door Ingir »

Volgens mij gaan lucht/water-warmtepompen snel goedkoper worden. Deze prijsaanpassing hebben we bij lucht/lucht-warmtepompen al gezien, een single split inverter van A-merken (Mitsubishi, Daikin, Toshiba) is in enkele jaren in prijs gehalveerd door de opkomst van goedkope airco's die via DHZ-markten worden verkocht.

Dezelfde beweging is nu te zien bij lucht/water-warmtepompen die gezien de eenvoud van de binnenunit (hydrobox) ongeveer even duur zouden moeten zijn als split-unit airco's, de A-merken zijn met 4-5K dus veel te duur en dat nodigt B-merken uit om met een veel goedkoper alternatief te komen... zoals bijvoorbeeld de Michl die voor 1-2K verkocht wordt. :shock: Dan praten we niet meer over een apparaat dat bijna 4x duurder is maar vergelijkbaar met een gasketel.

Mijn 15 jaar oude gasketel houdt het nog prima vol, steeds goed onderhouden en door het verlaagde warmteverlies weinig draaiuren, die gaat zo nog 5 jaar mee... Dat geeft mij de tijd om de prijs van warmtepompen te laten zakken voor ik overstap. Ondertussen ga ik gewoon door met het verlagen van ons warmteverlies door de laatste isolatieklussen uit te voeren en het ventilatiesysteem om te bouwen van C naar D.
Pigion

Bericht door Pigion »

Bij de prijzen voor de lucht/waterwarmtepompen zit ook inbegrepen de buffertank + friwa + montage.
De kale 5 kW Panasonic kost ca. € 3000,-
Een kale water/waterwarmtepomp moet voor € 5000,- te vinden zijn. Bijkomende kosten zijn aard-collector (€ 2500), buffertank + friwa + montage € 2500,-.

De buffertank is alleen voor warmwatervoorziening i.c.m. friwa. Het waterregister van de Finoven wordt ook op de buffer aangesloten om de bovenste helft warmte te geven in de winter. De warmtepomp verwarmt de buffertank via 3-wegklep. De warmte voor het huis gaat rechtstreeks naar de vloer- en wandverwarming.

Zou ik de slechtere COP van de luchtwarmtepomp accepteren en ook enig risico dat de 5 kW Panasonic te klein is, dan wordt hij deze zomer nog gekocht/geplaatst. De huidige ketel is niet "op" doch veel te groot. Hij pendelt als een gek.

Pigion
Ingir

Bericht door Ingir »

Mijn gasketel is ook veel te zwaar, 30 kW terwijl ik nu maximaal 6 kW nodig heb (zonder houtstook). Mijn ketel pendelt echter niet omdat de vloerverwarmingsbuizen bij mij in de betonvloer steken en niet in een geïsoleerde chape. Op de slaapkamers is wandverwarming in leem aangebracht waardoor hier ook veel massa opgewarmd wordt. Neem daarbij dat het vermogen van de ketel handmatig is beperkt tot het minimum (8 kW) zodat deze nooit hoog in kan komen. Het gereduceerde vermogen en de geactiveerde massa zorgen dat de ketel 2x per etmaal ongeveer 1-2 uur lang warmte kan wegzetten.

Een warmtepomp heeft géén buffervat nodig, in tegenstelling tot de te zware gasketel kan een warmtepomp een vermogen leveren dat precies past bij het werkelijke warmteverlies, een goed gedimensioneerde warmtepomp en warmteafgifte kan 24 uur per dag blijven draaien. Buffervaten worden uitsluitend gebruikt voor het bufferen van overtollige warmte van houtkachels en zonnecollectoren. Een SWW-boiler is wel handig bij het lage vermogen van een warmtepomp maar noodzakelijk is het niet. Daarom worden boilers ook niet standaard geleverd bij warmtepompen.
Pigion

Bericht door Pigion »

Als je ook warm water wil hebben met een WP, zijn er ruwweg mogelijkheden:
a) Boilervat in buffervat
b) Tapspiraal in buffervat
c) Buffervat met friwa.

Ik kies voor optie c. Dan heb ik geen "dood" water en geen kans op legionella besmetting. Bovendien kan ik het water in de kop van de buffer verwarmen met de spiraal in de Finoven.

Voor het verwarmen van het huis heb ik geen buffervat nodig en staat ook niet het verwarmings-circuit zoals ik mij dat voorstel. Zo staat het ook in mijn vorige bijdrage.

Helaas kan ik het vermogen van onze huidige ketel niet naar beneden regelen.

Pigion
Plaats reactie