@Ingir
Misschien heb ik de verkeerde energiemaatschappij. Ik betaal bijna 30 ct./Kwh en 57 ct/M3 voor gas
Dat zijn echt geen kinderachtige tarieven. De opwekking van stroom kost maar een paar cent, maar die andere posten op de rekening moet ook betalen. Alles met elkaar zijn de tarieven de laatste jaren sterk gestegen, gewoon verkapte belastingheffing. In eerste instantie aan ons verkocht met een verlaging van inkomstenbelasting, doch die is inmiddels al weer aardig omhoog gegaan door onverantwoorde uitgaven van P.v.d.A minister Bos aan steun aan banken en werkgelegenheid.
Ik ben het ook niet eens met Pietje. Als je het alleen laat afhangen van de prijs, betaal je dubbel. Zowel voor het isoleren als de hogere prijs voor energie.
Dat je voor bestaande huizen niet zou kunnen omschakelen van gas naar een andere bron is quatsch. (Lucht)-warmtepompen kunnen prima in bestaande bouw worden toegepast na grondige isolatie maatregelen. In stedelijke gebieden kan worden overgeschakeld naar aardwarmte (110 C.) van 3000 m diepte.
Voor de dan benodigde elektriciteit kan prima een 2e kerncentrale worden gebouwd in Borsele of Groningen. De plannen liggen al jaren klaar echter te schijterig om het politiek te verkopen. Bang dat er een zeteltje verloren gaat naar de windmolen club.
Ik verdenk de regering ervan dat ze eerst ons dat dure aardgas in door de strot willen duwen en de centen vangen.
Pigion