zaagbok

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Broekhoest

zaagbok

Bericht door Broekhoest »

Kwam hier op het werk in een oude Landleven een tekening tegen van een mooie zaagbok. Zaag nu altijd met mijn pa, maar met ding lukt het ook zelf. Even de buurman vragen voor wat laswerk.
http://i61.tinypic.com/34ou6a1.jpg
Op de website van Landleven staan nog de volgende tips:

Gebruik voor het maken van de 'V' stevig betonijzer (bijvoorbeeld staal 80) zodat deze niet kan uitbuigen onder het gewicht van het hout.
Vul de uiteinden van de buizen of staven op met houten klosjes, zodat de pijpen niet of in ieder geval minder snel roesten aan de binnenzijde.
Bent u korter of langer dan gemiddeld? Pas de hoogte van de zaagbok hierop aan. Zorg dat u altijd op heuphoogte het hout kunt opladen.
Maak aan het uiteinde van de ligger op de grond een klein dwarsstukje, zodat de punt niet in de aarde verdwijnt.
Het maakt eigenlijk niet uit of u de zaagbok van rond, bijvoorbeeld steigerpijp, of vierkant materiaal maakt (let op: gebruik bij voorkeur geen gegalvaniseerd ijzer).
de zaagbok is niet geschikt voor het werken met de handzaag. Dan wordt hij instabiel.

groet'n Harold

(afgesplitst van viewtopic.php?f=3&t=804&start=855)
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: zaagbok

Bericht door Pietje »

Mooi concept, Harold!

Wanneer je de bok aan een muur vast kan maken, kan je veel ijzer weglaten (daar hou ik dan weer van... ;-) )

De "V" van 90 graden moet je misschien met wat tanden uitvoeren, zodat de stam niet gaat rollen.

Een bok die er op lijkt:
zaagbok.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Ik had m al eens geplaatst maar vooruit:

Afbeelding

Afbeelding
Pieke

Bericht door Pieke »

Hebbe,hebbe,hebbe. Matthias, is dat bovenste gedeelte ( U-vorm met tanden ) scharnierend? Ik heb zo'n bouwmarkt,metalen zaagbok.Wat een ellende :( . Er wacht nog een 15 kuub stammetjes op me) ,dus ik zou graag zoiets maken.En natuurlijk binnenkort weer een bijdrage in het 'brandhoutstapelplaats-topic.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

De U met de tanden is inderdaad scharnierend, hangt aan 2 M12 bouten.
Een volgende keer zou ik de hoek van de V wel iets minder stijl maken, dunne takken (minder dan 10cm dik) blijven nu niet fijn hangen.
De koker met de tanden kan ook beter uitgevoerd als strip met tanden, dan kun je de stammetjes/takken er van beide zijden in steken.
De bok is helemaal klapbaar zodat je m makkelijk kunt opbergen, hij is alleen ietwat zwaar :fff
Als je maten nodig hebt hoor ik het wel
Plaats reactie