Werkplaats kachel bedenken
Moderator: Moderators
-
1980
Re: Werkplaats kachel bedenken
700graden
Na hoelang was dit?
Of krijg je hem niet hoger
Na hoelang was dit?
Of krijg je hem niet hoger
-
Lieve
Ik denk dat ik hem niet hoger krijg.
Misschien is de riser onvoldoende geïsoleerd, bij de rocket die ik momenteel in mijn atelier bouw, houd ik de volledige dikte van mijn isolatiesteen aan.
In de eerste rocket heb ik een zeszijdige riser gemaakt waardoor de stenen een dikte van 5 cm wand hebben.
Ik beschouw deze rocket dan ook als proefproject en zal herbeginnen voor volgende winter.
Rocket is een vorm van filosofie, je moet deze manier van warmte opwekken niet vergelijken met een houtkachel, en dus moet je een nieuwe manier van denken aannemen.
Misschien is de riser onvoldoende geïsoleerd, bij de rocket die ik momenteel in mijn atelier bouw, houd ik de volledige dikte van mijn isolatiesteen aan.
In de eerste rocket heb ik een zeszijdige riser gemaakt waardoor de stenen een dikte van 5 cm wand hebben.
Ik beschouw deze rocket dan ook als proefproject en zal herbeginnen voor volgende winter.
Rocket is een vorm van filosofie, je moet deze manier van warmte opwekken niet vergelijken met een houtkachel, en dus moet je een nieuwe manier van denken aannemen.
-
1980
Dat nieuwe denken zeg je wat mee
Langzaam begin ik het te begrijpen
Langzaam begin ik het te begrijpen
-
ritsaert snijder
Doorstoken, de RBB is gemaakt als batch gestookte kachel, je steekt hem aan en vult hem voor 3/4 e en laat hem branden. That's it. Als je blijft bijleggen dan kan hij- en de bell veel heter worden. Maar dat is weer afhankelijk of ie snel zijn warmte kwijt kan.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
1980
Bedankt Ritsaert,ritsaert snijder schreef:Doorstoken, de RBB is gemaakt als batch gestookte kachel, je steekt hem aan en vult hem voor 3/4 e en laat hem branden. That's it. Als je blijft bijleggen dan kan hij- en de bell veel heter worden. Maar dat is weer afhankelijk of ie snel zijn warmte kwijt kan.
Dus dan stook je weer 3/4 vulling wanneer hij weer wat afgekoeld is en het nodig is
Heb jouw topic ook doorgelezen in de link
En veel van opgestoken
Het is nu even zoeken naar vuurvaste steen voor een goede prijs
En dan langzaamaan beginnen denk ik
-
incus
Hallo Ian,
Ik begrijp dat je een stalen bell wil gebruiken met een wanddikte van 5 mm. Dan moet je wel rekening houden met een vrij lange opstarttijd, omdat eerst het hele vat verwarmt moet worden, voordat warmte afgegeven kan worden aan de omgeving. Je kachel wordt een beetje traag zeg maar.
Voor een snelle kachel met een stalen bell zou ik de voorkeur hebben voor een wanddikte van 1,5 of 2 mm. (bijvoorbeeld Corten staal)
groeten
Bertus
Ik begrijp dat je een stalen bell wil gebruiken met een wanddikte van 5 mm. Dan moet je wel rekening houden met een vrij lange opstarttijd, omdat eerst het hele vat verwarmt moet worden, voordat warmte afgegeven kan worden aan de omgeving. Je kachel wordt een beetje traag zeg maar.
Voor een snelle kachel met een stalen bell zou ik de voorkeur hebben voor een wanddikte van 1,5 of 2 mm. (bijvoorbeeld Corten staal)
groeten
Bertus
-
ritsaert snijder
Bertus,
Hoe lang denk je dat een 5 mm stalen bell nodig zal hebben? Dat is toch iets dikker dan een goede gietijzeren kachel, dat blijft een snelle kachel. De wens is ook om juist wat massa te hebben om de warmte vast te houden.
Ik zou een snelle bouwen en later ervarings-gewijs massa toevoegen.
Hoe lang denk je dat een 5 mm stalen bell nodig zal hebben? Dat is toch iets dikker dan een goede gietijzeren kachel, dat blijft een snelle kachel. De wens is ook om juist wat massa te hebben om de warmte vast te houden.
Ik zou een snelle bouwen en later ervarings-gewijs massa toevoegen.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
1980
Dat masse toevoegen ervarings gewijs
Lijkt me een zeer goed idee waar ik zelf niet opgekomen was
Zou ik daarvoor leem kunnen gebruiken?
Lijkt me een zeer goed idee waar ik zelf niet opgekomen was
Zou ik daarvoor leem kunnen gebruiken?
-
Lieve
Leem met stro of leem met iets anders.
-
incus
@Ritseart,
Het idee om massa toe te voegen is wel goed, maar ik zou de stalen bell niet als massa gebruiken. Het opwarmen van een 5mm bell tot een bepaalde temperatuur x, duurt meer dan 3x zo lang als voor een bell van 1,5mm plaat.
De tijd dat de kachel condenseert (onder de 70 graden) duurt ook meer dan 3x zo lang als nodig is. Volgens mij gaat ook het starten van de kachel gemakkelijker als de bell snel op temperatuur is.
Bovendien hoeft Ian dan de rode verf niet meer van de bell te halen.
groeten
Bertus
Het idee om massa toe te voegen is wel goed, maar ik zou de stalen bell niet als massa gebruiken. Het opwarmen van een 5mm bell tot een bepaalde temperatuur x, duurt meer dan 3x zo lang als voor een bell van 1,5mm plaat.
De tijd dat de kachel condenseert (onder de 70 graden) duurt ook meer dan 3x zo lang als nodig is. Volgens mij gaat ook het starten van de kachel gemakkelijker als de bell snel op temperatuur is.
groeten
Bertus
-
Lieve
Hier begrijp ik niks van. Waarom zou er een verschil zijn in het opwarmen van metaal of leem, metaal is snelle massa, leem is trage massa.incus schreef:@Ritseart,
groeten
Bertus
-
dormos
Het opwarmen van een 5mm bell tot een bepaalde temperatuur x, duurt meer dan 3x zo lang als voor een bell van 1,5mm plaat.
Hoe lang duurt het opwarmen van een 1,5 mm dikke plaat dan? Als dat maar kort is dan duurt het opwarmen van een 5mm dikke plaat 3x kort = nog steeds kort. De theorie klopt wel, maar is het ook een probleem?
Hans
-
ritsaert snijder
Dun staal met een tussenlaag (voor uitzettingen) en dan leem gaat prima. Het dunne staal wordt snel heet en geeft snel hitte af. Ik weet niet precies wat dik staal doet maar isoleren doet het zeker niet.
Ik weet overigens wel dat als je er een massakachel van maakt (dikke laag massa van bijvoorbeeld leem) dat doorstoken maar beperkt kan. Simpelweg omdat de kachel heet wordt en zijn hitte niet snel genoeg kwijt kan. Een massakachel stook je kapot met doorstoken omdat hij te heet wordt.
Dat maakt de keuze voor een kachel in een werkplaats interessant. Mijn overweging is dat je met een snelle kachel met een grote bell veel warmte kan genereren. Je stookt het ding snel op en je kan als het koud is pittig doorstoken. Je kan ook prima wat bijleggen. Ding wordt wel heel heet en zal veel convectiewarmte geven. Daarom zou ik de bell ook zo groot mogelijk maken. Na het stoken koelt het ding snel af. Maar je kan hem ook tussendoor nog een keer stoken.
Met een massakachel stook je een batch (misschien twee keer) en zal de bell veel langzamer zijn warmte afgeven en heb je heel lang stralingswarmte.
Een kachel met een snelle bell en een massa bell (kiezen) is ook mogelijk.
Een matig geisoleerde en grote en niet heel veel gebruikte werkplaats (niet te hoge ruimte) zou ik verwarmen met een snelle kachel. Betere isolatie, veelvuldig gebruik en niet te groot (maar wel hoog) zijn overwegingen om te kiezen voor een massakachel.
Ik weet overigens wel dat als je er een massakachel van maakt (dikke laag massa van bijvoorbeeld leem) dat doorstoken maar beperkt kan. Simpelweg omdat de kachel heet wordt en zijn hitte niet snel genoeg kwijt kan. Een massakachel stook je kapot met doorstoken omdat hij te heet wordt.
Dat maakt de keuze voor een kachel in een werkplaats interessant. Mijn overweging is dat je met een snelle kachel met een grote bell veel warmte kan genereren. Je stookt het ding snel op en je kan als het koud is pittig doorstoken. Je kan ook prima wat bijleggen. Ding wordt wel heel heet en zal veel convectiewarmte geven. Daarom zou ik de bell ook zo groot mogelijk maken. Na het stoken koelt het ding snel af. Maar je kan hem ook tussendoor nog een keer stoken.
Met een massakachel stook je een batch (misschien twee keer) en zal de bell veel langzamer zijn warmte afgeven en heb je heel lang stralingswarmte.
Een kachel met een snelle bell en een massa bell (kiezen) is ook mogelijk.
Een matig geisoleerde en grote en niet heel veel gebruikte werkplaats (niet te hoge ruimte) zou ik verwarmen met een snelle kachel. Betere isolatie, veelvuldig gebruik en niet te groot (maar wel hoog) zijn overwegingen om te kiezen voor een massakachel.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dat is toch totaal afhankelijk van het materiaal waar het ding van gemaakt is?ritsaert snijder schreef:Een massakachel stook je kapot met doorstoken omdat hij te heet wordt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
ritsaert snijder
Zeker! En we hebben op dit forum eerder de discussie gehad. Ik vroeg me toen ook af of het een broodje aap verhaal zou zijn. Maar dat is de reden dat je een massakachel niet te vaak kan stoken. Ik denk dat het vuurvaste materiaal niet tegen een dagelijkse portie te hoge temperaturen en afkoeling kan. Ontstaat een soort erosie. Ik heb er toen ook een foto van gezien. Ik zal eens zoeken...
hier; viewtopic.php?f=3&t=2796&hilit=Warmtebank+tuli&start=30
maar ergens ook een stukje met een foto....
hier; viewtopic.php?f=3&t=2796&hilit=Warmtebank+tuli&start=30
maar ergens ook een stukje met een foto....
groet!
Ritsaert
Ritsaert