Dichtingen van de ramen vervangen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sfj

Dichtingen van de ramen vervangen

Bericht door sfj »

De vensters lekken hier in huis dat het geen naam heeft. Na 15 jaar dienst zijn de dichtingen (afsluitrubbers) verhard en die doen dus helemaal hun ding niet meer. Ik wil die rubbers nu deze zomer gaan vervangen.

Heeft hier iemand ervaring mee? Is dat goed te doen? Gewoon uittrekken en nieuwe induwen of is er een truukske om dat te realiseren?

Heb een webshop gevonden die waarschijnlijk wel de goede maat/vorm verkoopt. Dus daar maak ik me niet te veel zorgen over, tips blijven wel altijd welkom.
Pigion

Re: Dichtingen van de ramen vervangen

Bericht door Pigion »

Kan je wat duidelijker zijn? Gaat het om tocht-strips in houten kozijnen, kunststof, aluminium?? We hebben geen glazen bol. Een foto zou een goed idee zijn.
Pigion
sfj

Bericht door sfj »

Het gaat om PVC ramen. Het rubbers dat rondom tussen het kozijn en het openend raam zitten en samengedrukt worden bij het sluiten. Tochtstrip kan je het noemen ja. Die zitten dus in een gleufje. Uithalen lijkt me geen groot probleem, gewoon ietwat voorzichtig aan trekken, wil wel graag weten hoe ik er daarna weer nieuwe in krijg. Misschien is het een fluitje van een cent.

Dus niet de rubbers tussen glas en kader, die zijn nog ok.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Waarschijnlijk heeft je bestaand kozijn ook een fabrikaat, een merk, bij de fabrikant kun je opvragen of en hoe zoiets moet.

Je omschrijving is erg abracadabra, je moet al aardig bouwkundig zijn om u te begrijpen. Als u nu zorgt voor duidelijke gedetaileerde info, plaatjes of wat dan ook, zal er veel meer respons komen waar u wat aan heeft.
sfj

Bericht door sfj »

Lol, wat heeft mijn omschrijving met toveren te maken :D ?

Merk, fabrikaat of whatever heb ik niet. Er staat niets in het glas en nergens is er iets op gedrukt. Ik weet alleen dat ze 15 jaar terug geplaatst werden. Eén van de redenen waarom ik op zoek ga naar informatie op alternatieve plaatsen.
Het zijn gewone PVC ramen. Lijken als geen ander op... gewone PVC ramen.... En die afsluitrubbers/tochstripts zijn te vinden in zowat alle PVC en aluminium ramen dat ik tot nu toe al tegen gekomen ben. Doe een raam open en je ziet ze zitten. Fototje zetten is mijn inziens wat overkill.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Een fotootje is nooit overkill! 1 plaatje zegt meer dan .....
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Als je exact dezelfde strips kan vinden, kan het niet te moeilijk zijn.
Ik zou met een stuk oude strip naar een winkel gaan.

Wel een pielwerkje. Strip wat gespannen/gerokken houden bij het induwen maakt hem smaller en dus makkelijker in te duwen. Gebruik iets smal, bot en niet harder dan pvc om in te duwen. Een bankkaart bijvoorbeeld.

G
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Bel een willekeurige pvc ramenfabrikant en vraag hem hoe hij zoiets doet.
Plaats reactie