Dus.. als je de waterdruk van een ongeisoleerde leiding haalt (bijvoorbeeld 22mm koper) die buiten loopt.
En hij blijft horizontaal half vol met water staan... zal de buis bij vorst dan alsnog kunnen barsten?
hoeveel water mag er in een buis bevriezen voordat ie barst?
Moderator: Moderators
-
Ruuben
- Paul Joosten
- Contacteer:
Re: hoeveel water mag er in een buis bevriezen voordat ie ba
Dat is van een aantal factoren afhankelijk. IJs is lichter dan water (ca. 10%) dus zal een gelijkblijvende massa water navenant meer ruimte innemen als ijs. Wanneer de leiding ruimte genoeg heeft en sterk genoeg is om de krachten op te vangen zal het goed gaan maar er hoeft maar een klein deel niet zuiver horizontaal te staan of er kan zich plaatselijk een ophoping voordoen waarbij de benodigde ruimte bij ijsvorming ernstig in het gedrang komt. Dan hangt het vooral van de sterkte van je buis af. Lijkt me al met al geen erg voorspelbare situatie te zijn of er een echt veilige marge is. Zo min mogelijk zou ik zeggen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
Ruuben
hmm... Dank voor je inbreng.
Ik zit er een beetje mee in de context van mijn koeling jaga's buiten. De koeling geschiedt met water in cv cirquit, en niet met glycol omdat ze niet in mijn zonnecollectoren kring zitten.
Koeling is eigenlijk alleen nodig als de lente begint te draaien, en dan zou ik dat gedeelte van de kring weer aanschakelen en bijvullen, was mijn idee. Maar er zal altijd wel water in blijven zitten nadat ik het van druk heb gehaald in de herfst.
Ik zit er een beetje mee in de context van mijn koeling jaga's buiten. De koeling geschiedt met water in cv cirquit, en niet met glycol omdat ze niet in mijn zonnecollectoren kring zitten.
Koeling is eigenlijk alleen nodig als de lente begint te draaien, en dan zou ik dat gedeelte van de kring weer aanschakelen en bijvullen, was mijn idee. Maar er zal altijd wel water in blijven zitten nadat ik het van druk heb gehaald in de herfst.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Een leiding met water vriest niet kapot,maar dooit kapot.
Wanneer je er achter komt dat een leiding bevroren is kun je in de meeste gevallen de schade beperken door de leiding tijdens de vorst beheerst te ontdooien en af te wateren.
Jan
Wanneer je er achter komt dat een leiding bevroren is kun je in de meeste gevallen de schade beperken door de leiding tijdens de vorst beheerst te ontdooien en af te wateren.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Is dat zo Jan?
Ik begreep dat een leiding wel scheurt tijdens het bevriezen, maar omdat er op die plek alleen ijs zit, merk je dat niet. Als het water ontdooit begint het te lekken.
En leiding scheurt vaak niet in 1 keer, maar door geregeld te bevriezen wordt de leiding opgetrompt, en door de druk van de waterleiding wordt elke keer de ontstane ruimte opnieuw gevuld met water. Na een aantal keer ben je er doorheen...
Ik begreep dat een leiding wel scheurt tijdens het bevriezen, maar omdat er op die plek alleen ijs zit, merk je dat niet. Als het water ontdooit begint het te lekken.
En leiding scheurt vaak niet in 1 keer, maar door geregeld te bevriezen wordt de leiding opgetrompt, en door de druk van de waterleiding wordt elke keer de ontstane ruimte opnieuw gevuld met water. Na een aantal keer ben je er doorheen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --