Massa: 28 Kg (daar moet nog zeker 15 kg bij...)
Arm: 1,5 meter, prima lengte
Arm veer: 35cm. Dit moet je uitproberen: afhankelijk van de lengte en stijfheid van de veer een geschikte plek vinden.
Bijlhoogte-instelling: draadstang M12. Verstellen zonder sleutel alleen als spanning van de veer af is.
Scharnier: buis om buis. Dat is niet gelukkig: de buis gaat pas schuiven als alle speling er uit gedrukt is, en dat schuiven gaat met een hoop geweld. Bovendien zorgt de speling er voor dat de bijl-kop 5cm links/rechts speling heeft, ook niet handig... Ik heb nog wat lagerblokken liggen, die gaan er binnenkort op.
Voor het monteren had ik een een setje katrollen met klimtouw gebruikt. Dat hangt er nog steeds, want ik klap de bijl omhoog, tegen de mast aan, om te voorkomen dat er kinderen mee gaan experimenteren. Bovendien kun je de werkhoogte makkelijker instellen als het gewicht er even af is.
Het apparaat heeft voor- en nadelen. Oftewel: soms is met de Fiskars kloven fijner, soms met deze machine *). Ik zal proberen de voor- en nadelen op een rijtje te zetten:
Voordelen
ergonomisch, effecient. Ik kan zittend kloven, houd het uren vol. Nauwkeurig kloven mogelijk, zeker wat dunner hout. Als je handiger wordt tsjop je al draaiend een blok al verend in vele stukken.
Nadelen:
Dikke blokken gaan niet makkelijk; en als je bijl er in vast zit moet je de bijl (28kg) + blok (20kg) optillen
Dikke blokken gaan niet snel; met autoband of riempje om het blok gaat kloven veeeel sneller
Scheef gezaagde blokken gaan niet (fijn).
Overall:
Mooie dikke blokken blijf ik met de Fiskars doen, de rest gaat hiermee. Nu heb ik als boomsnoeier relatief veel takhout, dus komt de klover goed van pas... En een autoband / riempje is natuurlijk wel wat eenvoudiger te maken...