Lucht/water warmtepomp, primaire lucht uit kruipruimte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir

Re: Lucht/water warmtepomp, primaire lucht uit kruipruimte

Bericht door Ingir »

Pigion schreef:Waarom is stroom uur zo duur in Nederland? België en Duitsland kunnen het veel goedkoper. Voor mij mag morgen de 2e kernenergiecentrale worden gebouwd.
Stroom is juist zeer goedkoop, een kilowattuur kost ongeveer 4,5 eurocent om te produceren. We betalen echter 18-22-28 eurocent (NL-BE-DE) omdat overheden geld willen verdienen aan energie. Je leest het goed, in NL is stroom nog relatief goedkoop maar dat gaat komende jaren snel veranderen. Dit jaar zijn de belastingen op energie, met name de toeslag Duurzame Energie, flink verhoogd en dat zal zo de komende 15 jaar stapsgewijs verdergaan tot we ook zo'n 32-34 eurocent/kWh gaan betalen. Ondertussen zal de kostprijs van stroom nog verder zakken, verwachting is dat stroom binnen 5 -10 jaar vrijwel gratis geleverd kan worden.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ingir schreef: verwachting is dat stroom binnen 5 -10 jaar vrijwel gratis geleverd kan worden.
Wanneer dan? Als de ontwikkeling van windmolens eindelijk eens opschiet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Die kerncentrales in 'die Heimat' liggen toch stil??
Pigion

Bericht door Pigion »

Volgens mij betaal ik nu (2013-2014) al 30 ct / Kwh, inclusief alle heffingen en belastingen.Komt er nog meer bij, dan wordt je gedwongen fors te investeren in PV panelen. Dus dat wordt bomen kappen rond het huis en de hoge spar van de buren een injectie met Round-Up.

Alleen de oudere Kerncentrales zijn m.i. op non actief gezet. Voor de andere is een uitfasering voorgesteld, doch zo lang het niet duidelijk is wie de claim van de eigenaren op dit politieke besluit gaat betalen, zie ik deze nog niet direct dicht gaan. Met de volgende duitse regering kan er weer een andere wind waaien.

In Nederland gaat Borsele ook niet dicht. Dat zou pure kapitaalvernietiging zijn. Er wordt in stilte rustig doorgewerkt om een 2e kerncentrale te realiseren. Twee locaties zijn geselecteerd, Harlingen en Eemshaven.

In Belgie zijn verouderde centrales gesloten, Doel x is uit bedrijf vanwege sabotage en 2 andere centrales zijn tijdelijk uit bedrijf vanwege mogelijk kleine scheurtjes in de las van de top-nozzle aan het vat. Deze scheurtjes zitten daar al vanaf de bouw van deze Italiaanse reactorvaten, doch konden voorheen moeilijk worden opgespoord. Dit kan alleen met Ultrasoon onderzoek met een 45* Probe. Dat onderzoek staat en valt met de kundigheid van degene die de scans beoordeelt. Er zijn maar weinigen die dat beheersen. Dus kiest politiek Belgie voorlopig voor de optie niets te doen, tot de nood zeer hoog wordt.
Misschien kunnen al die angsthazen dez dage moed putten uit de documentaires over Churchill en Michiel de Ruyter: NIET LULLEN MAAR DOEN.

Pigion
Pigion

Bericht door Pigion »

Warmtepomp wordt concurrerend door prijsverhoging gas?????
De eerste politieke partij heeft zich al uitgesproken voor het "doorbelasten" van de schade door de aardbevingen onder het mom dat de heffingen op aardgas nu significant minder zijn dan op electriciteit.
Pigion
Ingir

Bericht door Ingir »

Gas en stroom worden beide sowieso snel duurder gemaakt. De 3,5 miljard euro SDE+ subsidie die nu elk jaar wordt verjubeld aan onrendabele duurzame energie moet immers opgebracht worden door alle huishoudens. Naast de normale jaarlijkse verhoging van de energiebelasting wordt juist de Opslag Duurzame Energie jaarlijks met zo'n 50% verhoogd.

Het is in ieder geval geen reden om af te zien van warmtepompen of gasketels.
Pigion

Bericht door Pigion »

Ik las gisteren in het FD dat de internationale gasprijs met 10 % is gestegen o.a. vanwege de te verwachten capaciteitsvermindering van het Groninger veld.
Dat sterkt mij in de overtuiging dat bi-vallente verwarming (warmtepomp + houtstook) de toekomst heeft. Ik had ook graag zonneboilers in dat rijtje gezien, doch helaas hebben we in Nederland zeer lange perioden zonder zon. Daar is niet tegen te bufferen.

Pigion
Ingir

Bericht door Ingir »

Pigion schreef:Ik las gisteren in het FD dat de internationale gasprijs met 10 % is gestegen o.a. vanwege de te verwachten capaciteitsvermindering van het Groninger veld.
Dat sterkt mij in de overtuiging dat bi-valente verwarming (warmtepomp + houtstook) de toekomst heeft. Ik had ook graag zonneboilers in dat rijtje gezien, doch helaas hebben we in Nederland zeer lange perioden zonder zon. Daar is niet tegen te bufferen.

Pigion
Dat is ook mijn idee, al zou ik er wel enkele zonnepanelen aan toevoegen om een deel van de wp-stroom af te dekken. En op termijn (daling Wp-prijs) die capaciteit fors uitbreiden en volledig off-grid gaan. Houtstook, L/W-wp en zonnepanelen vullen elkaar mooi aan: de warmtepomp zorgt voor SWW en de basis van de ruimteverwarming terwijl de houtkachel (geen cv) zorgt voor de pieken in de winter.
Pigion

Bericht door Pigion »

Ik moet nog vermelden dat ik afgelopen week op maandag de bouw- en gevelbeurs heb bezocht. Ik ben daar specifiek heengegaan om dingen te bekijken t.a.v. ventilatie en warmte-schutting. De Duitse firma Hautec stond daar met een stukje schutting. Het zag er goed uit, alles PE materiaal. De eindpalen fungeren als verzamelaars, de "schuttingdraden" zijn 1 " PE buis met uitwendige ribbels. van binnen glad. Alles met spiegellassen aan elkaar gezet. Hoewel dit in de werkplaats wordt gemaakt en opgerold wordt geleverd, lijkt het mij redelijk arbeidsintensief. Ik heb uiteraard gevraagd naar de prijs van zoiets, doch kreeg daarop geen antwoord. Over het rendement waren ze eerlijk. Over een volledig seizoen gerekend, ligt het rendement lager dan bij boringen. Het is voor "erbij" als je krap zit met boormeters. In het voor- en na-seizoen kan je met een aanvulling van zo'n hek op de collector voorkomen dat de temperatuur in het boorgat erg laag wordt.

Pigion
Plaats reactie