Heeft Zolderisolatie in dit geval zin?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
borned

Heeft Zolderisolatie in dit geval zin?

Bericht door borned »

Na al een hele tijd hier te hebben meegelezen nu ook maar eens een post.

Ik heb voor 1,5 jaar geleden een woning gekocht uit 1958 en deze ben ik aan het verbeteren waar mogelijk.

Het huis is een twee-onder-een-kap woning bestaat uit drie verdiepingen. De eerste verdieping heeft een betonvloer en vanuit hier gaat er een vaste trap naar boven naar de zolder. Hier kom je op een voorzolder waar de wasmachine en droger staan en de CV ketel hangt. De rest van de zolder wordt als logeerkamer gebruikt.

In deze periode draait overdag de CV waar nodig (dagtemperatuur 16.5 graad). Meestal steek ik 's avonds de houtkachel aan en met de deuren naar de eerste verdieping open, stook ik het huis naar een aangename temperatuur. Mijn gasverbruik ligt in combinatie met de houtkachel en de oude Nefit Turbo 32 ketel op +/- 950m3 per jaar.

Vorige week is er een nieuwe CV ketel geplaatst (Nefit Trendline CW5 + Nefit Easy Thermostaat).

Omdat ik de zolder optisch aan het opknappen ben, kwam ik door een luik ook op de vliering. Hier zag ik dat ik rechtstreeks op de balklaag (en gipsplaten van het zolderplafond) kon kijken en er "tempex" is gebruikt als dakisolatie.

Heeft het zin om de zolder van bovenaf te isoleren en gaat dit een besparing/comfort in huis opleveren? Moet ik dit met behulp van glaswol tussen de balklagen doen of moet het tempex vervangen worden door wat anders? In verband met de beperkte ruimte, lijkt het mij tussen de balken het handigste. Daarnaast moet de investering ook wat opleveren tegenover de besparing.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd van de situatie nu.
IMG_20150125_194640 (Medium).jpg
IMG_20150125_194623 (Medium).jpg
IMG_20150125_194617 (Medium).jpg
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dormos

Re: Heeft Zolderisolatie in dit geval zin?

Bericht door dormos »

Als de vliering verder niet gebruikt wordt dan zou ik de ruimte tussen de balken opvullen met steenwol. Eventueel zou je dan op de balklaag een vloertje van OSB of iets dergelijks kunnen leggen zodat de ruimte bruikbaar wordt voor opslag.
Op deze manier houdt je de warmte in het deel van het huis dat je wilt verwarmen, en stook je niet de vliering warm.

Groet,

Hans
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom!

Hoe ziet de rest van de isolatieschil er uit? Ik zou de vloer isoleren..denk ik.
groet!

Ritsaert
borned

Bericht door borned »

ritsaert snijder schreef:Welkom!

Hoe ziet de rest van de isolatieschil er uit? Ik zou de vloer isoleren..denk ik.
De vloer is in dit geval wel het makkelijkste.

Mijn punt is gezien de prijs van isolatiemateriaal of ik eventuele zolderisolatie ga merken in huis? Er is namelijk geen open verbinding tussen de verdiepingen. Ik heb gelezen dat er veel warmte via het dak verdwijnt, maar voor de warmte daar is moet het eerst "door" twee verdiepingen.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ben je van plan daar lang te wonen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted

Bericht door deleted »

Zolderisolatie heeft zin omdat het hier makkelijk is uit te voeren en niet veel moet kosten.
Als het dak waterdicht is kan het volstaan om houtsnippers met kalk te mengen en er op uit te storten. Bijna geen kosten aan.
Als je dat te gewaagd vindt: vermiculiet of perliet uitstorten. Kan ook weer makkelijk verwijderd worden.
Mijn punt is gezien de prijs van isolatiemateriaal of ik eventuele zolderisolatie ga merken in huis? Er is namelijk geen open verbinding tussen de verdiepingen. Ik heb gelezen dat er veel warmte via het dak verdwijnt, maar voor de warmte daar is moet het eerst "door" twee verdiepingen.
Warmte speelt haasje over tussen de verdiepen. Door bovenaan de warmteverliezen te beperken stijgt de temperatuur daar ietsje. Dat voel je als 'een beetje comfortabeler'. Doordat die verdieping iets warmer is gaat er ook iets minder warmte uitgewisseld worden met de onderste -verwarmde- ruimte. Waardoor er ook een iets lager verbruik is. Je merkt het dus gedeeltelijk door een iets lager verbruik en een iets hogere temperatuur op het verdiep.
Als je die extra warmte niet wil op het bovenverdiep, moet je de vloer tussen de verdiepen isoleren.
Omdat ik de zolder optisch aan het opknappen ben, kwam ik door een luik ook op de vliering. Hier zag ik dat ik rechtstreeks op de balklaag (en gipsplaten van het zolderplafond) kon kijken en er "tempex" is gebruikt als dakisolatie.
Wat zit er achter die tempex . Een onderdak ?
Heb je al eens een stuk tempex weggenomen en gekeken welk effect het heeft op de buitenzijde van de houten draagstructuur ?

G
borned

Bericht door borned »

Het blijft lastig en zelfs door googlen kom ik er niet helemaal uit. Terwijl normaal alles te vinden is.

De één zegt glaswol, de ander steenwol en weer anderen hebben het over tempexbollen of andere vlokken.

Normaal gesproken gaat er tussen het regelwerk isolatie, dan een dampscherm en dan gips eronder.

Door de beperkte ruimte is glas/steenwol het makkelijkste denk ik omdat ik dit zo kan uitrollen tussen de balklaag.

Verder kom ik er niet achter of ik een dampscherm moet plaatsen, zo ja moet ik dit tussen de balklaag als eerste nieten en dan de matten erbovenop? De prijs van dergelijke materialen vind ik ook verrassend hoog. Daarom wil ik het ineens goed doen tegen een redelijke prijs.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Als je perliet of vermiculiet gaat storten moet je heel goed opletten met gaatjes; anders stroomt de isolatie weg...
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Ivm dampschermen is de regel: "steeds dampopener naar buiten toe".

Vandaar is het belangrijk te weten hoe de huidige dakopbouw er uit ziet.
Is er een onderdak ? Is dit dampopen ?

Is er een goede ventilatie op de zolder ?

Hoe ziet de rest van de onderliggende ruimte er uit ? Ik neem aan dat daar ook nog een stuk onder dak zit ? Hoe is dat stuk dak geïsoleerd ?

G
Plaats reactie