Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tim

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Tim »

Jantje,

Je hebt de zuiger vervangen, zitten de sparingen op dezelfde hoogte tov de spoelpoorten, ten opzichte van de oude zuiger?

Tim
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb van de ms180 geen zuiger en cilinder vervangen. De cilinder vertoont geen krasje, de zuiger ook niet, compressie niet gemeten, maar hij 'plopt' hartstikke lekker. Ik heb wel de lagers en keerringen vervangen.
Impulsslang vervangen.
Carb-rubber vervangen.
Tank zuiver gemaakt.
Tankfilter nieuw.
Benzineslang nieuw.
Carb ultrasoon gereinigd.
Nieuwe pakkingen, membranen en naaldje.
Nieuwe bougie.
Sproeiers zijn niet te verstellen, die zitten er vast in.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ansaugstutzen ms180 (Small).jpg
Een poosje niet met de zaag bezig gehouden, maar gisteren de draad weer op gepakt.

Van voren af aan begonnen, dus zaag helemaal uit elkaar gooien.
Inlaat en uitlaatpoort met rubber afgedicht en opgeklemd.
Slangpilaartje in het bougiegat gemonteerd, het hele ding in een bak water en luchtdruk er op. Na enkele minuten nog steeds geen luchtbelletje te zien, motorblokje is dus pot en potdicht.

Opbouwen maar weer.

Nieuwe aanzuigrubber. Opvallend, deze heeft niet de verdiepte kamer waar dat gekke plastic ringetje in hoort te liggen. Het plastic ringetje heeft u helemaal geen plaats.
Rechts op de foto de originele Stihl rubber, links een aftermarket van enkele weken oud, in het midden de nieuwe die nu gemonteerd is.
Opgebouwd met een nieuwe carburateur met verstelbare sproeiers.
De aansluiting op het rubber dus zonder dat plastic ringetje, aan deze carbuarteur zit voor die impuls aansluiting een buisje ingebouwd die dus in de rubber aansluit. Gevoelsmatig geeft dit een betere aansluiting aldaar.
De aanzuigrubber overigens ook met een slangklem vast gezet, dat geeft een beter gevoel dan de plastic klemring die er origineel op zit.

Carburateur maar een aanvangswaarde gegeven: L 1x en H ook 1x. Zonder luchtfilter, koppeling en behuizing gestart. Dus voorzichtig met toeren en temperatuur. Starten deed hij snel, na een paar rukjes. Stationair beetje haperend en bij gasgeven direct weer uit. Paar keer geprobeerd. Vervolgens de L een kwartslagje open gedraaid en weer proberen, beetje resultaat. De neiging om gas op te pakken was er. Na een paar keer nog een kwartslagje meer L en warempel, hij kwam op toeren. Niet helemaal zuiver, beetje rustig de gas in drukken, want ineens wilde hij nog niet goed oppakken. Het hoge toerental nog niet ingesteld, zonder de koppeling jaag je hem over de kling want dat loopt te licht. En zonder behuizing is de koelwind niet in orde.

Al met al komen we een heel stuk verder. Eerdaags verder afbouwen en kijken of hij nu wel zuiver in te stellen is. Gevoelsmatig zit het grootste probleem bij die aansluiting tussen de carb en het rubber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Is het middelste rubber ook 1130 141 2200 ? Dan lijkt het een gietfout want in alle 017,018,170 en MS180 lijsten hoort die uitsparing te zitten. Zoals eerder gezegd is het ringetje bedoeld tegen vervorming van het rubber. Had je het ringetje al vervangen?
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ja, dat plastic ding heb ik ook vervangen. Opvallend was dat daar een langer tuutje aan zat wat in die rubber gestoken wordt. Niet dat het bij mij hielp. Het rubber komt van Saegenspezi, aftermarket en niet origineel. Dat plastic ringetje leveren zij niet. Die had ik bij de plaatselijke Stihldealer besteld.

Maar goed, een vloek heb ik helaas niet kunnen onderdrukken, gelukkig stond er niemand in de buurt. :cry:
Na het ding verder opgebouwd te hebben bleef het ding onvoorspelbaar. Wat ik ook deed, niets hielp. Tja, wat dan. Soms even goed lopen, dan ineens niet. En dat vooral net nadat hij hoogtoerig heeft gelopen. Het leek mij te veel op een vastlopen.

Nogmaals uitlaat er af, geen krasje te zien. Bougie er uit, geen krasje te zien op de cilinderwand, carb er af, weer niks te zien. Te lange leste met een vergrootglas appje op de telefoon en het felle lampje in de openingen geschenen en foto's gemaakt, viel me een raar spoor op die zich aftekende in het grijze aanslaglaagje op de zuiger. Ondertussen leg ik de 180 in een kwartier helemaal open, en ja hoor, een scheur in de zuiger. Aanvankelijk van onderaf beter te zien dan van bovenaf, maar na het schoonmaken van de zuiger bovenop heel erg duidelijk. Een indrukking van het blokkeergereedschap om vliegwiel en koppeling los te draaien. Wanneer dat is ontstaan? Geen idee. Sta er niks van te kijken als dat is ontstaan bij het na-seizoen beurtje in 2014, en dit seizoen erger is geworden. Maar evengoed kan dat de afgelopen keren zijn ontstaan. Sjongejonge, wat een tijd zit er al in. Nu ga ik hem ook repareren ook. Nieuw zuigertje besteld. We zullen zien.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

ah, een metalen/kunststof zuigerstop gebruikt. :roll: Niet doen, een stuk nylontouw in het bougiegat werkt ook en beschadigt niets.
Dit verklaart ook het slechte lopen, de motor heeft minder compressie.
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ja, een kunststof origineel Stihl tooltje. Altijd goed gegaan, behalve nu dus..
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Een indrukking van het blokkeergereedschap om vliegwiel en koppeling los te draaien. Wanneer dat is ontstaan? Geen idee. Sta er niks van te kijken als dat is ontstaan bij het na-seizoen beurtje in 2014, en dit seizoen erger is geworden.
In "mijn" tijd liep 'ie ook al niet goed, zou het zo oud kunnen zijn? Ik heb dat kunststof dingetje ook in de cilinder gehad...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat is niet onmogelijk Pietje. Toch heb ik er behoorlijk wat uren zonder gedonder mee gezaagd. Wat wel een regelmatige kuur was, is dat je kort na de 1e start vaak even wat hoger stationair moest stellen, daarna weer terug. In de opwarmtijd was hij altijd gevoelig voor gas geven, als hij daar 'doorheen' was kon je er heel de middag mee zagen. Helemaal vrij van streken is hij nooit geweest. Daar gaat wel verandering in komen! :lol: Hij heeft wat goed te maken.
20150219_215231 (Small).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Nog een geluk dat dat putje in de zuiger niet is losgebroken, Jan. Maar dan had je het probleem wrs wel eerder gevonden :D
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Zo is het Erik, het heeft me een nieuwe carburateur gekost wat waarschijnlijk niet nodig was. De tijd die tellen we niet. Ik denk dat door de compressiedruk de scheur wel groter is geworden. De temperatuur vlak boven de zuiger zal ook wel mee helpen daar aan.
De combinatie van verschillende kleine problemen er ook aan bijdragen. Hat cartertje was nu eenmaal ook niet potdicht. De 1e inlaatrubber was poreus. De aansluiting van de carb op de rubber trok valse lucht. Dus tja, of het zijn toch hele taaie machientjes die nog erg lang volhouden. :?
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Dat zelfde plastic stoppertje gebruik ik ook bij mijn sleutelwerkjes. Nooit geweten dat je daar ook al wat mee kunt vernielen.
Toch maar weer terug naar het startertouwtje lijkt het .
Heb ook wel eens een latje in de uitlaatpoort gestoken, ging ook prima, weet alleen niet meer waarom ik dat deed, zal er mee te maken hebben gehad dat de stopper niet paste of even niet te vinden was misschien.

groet Jos.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Bij Amerikanen moet alles groot. En ze ploegen ook nog gratis je gazon.
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Da's vakwerk, boom op scherp zetten en er voor gaan staan.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik begin het zoetjes aan op te geven, :evil: de 180 heeft een nieuw zuigertje gekregen. Zootje weer opgebouwd. 4 rukjes en hij liep. Wat warm pruttelen, beetje gas geven. Niet echt van harte, iets meer L gegeven, maakte niets uit. Gas een klein beetje indrukken dan wil hij wel. Doordrukken en hij smoort weer. Uit. 20x trekken en met wat moeite kwam hij weer.
1000 en 1 instellingen geprobeerd. Oude carb er weer op, ontsteking gewisseld. Totaal niks veranderd.

Op 1 of andere manier stokt de brandstofaanzuiging. De bougie blijft dan droog. Ik ben er voort klaar mee. Het ding is niet aan de praat te krijgen. :evil:
Plaats reactie