afgelopen jaar ben ik al eens begonnen met het verzamelen van allerlei spul om een hout CV installatie in onze boerderij te bouwen. nu heb ik al allerlei (nieuw) spul gekocht om te kunnen gebruiken,
kachel: Horseflame Grizzly (HFB-775)
Buffervat: 500L
een zooi koppelingen
kogelkranen
druk en thermometers
etc..
maar HOE ga ik dit op een goede maar bovenal VEILIGE manier aansluiten?
als je zo om je heen kijkt lijkt iedereen een eigen idee te hebben over hoe het moet en niet moet.
de één zegt zus de ander zo.
ik moet wel zeggen dat ik al een aantal overwegingen heb gemaakt. zo word de kachel onder druk aangesloten in het CV-circuit, ook al weet ik dat dat niet de meest ideale oplossing is, maar in mijn geval wel de beste. MBT veiligheid heb ik veel over, om te beginnen heb ik ontzag voor druk, vuur en stoom. niet dat ik er vreemd van ben, ik stook al zolang ik leef op hout
Het systeem wil ik gaan beveiligen met druk ventielen, thermo ventielen en een koud-drinkwater-blus-installatie die ik denk ik door middel van een warmtewisselaar op de retour van de houtkachel aansluit, om zo geen zuurstofrijk water in het systeem te krijgen en een woeste thermoshock in de kachel te voorkomen.
al met al nog veel vragen, maar om te beginnen.. is er een goed en bewezen aansluitschema voor een Hout-cv met buffervat en Gas-cv?
alvast bedankt,
Gerrit-Jan Kroon