Door de kachels en mogelijkheden het brandhout niet meer zie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerrit-Jan

Door de kachels en mogelijkheden het brandhout niet meer zie

Bericht door Gerrit-Jan »

de titel dekt de lading niet helemaal :)

afgelopen jaar ben ik al eens begonnen met het verzamelen van allerlei spul om een hout CV installatie in onze boerderij te bouwen. nu heb ik al allerlei (nieuw) spul gekocht om te kunnen gebruiken,

kachel: Horseflame Grizzly (HFB-775)
Buffervat: 500L
een zooi koppelingen
kogelkranen
druk en thermometers
etc..

maar HOE ga ik dit op een goede maar bovenal VEILIGE manier aansluiten?
als je zo om je heen kijkt lijkt iedereen een eigen idee te hebben over hoe het moet en niet moet.
de één zegt zus de ander zo.

ik moet wel zeggen dat ik al een aantal overwegingen heb gemaakt. zo word de kachel onder druk aangesloten in het CV-circuit, ook al weet ik dat dat niet de meest ideale oplossing is, maar in mijn geval wel de beste. MBT veiligheid heb ik veel over, om te beginnen heb ik ontzag voor druk, vuur en stoom. niet dat ik er vreemd van ben, ik stook al zolang ik leef op hout :).
Het systeem wil ik gaan beveiligen met druk ventielen, thermo ventielen en een koud-drinkwater-blus-installatie die ik denk ik door middel van een warmtewisselaar op de retour van de houtkachel aansluit, om zo geen zuurstofrijk water in het systeem te krijgen en een woeste thermoshock in de kachel te voorkomen.

al met al nog veel vragen, maar om te beginnen.. is er een goed en bewezen aansluitschema voor een Hout-cv met buffervat en Gas-cv?

alvast bedankt,

Gerrit-Jan Kroon
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Door de kachels en mogelijkheden het brandhout niet meer

Bericht door kockie »

Begin hier eens: lange link
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerrit-Jan

Bericht door Gerrit-Jan »

kockie schreef:Begin hier eens: lange link

bedankt voor je antwoord :) je slaat eigenlijk de spijker op zn kop! moet je eens kijken hoe veel verschillende oplossingen en schemas je bij Google voor de kiezen krijgt :lol:.

Ik ben technisch aangelegd en begrijp heel veel van deze systemen, maar welke van de tig oplossingen lijkt de beste? :?

misshchien moet ik zelf binnenkort maar eens een schema in elkaar prutsen en hier presenteren. er blijken toch op dit forum veel kenners en gebruikers te zitten als ik de resultaten van google zie :-D

Groeten,
Gerrit-Jan
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Alle resultaten komen van dit forum. Begin met lezen. Er zullen veel vergelijkbare situaties zijn als de jouwe. Begin dan met de hugige situatie op papier te zetten en vertrek van daaruit naar de nieuwe situatie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie