Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erikvr

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Foutanalyse bij motorzagen is een interessante bezigheid :roll:
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Tja, tegenwoordig noemen ze dat uitdagingen, problemen bestaan immers niet..

Grrrr, :evil: Gisteravond de 240 weer in elkaar gezet. Nieuwe impulsslang en carburateurslang er op gezet. Vacuum nog eens getest en dat blijft er volledig op staan. Het hele traject is dus 'luchtdicht'.
Ontsteking op 0,3mm van het vliegwiel gezet.
Bougie op 0,5mm gezet.
En niet willen lopen. :|
Koord kapot getrokken, dus eerst inkorten, 10 minuten later weer kapot, geen nieuw meer liggen dus van een gesloopte heggeschaar overgezet, ook 20 minuten dat ie mee ging. Ding in de hoek gepleurd.
Bougie er enkele malen uitgehaald. Aanvankelijk leek hij nat, maar dat kan ook wel komen van het scheutje olie wat ik in de cilinder druppel bij de werkzaamheden. Je draait het motortje immers zo vaak rond dat ik altijd bang ben dat hij droog loopt. Dus dat zal wel de 1e vettigheid zijn geweest. Op een nieuwe bougie is droog/nat lastig te zien. Daarom de oude bougie er nog bij gepakt, door de matte aanslag is droog/nat beter te onderscheiden. Beide bougies vonken overigens prima, althans buitenop. Op de oude bougie heb ik geconcludeerd dat de peut niet in de verbrandingsruimte terecht komt, de bougie bleef gort en gort droog na 10x trekken. Ook nog even wat met startpilot geprobeerd, dan knettert het ding gelijk, de vonk komt er dus wel.
Het wordt toch een nieuwe gasfabriek er op denk ik... zucht.
willem

Bericht door willem »

Misschien kan je uit onderstaande nog wat nuttigs halen Jan.

viewtopic.php?f=3&t=2898
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Sproeiertjes kunnen kapot zijn gegaan bij het doorblazen..
Nieuwe carb bestellen, voor die paar tientjes geen onnodige ellende.
groet,
Erik
Tim

Bericht door Tim »

Erikvr schreef:Nieuwe carb bestellen, voor die paar tientjes geen onnodige ellende.
Idd, maar ik begrijp het wel, op een gegeven moment gaat het alleen nog om eer....

Tim
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Precies :lol: En reken maar dat Jan gaat uitknobbelen wat er dan precies verkeerd zit in de oude carb, fixen en klaar voor de volgende keer ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr

Bericht door Erikvr »

JantjeV8 schreef:MS240:
Wat me wel opviel was dat er boven het gaaszeefje een klont zaagstof/olie zat.
Waar kwam dat vandaan? Als het goed is mag daar alleen gefilterde brandstof komen. Misschien toch een verstopping?
groet,
Erik
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Vanochtend weer een hakhoutsingeltje bijgewerkt in zeer mooi landschap :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ziet er goed uit, eikjes? Blijft mooi. Vandaag ook een wagen leeg gemaakt over de klover, na de middag een wagen wezen laden in het bos. Er liggen nu nog zeker 2 wagens, ongeveer 3 kuub per wagen. Allemaal prunus en Amerikaanse eik. Moet ook nog 3 leilindes bij een particulier weg halen. Die gaan sowieso in de woonkamerkachel, die ruiken zo lekker.

Die carb van de 240 is iets raars mee, het zaagselpropje hoort daar niet te komen, zeker niet zoveel. Het komt daar via de aansluiting die op het het luchtfilter zit. Toen ik controleerde of de membranen goed zaten, heb ik alles weer doorgeblazen, maar er kwam geen leven in. Ik heb een nieuwe besteld. De oude gaat uit elkaar, ik haal er denk ik ook die ingeperste klepjes uit. Daarna meegeven aan iemand die hem in een ultrasoonreiniger kan leggen. Eens kijken of het dan nog een goede reserve wordt.
Vanochtend ook nog even aan de 180 gewerkt. Lagertjes, keerringen e.d. zitten er weer in. Hij kan weer opgebouwd worden. Mooi karwei voor de zondagochtend als de rest nog plat ligt.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Ja, eikjes op 50cm hoogte afgezaagd op de traditionele hakhoutmethode, flink doorwerken om warm te blijven.
Dat zaagsel komt volgens mij via de compensatoropening van de carb, de rubber o-ring sluit dan niet meer goed aan op het luchtfilter. Maar het zaagsel mag dan niet bij het brandstofzeefje komen, hooguit aan de buitenkant van het membraan.
Als een zaag niet wil gebruik ik geen starterpilot (bevat nl geen smeringsolie) maar ik giet gewoon wat mengsmering in de bougieopening. Dat loopt dan in de krukas en dan start ie geheid. Let op, want hij loopt dan ook meteen volgas!
groet,
Erik
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Ha Niedersäger,

Zag dat je ook op een ander forum actief bent.
Er zijn daar wel meer Niederländer maar dat heb je al wel gemerkt.

Groet Jos.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Ha Jos, Zo kom je elkaar nog eens tegen :wink: Voor de echte sleutelaar een handig forum :mrgreen:
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ben benieuwd naar dat forum??..

De 240 snap ik werkelijk niks meer van. Nieuwe carb er op. H op 3/4, L op 1, en keurig lopen. Warm laten lopen, pakte goed op, hoge toerental was netjes. Stationair wat hard, de ketting bleef mee lopen, dus de gasaanslagschroef zoetjes aan terug gedraaid. Op het punt dat de ketting wat begint te haperen slaat hij af, niet meer aan de gang gekregen... Bougie er uit, droog maken, vlammetje in het gat, bougie er in, en startporgingen, vrrt, vrrrt maar meer niet. Nog nooit gehad dat ik zo'n ding niet fatsoenlijk aan de praat krijg.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Dit lijkt er op dat er vuil via de benzine de cab in stroomt en de boel verstopt...

(en wat ook nog kan is dat je olie hebt getankt. Dat gaat een halve minuut goed en dan heb je een vet probleem. Maar dat zal nu niet aan de hand zijn ;-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik tank aspen, tank is schoon, tankfilter is nieuw, tankslang is nieuw, carb is nieuw, rubber naar de motor is nieuw, impulsslang is nieuw, carter blijft keurig onder vacuum/druk, bougie vonkt prima.
Heb nog een ontsteking van een 460 omgezet, geen effect.
Plaats reactie