Er zijn er al gegoten uit vuurvast beton. Voornamelijk mixen van CURON heb ik begrepen.
Dunwandig en dan vermiculiet er eventueel rondom.
Metselen met chamottestenen kan ook voor de vuurkamer.
Vermiculietbeton in een hoog isolerende verhouding lijkt me op het eerste zicht te zacht om er voortdurend houtblokken tegen te leggen (niet altijd even zachtjes).
Ik heb er eentje bekleed met Isomag XCO 70 blokken. Dat is ook op basis van geperst vermiculiet met een bindmiddel.
Zou permanent 1100°C verdragen.
Geeft hier geen krimp. Ook de riser niet. Maar het is een vierkante 9,3cm riser. Dus misschien gaat die ook wel nooit boven deze temperatuur.
G
Rocket Fornuis
Moderator: Moderators
-
Lieve
Re: Rocket Fornuis
Tijdens mijn keramiek opleiding, moesten we hard oppassen bij het maken van afgietstukken dat er niet het minste kalk in de gietklei kwam, ontploffing in de oven gegarandeerd. Het beschadigd ook naast liggende stukken.
Ik ben momenteel aan een tweede RBB bezig, ik bouw riser en vuurkamer van vuurvaste aluminiumsteen.
In de eerste die ik bouwde, is de vuurkamer ook in aluminiumsteen en die houd het verrassend goed, bijna geen beschadiging door nagels of hout.
Ik gebruik het zaagsel van de aluminiumsteen als bijvoegsel in de metsel leem.
Ik weet niet echt of dit zin heeft.
Ik ben momenteel aan een tweede RBB bezig, ik bouw riser en vuurkamer van vuurvaste aluminiumsteen.
In de eerste die ik bouwde, is de vuurkamer ook in aluminiumsteen en die houd het verrassend goed, bijna geen beschadiging door nagels of hout.
Ik gebruik het zaagsel van de aluminiumsteen als bijvoegsel in de metsel leem.
Ik weet niet echt of dit zin heeft.
-
deleted
Lieve,Lieve schreef:Tijdens mijn keramiek opleiding, moesten we hard oppassen bij het maken van afgietstukken dat er niet het minste kalk in de gietklei kwam, ontploffing in de oven gegarandeerd. Het beschadigd ook naast liggende stukken.
Ik zou graag meer leren over keramiek.
Maar ben je zeker van kalk? Kalk lijkt me heel ongeschikt om gietvormen van te maken. Ik zou eerder denken aan gips.
G
-
Lieve
En gips en kalk worden gebruikt in pleister mengsels.
- benthuis
- Moderator
Fornuis uit de verf gekomen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)