CV kookhaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jeroen1

CV kookhaard

Bericht door Jeroen1 »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig e.a. klaar te maken voor een cv houtkachel waaraan ik een 800l buffervat wil aansluiten in de kelder. Vandaaruit gaat er dan een leiding naar boven waar de Nefit ketel hangt en ik de boel daar aan elkaar koppel. Heb met mijn cv installateur al e.a. doorgenomen maar moet nu eerst nog wat leidingen leggen, de schoorsteen repareren en de kachel aanschaffen. Ik heb er nu een Altech vision staan. Na heel wat leeswerk en bezoeken aan kachel boeren zit ik nu te twijfelen of ik een CV kookhaard neem of een cv houtkachel. Ik wil ongeveer 15kw aan het cv water geven (groot oud huis) en dan is de keuze niet heel groot. Ik zag dat La Nordica (in Nl Nordic Fire) in Duitsland een CV kookhaard thermorosa XXL ready aanbiedt waar ook de pompset e.d. inzit. Deze geeft 15,1 kw waterzijdig en 3,3kw kamerzijdig. Rendement van 83%. De andere optie zou zijn de La nordica Norma die 15 kw waterzijdig is en 4,6 kamerzijdig en dus deen kookfunctie heeft maar ook een lager rendement van 78%. De vuurkamer van de cv kookhaard is kleiner dan van de gewone haard maar qua specificaties ziet het er niet slechter uit. Heeft iemand ervaring met deze cv kookhaarden en kan ik die net zo goed aan een buffervat hangen als een cv houtkachel? Ik kan er tot nu toe weinig ervaringen over vinden dus als iemand van jullie iets weet hoor ik dat graag.
Overigens opvallend dat er een enorm prijsverschil bestaat tussen Nordic Fire in Nl en La nordica in Duitsland, terwijl het dezelfde kachels zijn!

gr Jeroen
johan1983

Re: CV kookhaard

Bericht door johan1983 »

Hoi!

Ben je wijzer geworden? Ik zie zelf te denken aan deze cv-kookhaard, en ben heel benieuwd hoe het je vergaan is! Ik zou zelf de niet XXL versie op het oog hebben, maar zit ook tussen de normale en de 'ready' te twijfelen. Ben heel benieuwd hoe hij je bevalt!
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Een goede leverancier zal bereid zijn om je meerdere referenties te geven. Liefst van mensen die een dergelijk fornuis al jaren gebruiken. Het eerste jaar zijn ze altijd positief, want dan doet de portemonnee nog zeer....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Misschien hebben jullie wat aan mijn ervaringen, uitvoerig beschreven in dit draadje
Mijn huis is uit 1905 en niet bepaald klein. Desondanks heb ik vanaf medio november, toen ik de installatie na veel problemen eindelijk aan de praat had, geen kuub gas meer verstookt voor verwarming. Alleen voor sanitair warm water gebruik ik gemiddeld nog ongeveer een halve kuub per dag. Misschien kan je dus ook nog wel met een kleiner vermogen toe? Ik heb het pand overigens wel tamelijk grondig geïsoleerd en dat scheelt natuurlijk wel een jasje. Maar groot of klein; er zitten wel wat haken en ogen aan het aansluiten van zo'n fornuis aan de CV en mijn ervaring is dat de verkopers niet allemaal even goede informatie verschaffen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en zie de verhalen graag verschijnen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Persoonlijke ervaring: kies een kachel die aan de kamerzijde niet te groot is.
Zeker als je er op wil koken, is het jammer als het vertrek al op temperatuur is.
Omdat hij cv gebonden is, kan je de warmte via de cv doseren.

Hier 4kw in de kamer. Had ook 2,5 of 3 mogen zijn. Zit zelf te denken aan een beter isolerende ruit.
Mocht ik het trouwens nog een keer doen, dan weet het een fornuis met rocket en bankje/bell en of SWW koppeling (zonder pomp). Gas wordt hier alleen nog gebruikt voor koken en douchen.
Minder kwetsbare techniek. Liefst geen stroom nodig.

Veel succes met zoeken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Zoek een fornuis waar de wisselaar na de vuurkamer komt en niet onderdeel is van de vuurkamer. Dan heb je de meeste kans op een schone verbranding in plaats van een creosootgenerator. Zal moeilijk te vinden zijn, omdat zo'n doosje van de compromissen aan elkaar hangt. Het moet:
-een schoon vuur geven
-kookplaten warm maken
-1 of meer ovens warm houden
-een watermantel opwarmen
-redelijk goed geïsoleerd zijn
-zo compact mogelijk zijn.

En dat kan zo'n doosje niet allemaal tegelijkertijd, zelfs niet die uit het hogere prijssegment.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie