Altech gourmet kachel geeft weinig warmte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr

Re: Altech gourmet kachel geeft weinig warmte

Bericht door Erikvr »

Vandaag was ik bij iemand die de kachel aanhad en deze flink liet bulderen. Toch kwam er maar weinig warmte vanaf, todat ik zag dat de vlamkeerplaat ontbrak :shock:, de vlammen werden mooi de schoorsteen ingezogen.
Bij de Altech lijkt mij dat onwaarschijnlijk maar het kan zijn dat de bypassklep open is blijven staan. Deze zit rechtsachter en dient alleen omlaag (open) te worden gezet bij het aansteken van de kachel. Zodra de kachel goed brandt moet de handel weer omhoog!
groet,
Erik
jwardenier

Bericht door jwardenier »

Ina ,Wij stoken een altech canada en een altech gourmet, 5 kg hout per stook beurt per kachel , beginnend met wat aanmaak hout en dan wat dikkere stukken er op gevolgd door een groot stuk hout ,vlamverdeler gaat om bij 100 gr . En dit 2 x per dag ,als het hout uitgebrand is en dus na gloeit zetten we de zuurstof toevoer dicht . De kachel geeft dan een 6 tot 8 uur genoeg warmte om het woonvertrek op temperatuur te houden ,We stoken altijd op een laagje as . Bij echt koud weer stoken we de 2 e kachel . we koken bakken en braden in de oven ,slow cooking , jammer dat er geen warm water voorziening op zit .Het is onze enige warmte voorziening
Voordat we het huis geïsoleerd hadden moesten we de gehele dag stoken en zaten we vaak om of voor de kachel , nu zetten we bij zonnig weel de deur naar de serre open gebruiken dan de zonnewarmte en stoken dan een kachel 1 x per dag .
Wel hebben we nog te veel creosoot aanslag in het schoorsteen kanaal , dit zal het gevolg zijn van onvoldoende isolatie .
als de kachels gestookt worden en op temperatuur zijn ,zie je geen rook uit de schoorsteen komen .
Een Bell achter deze kachel plaatsen .De rookgas temperatuur ligt tussen de 110 en 150 gr bij optimale temperatuur tijdens de stookbeurt .Wanneer dit zou kunnen zou hier wellicht nog een mogelijkheid in zitten om deze warmte ook te benutten of voor warm water voorziening te gebruiken zijn .
Het zijn naar mijn idee geen prut kachels , ik gebruik stukken hout tot 55 cm lang en kloof het hout zo min mogelijk , rond 20 1 x gekloofd . Wel minimaal 2 a 3 jaar gedroogd . gr John
willem

Bericht door willem »

jwardenier schreef:Wel hebben we nog te veel creosoot aanslag in het schoorsteen kanaal , dit zal het gevolg zijn van onvoldoende isolatie .

kloof het hout zo min mogelijk , rond 20 1 x gekloofd . Wel minimaal 2 a 3 jaar gedroogd . gr John
Ø 20 1x doorhalen zal ook wel mee spelen aan je creosoot vraag.
Bij mij gaat dat in 8-ten waardoor je een betere droging krijg en een veel groter brandend oppervlak.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ja precies, niet alleen beter droog, maar ook sneller. En in de kachel branden 3 kleinere stukken beter dan 1 grote, mooiere dansende vlammen en sneller een warme kachel. Grote blokken geven een kleinere vuurhaard en meer gloeiende delen. Niet mooi om te zien, weinig warmte en veel rotzooi de pijp in.
jwardenier

In de documentatie kan ik niets terug vinden over creosoot door dikker hout , Wel dat door droging of een te hoog vocht gehalte in het hout ,maar zoals ik al eerder schreef is het hout droog ,vaak te droog
Nat vers hout zou 1900 k call produceren per kg droog hout 4000 k call per kg Er staat niets vermeld over hoe klein het gekloofd moet zijn, alleen de droging staat vermeld.
Zou iemand dit kunnen toelichten zonder in te gaan op het feit dat gekliefd hout sneller droog en snellen opbrand
We hebben het tevens over een altech speksteen kachel , bij een speksteen of massa kachel kan ik me voorstellen dat een snellere verbranding met daardoor hogere temperaturen gewenst is .
Bij de altech is een langere gloeifase meer gewest , het creosoot volume zit nu op 2 l per veegbeurt 3 x per stook sijszoen
Het kanaal is rond 15 gemetseld met lucht spouw , gr John
Dutch John

Bericht door Dutch John »

John,

Hoe kleiner je het hout klieft, des te meer brandoppervlak je verkrijgt. Daardoor een feller vuur. Een fel vuur is heet en heeft veel turbulentie, waardoor uitdampende creosoot meteen verbrandt.

Hoe anders bij een te dikke klos, waarvan er maar 1 of 2 in de kachel passen. De buitenkant brand (smeult) langzaam af met weinig en kalme vlammen. De binnenkant van het hout blijft lang koud en rooft het weinige vuur van nog meer energie. De creosoot dampt uit, maar komt bijna geen vuur tegen en ontsnapt als rook.

Te droog hout bestaat niet voor een kachel (wel voor een gasgenerator, maar dat is een ander verhaal). Het fysiek gebonden water (dat je eruit kunt drogen) voegt namelijk niets toe aan de verbrandingsenergie. Het rooft alleen maar energie van het vuur, want het wordt er alsnog uit gedroogd.

Het maakt niet uit wat voor kachel je hebt: de verbrandingskamer is altijd een op zichzelf staande component. Een kachel bestaat (hoort te bestaan....) uit twee componenten: een verbrandingsdeel en een deel dat de warmte opneemt en/of doorgeeft. Die twee horen los van elkaar te werken. Een verbrandingskamer hoort egoïstisch te zijn: eerst ik. Pas daarna mag de tweede component zijn opdracht vervullen. Dat egoïstische is maar relatief: de verbrandingskamer geeft uiteindelijk alles door. Hij "leent" die warmte tijdelijk.

Een lange gloeifase is prima om weer nieuw hout snel aan het branden te krijgen. Verder voegt het weinig toe. Het mag lijken alsof de gloeifase een bulk warmte geeft, maar eigenlijk had je gewoon die laatste klos er niet meer op hoeven gooien.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier

Bedankt hier kan ik wat mee . gr John
willem

Bericht door willem »

Je zet hier een goede analyse neer DJ.

Hier nog een tip voor enkele of meerdere houtstokers; takken van 5/6/7 cm dik
kan je het beste ook even doorhalen of open maken zodat het vocht er makkelijker
uit kan en het kernhout eerder/beter vlam vat.
Rondhout wil gewoon niet branden daar schors en spinthout moeilijk aanslaat en enkel
maar ligt te smeulen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik ervaar hetzelfde. Zeker voor in de woonkamerkachel. De vergasser merkt het wat minder.
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

Zelfde mening.
Ook bij takken van 5cm diameter haal ik het bijl er even door.
Ookal splijten ze maar even, uit ondervinding maakt dit enorm qua droogtijd en branden.

(Iedereen in m'n familie/kennissenkring verklaart me wel voor zot ... maar da's op meerdere punten zo :wink: )
Huisje breek mij niet...
jwardenier

Hallo Hout stokers , ik heb mijn schoorsteen kanalen weer geveegd , wat opviel was dat het creosoot in het bovenste gedeelte van de schoorsteen zat . 1,5 m .2 a 3 l .
De kanalen zijn opgemetseld , rond 15 gemetseld in klamp met spouw en daaromheen de buitenmantel .gresbuis op eind van het kan, met regenkap en het andere kan. een trekverhogende kap op de gresbuis [schoorsteenpot].
zou deze eind oplossing voor teveel afkoeling kunnen zorgen.
Ook vraag ik me af of ik de bovenste 3 m kan na isoleren zonder vocht problemen te krijgen .
Ik zou een luikje op de vliering kunnen maken om daar de spouw af te dichten met bv steenwol en dan van de top kunnen afgieten met isolatie korrel , wat is wijsheid
Het hele kanaal isoleren doe ik liever niet omdat de schoorsteen ook onze slaapkamer mee verwarmt , we hebben geen cv of andere warmte bron .gr John
jwardenier

Bedankt voor de reactie,s , ik heb mijn kachels een tijd gestookt met klein gekliefd houd , het resultaat was een snellere warmte maar ook een snellere afkoeling van de kachels en een veel hoger houtverbruik , het creosoot gehalte in de schoorsteen is niet gedaald .
Klein gekliefd houd blijkt dus niet voor elke kachel een goed stook resultaat te geven en we gaan dus ook weer stoken zoals voorheen .
De 3 veegbeurten per seizoen moet ik voorlopig dan maar nemen , gr John
Plaats reactie