naisoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
frankwom

naisoleren

Bericht door frankwom »

hallo, graag wat raad van jullie verkregen met volgend gegeven. Ik heb een half open bebouwing van 1964. Muren hebben slechts een spouw van 3.5 a 4 cm. Verder heb ik nog aan de voorkant een raam met pannen dak als uitbouw aan mijn woonkamer.
Wil graag mijn woning gaan isoleren. Had gedacht aan isolatie langs buitenkant voor de zijgevel met seidings en pleisterwerk als afwerking. Voor de voorgevel kan ik geen buitenisolatie aanbrengen omdat dan de isolatie voor het glaswerk komt te zitten voor mijn raamuitbouw.
Profiel is slechts 3 tal cm en dan glas. Als ik dus 8 cm isolatie plaats en daarover nog pleisterwerk kom ik 7 a 8 cm voor de zijkant van mijn glas.
Omdat de spouw eigenlijk niet groot genoeg is voor volledige spouwmuurisolatie had ik aan een combinatie van beide gedacht. Voorgevel toch voor de "beperkte" spouwmuurisolatie te gaan en zijgevel en eventueel achtergevel in isolatie aan de buitenzijde.
Kan ik deze combineren zonder problemen te creëren.

Alvast bedankt voor de info.
PaulBE

Re: naisoleren

Bericht door PaulBE »

Je moet dit zelfs combineren, in al je gevels.
Langs de buitenkant isoleren zonder je spouw te vullen is redelijk zinloos door toch/ventilatie van je spouw.
Pigion

Bericht door Pigion »

Pak het grondig aan, buitenspouwblad wegbreken, fundatie uibreiden, spouw naar min.15 cm en min .12 cm isolatie, streven naar Rc=5, dan ben je er voor altijd vanaf.
Je kan er zelf veel aan doen.
Pigion
Ingir

Bericht door Ingir »

frankwom schreef: Voor de voorgevel kan ik geen buitenisolatie aanbrengen omdat dan de isolatie voor het glaswerk komt te zitten voor mijn raamuitbouw.
Profiel is slechts 3 tal cm en dan glas. Als ik dus 8 cm isolatie plaats en daarover nog pleisterwerk kom ik 7 a 8 cm voor de zijkant van mijn glas.
Je kunt de voorgevel in dezelfde isolatiedikte zetten als de de zijgevel (8cm) en dan ter plaatse van zij-aansluiting met het glas van de uitbouw de isolatie verjongen naar een isolatiedikte van enkele centimeters. Je moet wel opletten dat het glas vervangen kan worden in geval van breuk.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Op de hoeken houdt je een gigantische koudebrug. Immers de ene ingepakte muur komt daar door de onderbroken isolatielaag heen.
Pigion

Bericht door Pigion »

Het buitenom isoleren van een spouwmuur is weinig effectief. In de 3 cm spouw blijft luchtcirculatie. Mij is het indertijd afgeraden.
Pigion
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Het buitenom isoleren van een spouwmuur is weinig effectief. In de 3 cm spouw blijft luchtcirculatie. Mij is het indertijd afgeraden
.

Ik heb bij mij de spouwmuur gevuld met zand. Vervolgens 10 cm eps buitenom met perimeterisolatie.

groet
Wouter
Ingir

Bericht door Ingir »

Als je de spouw kunt vullen met zand dan zou ik eerder voor perliet kiezen, lamda 0,051 W/mK.
Pigion schreef:Het buitenom isoleren van een spouwmuur is weinig effectief. In de 3 cm spouw blijft luchtcirculatie. Mij is het indertijd afgeraden.
Pigion
Ik denk dat het verlies aan isolatiewaarde zeer gering is, maar die spouw zou ik sowieso willen vullen met een isolerend materiaal.
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ingir,

ik wou de volledige muur als massa, vandaar het zand.
groet
Wouter
Plaats reactie