thermokoppels in de kachel: hoe heet wordt het?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TLS

thermokoppels in de kachel: hoe heet wordt het?

Bericht door TLS »

Om uiteindelijk de juiste sensor-setup ifv een automatische regeling voor een beter gecontroleerde en betere verbranding te knutselen, heb ik eens twee K-thermokoppels in m'n kachel (flam MT) geplaatst.

Setup: Arduino uno, en een paar MAX6675 met K-thermokoppel. Invoer van de thermokoppels via secundaire luchtsleuf.

Meetresultaten (met paar blokken populier en restje kolen van vorige dag):
- in de rechterbovenhoek van het raam een 'schamele' 220°C.
- via de 'remnokken' vooraan een thermokoppel tot aan de schouwklep (van de kachel zelf gebracht): 665°C!

Langs een kant ben ik hiermee tevreden omdat de temperatuur voor een goede gasverbranding probleemloos wordt bereikt, anderzijds ook bezorgd omdat de hoogste temperatuur zich nét aan de uitgang van de kachel/begin schouw bevindt. Troostprijs: mijn schouw loopt volledig binnenshuis (7m hoog) dus werkt ook als warmtewisselaar.

Ik ga de meting herhalen met steenkool, maar ik vermoed dat de temperatuur lager zal zijn. In combinatie met minder benodigd luchtvolume zou ik dan ook vermoeden dat m'n flam efficienter kolen(constante temperatuur) dan hout (opstoken-afkoelen-enz) kan branden... Is de natuur dan beter af met ik die vrij efficient steenkool brandt? Economisch en relationeel aspect speelt ook mee, ik kan in dit huis geen speksteen of rocket plaatsen.

Weet trouwens iemand met zekeheid of de ge-adverteerde verbrandingsrendementen van kachels slaan op:
- nuttige warmte voor de ruimte?
- of totaal rendement van de verbranding, ongeacht of het nu door de schouw vliegt of aan de ruimte wordt gegeven?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
TLS

Re: thermokoppels in de kachel: hoe heet wordt het?

Bericht door TLS »

Opmerkelijk dat zo'n thermokoppel van 7$ reeds weken aan een stuk de vlammenzee trotseert op het heetste punt.
De metalen mantel lijkt de interne omvlochten thermokoppeldraadjes te beschermen. Ook geen aantasting van de meetpunt te zien.

afgastemp bij 'rustige' houtstook: 430°C
afgastemp bij rustige kolen stook: 230°C (kolen wel op lager gemiddeld vermogen dan hout)

Hoogst gemeten waarde: 740°C
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Van Gerard heb ik ooit vernomen dat een sensor geen "zicht" op de vlammen mag hebben. Maw. geen stralingswarmte mag ontvangen, omdat anders de gemeten temperatuur niet valide is. Hoe heb jij dat gedaan?

Wil je ook delen waar je de sensor vandaan hebt, voor mensen die ook op zoek zijn naar een hufterproof sensor?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
TLS

Bericht door TLS »

Mijn thermokoppel heeft 'zicht' op de vlammen, want die bengelt zo'n beetje uit het gat van de schouwklep. Direct in de vlammen of net ' achter het hoekje' in een rookgaskanaal maakt precies niet veel uit.... ongeveer dezelfde temperatuursmetingen.

Ik heb de sonde van m'n kameraad 'Aliexpress':
http://www.aliexpress.com/item/MAX6675- ... 03611.html

Net pakje ontvangen met lambda-sonde, precies elke week kerstmis met Ali!
Plaats reactie