Heb er op geblazen toen het blokje uit elkaar lag, andere kant een vinger er tegen, toen niks aan de hand. Met de vacuumtest zou dat ook naar voren moeten komen.Erikvr schreef:Klinkt dus als een brandstofprobleem.. Dat is m.i. het meest aannemenlijke
zit de pakking en membraam in de juiste volgorde gemonteerd? Nog maar eens nakijken, volgens mij ligt het membraanpje onderop, dan de pakking en dan de deksel.
Zeeffilter in de carb schoongemaakt? Is nieuw, zit bij de pakkingset bijgeleverd.
het kan ook bij dat de hendeltje van de vlotternaald niet op de juiste hoogte staat afgesteld. Heb ik ook aan gedacht. Het membraan moet door de impulsslang het naald op en neer doen bewegen. Als dat niet lukt, of de naald open blijft komt het ook niet goed. Maar zijn daar meetwaardes van? Het naaldje, heveltje, veertje en asje zijn ook nieuw, zitten bij de pakkingset bijgeleverd.
Impulsslang/opening gecontroleerd op breuk of verstopping?
Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch
-
Erikvr
Gaat de chokeklep wel helemaal dicht?JantjeV8 schreef: MS180: Start koud moeilijk, warm geen probleem.
Loopt prima stationair.
Pakt niet goed op, komt moeilijk op toeren. Eens op toeren loopt hij prima, vermogen is goed. bij warm, koud of allebei? Bij gasgeven veel rook?
Het punt is dat het ding dit niet consequent doet. De ene tank prima, de volgende tank ellende, en zo op en neer. Meteen na het bijtanken wil hij warm niet meer starten?
Je zou een op ebay voor 12 euro een nieuw carb kunnen proberen
groet,
Erik
Erik
-
JantjeV8
Ja, heb ik ook aan gedacht. Is de moeite waard.
De pakkingvolgorde moet ik ook nog eens nakijken. Heb op de parts-list zitten kijken, eerst pakking, dan membraan en dan deksel. Precies andersom als wat ik in m'n kop heb. Nu weet ik niet zeker hoe ik het gemonteerd heb.
Kan zo'n carburateurtje niet op de stangetjes van de gas/chokeklep e.d. gaan lekken? Dat spul zit rechtstreeks in het aluminium geschoven.
De pakkingvolgorde moet ik ook nog eens nakijken. Heb op de parts-list zitten kijken, eerst pakking, dan membraan en dan deksel. Precies andersom als wat ik in m'n kop heb. Nu weet ik niet zeker hoe ik het gemonteerd heb.
Kan zo'n carburateurtje niet op de stangetjes van de gas/chokeklep e.d. gaan lekken? Dat spul zit rechtstreeks in het aluminium geschoven.
-
Erikvr
De pakking/membraan volgorde zou het zeker kunnen zijn..
Volgens mij komt er geen lucht via de stangen of het zou een ontwerpfout moeten zijn..
Volgens mij komt er geen lucht via de stangen of het zou een ontwerpfout moeten zijn..
groet,
Erik
Erik
-
JantjeV8
MS240:
Eerst carb opnieuw geopend. Pakkingen en membranen zaten goed. De partslist nog op de computer erbij genomen om zeker te zijn, maar dat was in orde. Wat me wel opviel was dat er boven het gaaszeefje een klont zaagstof/olie zat. Dat is erg snel, het apparaat is enkele weken terug helemaal uit elkaar geweest en alles zuiver weer in elkaar gezet. Maar goed. Het naaldje ook nog bekeken en getest. Met wat perslucht het ding getest en de pulsen lieten dan wel/dan niets door. Dus in orde.
Vervolgens een stuk fietsband achter de uitlaat vast geschroefd. Een stukje staf in de inlaatrubber geklemd. En op de pulsslang de vacuumpomp geplaatst. Er ontstond weinig vacuum, liep direct weer weg.
Vervolgens met zeepsop en perslucht belletjes gezocht. De inlaatrubber op de cilinder vertoonde belletjes, de impulsslang op de nippel ook. Die slang voelde wat hard aan. Een ander stuk slang uit de voorraad gehaald en voor de test er op gezet, de klem op de inlaatrubber verder aangedraaid en weer testen.
Vacuum liep er weer af, dus weer perslucht er op. Kwamen er belletjes langs de bougie en langs de decompressieklep. Hmmm. Bougie is er wel een paar keer uit geweest. Maar ik ben ook gewend ze niet zo hard aan te draaien om het behoud van de schroefdraad. Maar toch iets aangehaald.
Nu geen belletjes meer. Helemaal nergens. Op de krukas, onder het carter, overal overvloedig gesproeid. De druk bleef er ook best goed op staan. De inlaatrubber blies zich op als een ballon en bleef lang zo opgeblazen.
Met de vacuumpomp echter bleef de onderdruk niet staan, nog steeds niet. Na verloop van tijd hoorde ik wat gesis. En voor je dat getraceerd hebt zeg. sjongejonge. Afwisselend met perslucht en vacuum gezocht.
Ten lange leste kwam het lek boven, de krukaskeerring aan de koppelingzijde zoog lucht aan. Ondanks dat ik die recent vernieuwd had.
Gelukkig had ik nog een setje, de 'oude' met een schroevedraaier er uit gewipt, de nieuwe er met een pijpsleutel netjes recht ingetikt. Nu bleef de vacuum er wel op staan. En goed ook, na 5 minuten nog steeds geen verval op de meter.
Volledigheidshalve toch nog een nieuwe inlaatrubber en impulsslang besteld, als die binnen zijn zal hij nu wel beter gaan lopen.
De ms180 heb ik nog niet bekeken zodoende. wordt vervolgd.
Eerst carb opnieuw geopend. Pakkingen en membranen zaten goed. De partslist nog op de computer erbij genomen om zeker te zijn, maar dat was in orde. Wat me wel opviel was dat er boven het gaaszeefje een klont zaagstof/olie zat. Dat is erg snel, het apparaat is enkele weken terug helemaal uit elkaar geweest en alles zuiver weer in elkaar gezet. Maar goed. Het naaldje ook nog bekeken en getest. Met wat perslucht het ding getest en de pulsen lieten dan wel/dan niets door. Dus in orde.
Vervolgens een stuk fietsband achter de uitlaat vast geschroefd. Een stukje staf in de inlaatrubber geklemd. En op de pulsslang de vacuumpomp geplaatst. Er ontstond weinig vacuum, liep direct weer weg.
Vervolgens met zeepsop en perslucht belletjes gezocht. De inlaatrubber op de cilinder vertoonde belletjes, de impulsslang op de nippel ook. Die slang voelde wat hard aan. Een ander stuk slang uit de voorraad gehaald en voor de test er op gezet, de klem op de inlaatrubber verder aangedraaid en weer testen.
Vacuum liep er weer af, dus weer perslucht er op. Kwamen er belletjes langs de bougie en langs de decompressieklep. Hmmm. Bougie is er wel een paar keer uit geweest. Maar ik ben ook gewend ze niet zo hard aan te draaien om het behoud van de schroefdraad. Maar toch iets aangehaald.
Nu geen belletjes meer. Helemaal nergens. Op de krukas, onder het carter, overal overvloedig gesproeid. De druk bleef er ook best goed op staan. De inlaatrubber blies zich op als een ballon en bleef lang zo opgeblazen.
Met de vacuumpomp echter bleef de onderdruk niet staan, nog steeds niet. Na verloop van tijd hoorde ik wat gesis. En voor je dat getraceerd hebt zeg. sjongejonge. Afwisselend met perslucht en vacuum gezocht.
Ten lange leste kwam het lek boven, de krukaskeerring aan de koppelingzijde zoog lucht aan. Ondanks dat ik die recent vernieuwd had.
Gelukkig had ik nog een setje, de 'oude' met een schroevedraaier er uit gewipt, de nieuwe er met een pijpsleutel netjes recht ingetikt. Nu bleef de vacuum er wel op staan. En goed ook, na 5 minuten nog steeds geen verval op de meter.
Volledigheidshalve toch nog een nieuwe inlaatrubber en impulsslang besteld, als die binnen zijn zal hij nu wel beter gaan lopen.
De ms180 heb ik nog niet bekeken zodoende. wordt vervolgd.
-
JantjeV8
Ter info voor anderen:
Ik heb m'n materialen besteld bij Saegenspezi.de. Niet voor het eerst, eigenlijk altijd goede ervaringen. Het is vreemd dat er nu een keerring tussen zit die niet goed functioneert. Er is niks aan het ding te zien, geen haaltjes, scheuren of wat dan ook. Je zou hem zo weer gebruiken. Het zal wel een incident zijn, lastig maar niet genoeg om er de zaak op af te kraken.
Ik heb m'n materialen besteld bij Saegenspezi.de. Niet voor het eerst, eigenlijk altijd goede ervaringen. Het is vreemd dat er nu een keerring tussen zit die niet goed functioneert. Er is niks aan het ding te zien, geen haaltjes, scheuren of wat dan ook. Je zou hem zo weer gebruiken. Het zal wel een incident zijn, lastig maar niet genoeg om er de zaak op af te kraken.
-
Sandman79
Wij hebben ook al meerdere malen met tevredenheid daar besteld Jan.
-
Erikvr
Hoi Jan,
Ik zag dat je de compressietest met 6 bar uitvoert? Dat is veel te veel, hooguit 1 bar is voldoende. De kans bestaat dat bij te hoge druk de keerring een beetje naar buiten blaast en je de oorzaak niet hebt gevonden..
Maar goed, vervangen kan geen kwaad. Ik heb me ook ooit suf gezocht bij een 026 die niet goed stationair liep als ie warm was en af en toe te hoog draaide. compressie/vacuumtest was ok, maar later bleek het toch de keerring aan de vliegwielkant te zijn..
Bij valse lucht heb je bijna altijd ook onregelmatige stationairloop.
Ik zag dat je de compressietest met 6 bar uitvoert? Dat is veel te veel, hooguit 1 bar is voldoende. De kans bestaat dat bij te hoge druk de keerring een beetje naar buiten blaast en je de oorzaak niet hebt gevonden..
Maar goed, vervangen kan geen kwaad. Ik heb me ook ooit suf gezocht bij een 026 die niet goed stationair liep als ie warm was en af en toe te hoog draaide. compressie/vacuumtest was ok, maar later bleek het toch de keerring aan de vliegwielkant te zijn..
Bij valse lucht heb je bijna altijd ook onregelmatige stationairloop.
groet,
Erik
Erik
-
JantjeV8
Compressietest doe ik niet op 6 bar hoor. Afblazen van onderdelen wel. Nee, zou ik het ding op 6 bar zetten klappen de rubbers om je oren.
-
JantjeV8
De diagnose op de ms180 is ook gesteld. De voetpakking in het carter blaast door. Dus het motortje moet ook los. Gelijk maar een paar nieuwe lagertjes er op.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Is dat nog een gevolg van een jaar buiten in een achtertuin blijven liggen..?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
JantjeV8
Dat hoeft niet. De ms180 is een zaag uit de hobby-klasse doch wel op Stihl/Duitse kwaliteit. Het ding is eigenlijk dermate weerbarstig dat hij volop professioneel wordt ingezet. De constructie is anders als bij de ms200 e.d. Het carter is voor een groter deel van kunststof, de voetpakking zit half door het lagerhuis, daar waar anderen het lagerhuis zijdelings gedeeld hebben. Mijns inziens is dat gewoon iets kwetsbaarder. De betreffende zaag wordt en is al behoorlijk ervaren. Ik denk dat het zwakke punt van de ms180 nu gewoon is komen boven drijven. Ik zet er nieuwe lagers, keerringen en nieuwe pakkingen op, dan weet ik zeker dat het ding nog wat seizoenen mee gaat. Het cilindertje en de zuiger laat ik mooi zitten, daar is niets vreemds aan te zien. De lagers in feite ook niet, maar het is makkelijker om er tijdens montage nieuwe lagers op te schuiven, dan tijdens demontage de oude lagers schoon te houden.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Volgens mij moet ik maar eens een tijdje bij je in de leer gaan..... Kan nog veel van je leren lees ik...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Erikvr
De pakking is vaker het zwakke punt bij die clamshell cylindertjes. De hele hobby/semiprof serie van Stihl heeft daar vroeg of laat last van.
groet,
Erik
Erik
-
JantjeV8
Ik had toch ook even wat invalshoeken nodig hoor. De 240 had ik net aangepakt, dan verwacht je dat niet. Je gaat aan je eigen twijfelen. Dat de 180 gelijktijdig kuren begon te vertonen is dan wel frapant.