Vacuumbuizen op dak; wel of geen reflectoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben

Vacuumbuizen op dak; wel of geen reflectoren

Bericht door Ruuben »

Hebben mensen met heatpipe frames met reflectoren achter de buizen last van een zwaardere windbelasting of geluid er van bij veel wind?

Ik zie frames met en zonder reflectoren namelijk. Of valt het rendement eigenlijk tegen met afnemen/vuil worden van de reflectie graad?
Of is de toename van de hittewerking op de buizen door warmte-uitstraling van de platen hoog en daardoor nadelig?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Vacuumbuizen op dak; wel of geen reflectoren

Bericht door kockie »

Op mijn collectoren zit een soort van reflector. In hoeverre het werkt weet ik niet, het is een gegolfde plaat met golven die niet zijn afgestemd op de plek van de vacuümbuizen. Met het windrijke weer van de afgelopen tijd hoor ik de platen wel eens geluid maken; de collector zit boven het dak van de slaapkamer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Gieren vd wind of gerammel?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Beide. Ik weet niet wat van de buizen, constructie of reflectors afkomt. Ik woon natuurlijk ook helemaal buitenaf met behoorlijk wat windvang.... De overwegende zuidwestenwind van de laatste weken staat er natuurlijk ook wel pal op te bulderen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Reflectoren met een brandpunt op de vacuumbuis zouden effectief een 15% of zo meer opleveren. Klinkt logisch, maar denk ook aan vervuiling die de meeropbrengst eventueel wat verminderd. Verder heb je ook de windvang die een extra aandacht punt is, de collectoren zullen steviger op het dak moeten staan, en de reflector moet ook gedgen bevestigd zijn vanzelfsprekend.

Ik heb vacuumbuizen zonder reflector, en voorlopig er tevreden mee. Vandaag slechts een beetje zon gehad, maar toch met 60 buizen 2 kw warmteopbrengst gehad bvb.
Johndc

Bericht door Johndc »

Mijn collector staat wel iets verder af op de uitbouw van de garage. (en heeft die reflectoren) maar ik kan niet zeggen dat ik daar geluid van hoor. Kan ook niet wegens té ver af van het woongedeelte. Maar als het winderig is zoals de laatste dagen hoor ik die wind evengoed gieren hoor! Daar gaan die buizen niets aan veranderen.
Plaats reactie