Isolatie vraag: wandafwerking
Moderator: Moderators
-
jobplas
Isolatie vraag: wandafwerking
Voor de afwerking van een gang op onze boven verdieping heb ik een praktische vraag.
De huidige afwerking van de gang aan beide zijden bestaat uit donker gelakte schrootjes, deze zijn gespijkerd op horizontale regels.
Er komt gaan daglicht in deze gang en 1 zijde bestaat uit het schuine dak (45 graden), de andere zijde is een slaapkamer wand. Het gangetje is op 1.90 hoog slecht 60cm breed. Dit is niet zo prettig, het voelt benauwend. Door een andere verbouwing zijn de beide zijden ook niet volledig afgewerkt en is de wand dus nog grotendeels "open" (isolatiemateriaal in het zicht).
Ik ben van plan om alle donkere schrootjes er uit te breken, inclusief het regelwerk. Dan komen de gebinten van het dak weer in het zicht met het huidige isolatiemateriaal (glas/steenwol?). Nu zit ik er aan te denken om dat opnieuw af te werken met dun plaatmateriaal, bijvoorbeeld hardboard, Dit zou de gang algauw 2-6cm breder kunnen maken. Wanneer dit in een lichte kleur geschilderd wordt verwacht ik een totaal andere gang.
Belangrijkste vraag is: Wat voor folie moet ik aanbrengen tussen hardboard en gebinten? Is het verstandig om hardboard te gebruiken? Kan ik het oude isolatie materiaal laten zitten?
De huidige afwerking van de gang aan beide zijden bestaat uit donker gelakte schrootjes, deze zijn gespijkerd op horizontale regels.
Er komt gaan daglicht in deze gang en 1 zijde bestaat uit het schuine dak (45 graden), de andere zijde is een slaapkamer wand. Het gangetje is op 1.90 hoog slecht 60cm breed. Dit is niet zo prettig, het voelt benauwend. Door een andere verbouwing zijn de beide zijden ook niet volledig afgewerkt en is de wand dus nog grotendeels "open" (isolatiemateriaal in het zicht).
Ik ben van plan om alle donkere schrootjes er uit te breken, inclusief het regelwerk. Dan komen de gebinten van het dak weer in het zicht met het huidige isolatiemateriaal (glas/steenwol?). Nu zit ik er aan te denken om dat opnieuw af te werken met dun plaatmateriaal, bijvoorbeeld hardboard, Dit zou de gang algauw 2-6cm breder kunnen maken. Wanneer dit in een lichte kleur geschilderd wordt verwacht ik een totaal andere gang.
Belangrijkste vraag is: Wat voor folie moet ik aanbrengen tussen hardboard en gebinten? Is het verstandig om hardboard te gebruiken? Kan ik het oude isolatie materiaal laten zitten?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
-
JantjeV8
Re: Isolatie vraag: wandafwerking
Kun je een schets maken van hoe het zit? Je zegt dat de gebinten in het zicht komen, maar toch moet er een folie tussen?? Dan is het net of de gebinten toch weer achter het plaatwerk verdwijnen.
-
jobplas
Klopt, de gebinten vedwijnen dan weer achter het plaatwerk, ze komen alleen even in het zicht als ik het oude spul er afgesloopt heb.JantjeV8 schreef:Kun je een schets maken van hoe het zit? Je zegt dat de gebinten in het zicht komen, maar toch moet er een folie tussen?? Dan is het net of de gebinten toch weer achter het plaatwerk verdwijnen.
Van buitenaf:
1) Dakpannen op panlatten
2) Plaatselijk asbest platen (tussen dakbeschot en panlatten)
3) Houten dakbeschot
4) Gebinten van het dak (tussen de gebinten steen/glaswol)
Nieuw: 5) Wel/Geen folie? Damp open?
Nieuw: 6) Dun plaatwerk, hardboard? (Is binnenafwerking).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
-
Ingir
Met een klimaatfolie (bijv. Isover Vario KM Duplex) kan er weinig fout gaan.jobplas schreef:Belangrijkste vraag is: Wat voor folie moet ik aanbrengen tussen hardboard en gebinten? Is het verstandig om hardboard te gebruiken? Kan ik het oude isolatie materiaal laten zitten?
-
JantjeV8
Volgens mij zou een damp-openfolie op z'n plaats tussen het dakbeschot en de panlatten. De panlatten moeten dan wel door een racheltje iets omhoog gebracht worden. Maar dat is enkel van buitenaf te doen en is niet je bedoeling volgens mij.
Dan denk ik dat je beter een dampdichte folie aan kunt brengen tussen de isolatie en de nieuw aan te brengen beplating.
Dan denk ik dat je beter een dampdichte folie aan kunt brengen tussen de isolatie en de nieuw aan te brengen beplating.
-
jobplas
Een dampdichte folie is een stuk goedkoper als een intelligente folie... Aangezien de dakpannen niet van de beste kwaliteit meer zijn en ik in mijn achterhoofd nog overweeg ooit te isoleren van buiten af, past de dampdichte laag mij eigenlijk wel goed...JantjeV8 schreef:Volgens mij zou een damp-openfolie op z'n plaats tussen het dakbeschot en de panlatten. De panlatten moeten dan wel door een racheltje iets omhoog gebracht worden. Maar dat is enkel van buitenaf te doen en is niet je bedoeling volgens mij.
-
Ingir
Gewoon doen dan!