even uit nieuwsgierigheid. De Maximacentrale in Lelystad claimt een rendement van 60% van fossiel naar elektra. Dubieuze rekenmethode van de overheid, of ben jij gewoon heel erg sceptisch? Elaborate?GTV6 schreef:Even wat aan correctie 50% rendement van fossiel naar elektra hebben we nog niet uitgevonden 38% komt eerst. Diegene die daar 40% van maakt heeft zijn kostje gekocht.
Rendement electriciteitscentrale
Moderator: Moderators
-
Turbo MacKwek
Rendement electriciteitscentrale
Afgesplitst van viewtopic.php?f=3&t=4796 (Pietje)
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: Rendement electriciteitscentrale
Het thermisch rendement van een thermische generator (dus beweging uit warmte halen) ligt rond de 27%. Soms, als er genoeg restwarmte overblijft, is er nog een extra generator achter te plaatsen (dan krijg je een twee-traps proces), wat het rendement naar rond de 40% brengt.
Bij een gasgestookte centrale is er de mogelijkheid om er een gasturbine voor te zetten. In dat geval ga je inderdaad naar de 60%. Adder onder het gras: door de lage KWh-prijs en de hoge gasprijs zijn deze centrales niet rendabel. De meeste worden niet veel of zelfs niet meer gebruikt.
Er zijn anderen op het forum die hier veel over weten, misschien kunnen die hier meer over zeggen.
Bij een gasgestookte centrale is er de mogelijkheid om er een gasturbine voor te zetten. In dat geval ga je inderdaad naar de 60%. Adder onder het gras: door de lage KWh-prijs en de hoge gasprijs zijn deze centrales niet rendabel. De meeste worden niet veel of zelfs niet meer gebruikt.
Er zijn anderen op het forum die hier veel over weten, misschien kunnen die hier meer over zeggen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
deleted
Transportverliezen, omzettingsverliezen en energieverbruik door de energiesector zelf wordt op 20% van het primair energieverbruik geraamd.
Van bijvoorbeeld 100kwh potentieel in het gas aanwezige energie wordt maw in de goede centrale 60 kwh in elektriciteit omgezet.
20 kwh daarvan gaat echter naar de transportverliezen, omzetverliezen en energieverbruik van de sector zelf.
Komt dus 40kwh per 100kwh gas bij de consument terecht. Dat is dus ongeveer 40%. Dit dan nog enkel bij de beste centrales.
Of daar ook de toekomstige (milieu)sanering mee ingerekend is ? Geen idee.
In ieder geval voor elke geconsumeerde elekrische kWh is er minstens 2,5kWh primair (gas hier) verbruikt.
Dit gegeven zit natuurlijk wel in de kwh-prijs van elektriciteit (in vergelijking met de prijs van 1 kwh gas bijvoorbeeld)
G
Van bijvoorbeeld 100kwh potentieel in het gas aanwezige energie wordt maw in de goede centrale 60 kwh in elektriciteit omgezet.
20 kwh daarvan gaat echter naar de transportverliezen, omzetverliezen en energieverbruik van de sector zelf.
Komt dus 40kwh per 100kwh gas bij de consument terecht. Dat is dus ongeveer 40%. Dit dan nog enkel bij de beste centrales.
Of daar ook de toekomstige (milieu)sanering mee ingerekend is ? Geen idee.
In ieder geval voor elke geconsumeerde elekrische kWh is er minstens 2,5kWh primair (gas hier) verbruikt.
Dit gegeven zit natuurlijk wel in de kwh-prijs van elektriciteit (in vergelijking met de prijs van 1 kwh gas bijvoorbeeld)
G
-
pelletpower
Een electrisch rendement van 60% lijkt me erg hoog. Zou eens even moeten googlen
- Tim
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Wel niet ontopic maar wellicht een keer leuk om te zien.
Siemens bouwt ook turbo-compressoren.
Hier het hart van een dergelijke compressor in onze werkplaats.
Geheel gemonteerd. klaar voor afname.
Made in Dedemsvaart
Siemens bouwt ook turbo-compressoren.
Hier het hart van een dergelijke compressor in onze werkplaats.
Geheel gemonteerd. klaar voor afname.
Made in Dedemsvaart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door nck op 17 jan 2015, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
pelletpower
Oh, en waarom zou je dat zo doen? Vanwege hoge debiet?
-
JantjeV8
Dat is een verrekkes mooi stukkie freeswerk nck!
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Het is de helft van het huis wat je zietJantjeV8 schreef:Dat is een verrekkes mooi stukkie freeswerk nck!
Het is een buitenmantel (ongeveer 1600 rond bij deze) met allemaal inzetdelen.
Elk deel word met z'n tegendeel tegen elkaar in een vierklauw bewerkt.
De schoepen (niet zichtbaar)worden er 5 assig ingefreesd
Maar het grootste gedeelte is toch echt draaiwerk.
Maar is inderdaad een mooi onderdeel wanneer alles samengebouwd is.
Hier nog een detail van hetzelfde huis, kun je de afzonderlijke segmenten herkennen en ook de labyrinth-ringen.
De rode kleur is conserverings-middel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
pietjeplofkachel
Ik vraag mij altijd af waar het voordeel zit van elektrisch rijden voor het milieu in t algemeen . Het verschuiven van uitstoot van de auto die in de binnenstad rijdt naar de centrale toe is natuurlijk een voordeel . Maar dit gaat dan wel ten koste van het gebruik van veel meer fossiele brandstof die uiteindelijk voor een hogere co 2 belasting zorgt in onze atmosfeer . Als U de elektrische auto oplaadt komen er nog rendementsverliezen van de accu bij .
Ik ga ervan uit dat een verbrandingsmotor direct in de auto een hoger rendement heeft . Zonnepanelen bieden natuurlijk een mooi alternatief als je daarmee rechtstreeks de auto gaat opladen .
Ik ga ervan uit dat een verbrandingsmotor direct in de auto een hoger rendement heeft . Zonnepanelen bieden natuurlijk een mooi alternatief als je daarmee rechtstreeks de auto gaat opladen .
-
JantjeV8
Hehe, eindelijk, we zijn er
Nou alleen Den Haag nog uitgelegd zien te krijgen.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik zie wel voordelen van elektrisch rijden, maar niet met de slagschepen die nu als elektrisch/hybride verkocht worden met meer subsidie dan de gemiddelde windmolen... (dit laatste is niet geheel serieus bedoeld)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
- peterberg
- Moderator
Volgens deze http://www.energiefeiten.nl/#Rendement site is het gemiddeld rendement van benzine motoren 25%, diesel 35%. Een elektromotor 90%, gekoppeld met de 40% van de centrale en nog wat meer verliezen zal het er om hangen of die beter is dan de diesel.pietjeplofkachel schreef:Ik vraag mij altijd af waar het voordeel zit van elektrisch rijden voor het milieu in t algemeen . Het verschuiven van uitstoot van de auto die in de binnenstad rijdt naar de centrale toe is natuurlijk een voordeel . Maar dit gaat dan wel ten koste van het gebruik van veel meer fossiele brandstof die uiteindelijk voor een hogere co 2 belasting zorgt in onze atmosfeer . Als U de elektrische auto oplaadt komen er nog rendementsverliezen van de accu bij .
Wat vervuiling betreft: het is naar mijn idee beter om een grote energie fabriek te hebben dan allemaal kleintjes die rondrijden en vaak stilstaan met draaiende motor.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
- Tim
Yezz,
Zoiets zou prima zijn voor woon-werk. http://www.e-one.nl/ De meesten zitten toch alleen in de auto.
Auto verbannen en deze dingen op de snelweg. Alleen de snelheid moet dan nog iets omhoog, bv naar 80km/h.
Tim
Zoiets zou prima zijn voor woon-werk. http://www.e-one.nl/ De meesten zitten toch alleen in de auto.
Auto verbannen en deze dingen op de snelweg. Alleen de snelheid moet dan nog iets omhoog, bv naar 80km/h.
Tim