Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

Bij deze:
Het betreft een buizenwisselaar met 12 buizen.
Met turbulatoren (en mechanisme om ze op en neer te schudden)
Rookgassen gaan in meestroom erdoor.
Voor pellets, dus aangedreven vlam en in principe ook geregeld met een soort laddomat die de ketel/wisselaar op minimumtemperatuur houdt.
Diameter buizen 0,069 m
Lengte buizen 0,42 m (waarvan onder en boven een goede cm door de bodemplaat steekt tbv de lassen)
Haalt een rendement boven 90% . Deze afmetingen in meestroom zijn voor een vermogen van 14,9 kW.
0.069 dat is een 2.5"buis schat ik, 0.069x3.14x0.42x12= is ocharme 1m² voor 15kw wat in de buurt ligt van een r177
enig idee wat de afschouwtemperatuur is ? dan wordt het helemaal interessant
wbe

Bericht door wbe »

ik zit even wat te rekenen voor een warmte wisselaar met ongeveer de zelfde opervlakte aan warmte opnemende pijp wand als de door Gandalf opgemeten ww.

ik heb hier voor stalen pijpen met een uitwendige diameter van 35 mm inwendig 30 mm gebruikt.

Gandalf had ongeveer 1,1 m2 pijp wand

1,1= 0.03xPIxLengte
lengte= 1,1/(0,03xPI) =11,67 meter

voor de doorstroom heb ik 2 maal de riserdiameter aan gehouden ( had ik ergens gelezen maar misschien is dit niet juist)

benodigde doorstroom oppervlakte= 177x2= 354cm2
doorstroom opp pijp= PI/4x30x30 = 706,8 mm2 = 7,07cm2
aantal benodigde pijpen= 354/7,07=50,07

lengte van de pijpen wordt dan 11,76/50=0,23 m

als die in een vierkante ww zouden komen kom ik met 7x7 pijpen in vierkant model (rekent makkelijker) op 7x(35+10)=315 mm dus zou het dan een ww worden van 32x32x23cm (lxbxh)

klopt dit ?
en is dit mogelijk of kan ik toch beter andere pijpen met een grotere diameter gaan zoeken?

groet watze
Johndc

Bericht door Johndc »

Die diameter is voldoende, maar de lengte zou ik langer nemen. Enheuu...buizen groter dan 1,1/2" zijn niet aan te raden, gewoonweg omdat er dan te veel doorstroming is die geen contact met de wanden maakt. Of je moet gebruik maken van "retarders". Een buizen wisselaar zou ik ALTIJD in tegenstroom opstellen. Als je een degelijke schouw hebt trekt die schouw voldoende onderdruk om zelfs zonder bypass bij koude opstart zijn werk te doen.
Een korte wisselaar kan, maar dan moet je toch rekening houden met rookgas-verliezen die optreden. Ik wil niet meer dan 80° richting vogeltjes! Daarom dus beter een langere wisselaar.
Hier is alles (zowel de 177 als de SZ brander (met elk hun eigen wisselaar)) op druk gezet. Ladomat toestanden er tussenuit gehaald. Zelfs geen pomp meer die continu draaide. Nu meestal werkend op TS, enkel als er warmtevraag in de vertrekken is draait er een pomp. Géén buffertank meer, enkel twee wisselaars die ofwel door de 177 of de SZ brander gevoed worden, en een SWW tank van 160 liter. Overdag brand er dikwijls de 177 met klein afvalhout, waarbij de temp. regelmatig over de 100° gaat net buiten de wisselaar.
En het hoeft geen RVS te zijn, zolang je niet wil gaan condenseren.
deleted

Bericht door deleted »

marini schreef: enig idee wat de afschouwtemperatuur is ? dan wordt het helemaal interessant
Volgens de brochure 97°C bij vollast. Deze peleetketel kan terugmoduleren tot 3kw met dan een afgastemp van 64°C. Meestroom met turbulatoren.
http://www.elco.ch/pdf/1fi_sys_pel_50_d.pdf

G
fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken »

De tweede zin van John zegt veel :wink: .

Down of Up-draft; het is een keuze die je moet maken.
Ook de aansluitingen(A+R) en hoogte van de t.o.v buffer en wisselaar spelen met TS mee(lees gelaagdheid), uiteindelijk zijn het aan elkaar gekoppelde vaten.

Downdraft is zeker aan te bevelen en werkt zeker beter.

Met TS Up-Draft koel je af maar warmt daarna weer op :wink: .
Met een pomp is het compleet anders, de spoeling in de wisselaar zorgt ervoor dat het geheel op bijna gelijke temperatuur is.
Met deze in het mengventiel mee te nemen, condenseer je niet, dit heeft ook voordelen en nadelen.
Blijft lastig, je moet een keuze maken welke richting je uit wil.
System size en schoorsteen bepalen wat je kunt zonder hulpmiddelen.
wbe

Bericht door wbe »

Johndc schreef:Die diameter is voldoende, maar de lengte zou ik langer nemen. Enheuu...buizen groter dan 1,1/2" zijn niet aan te raden, gewoonweg omdat er dan te veel doorstroming is die geen contact met de wanden maakt. Of je moet gebruik maken van "retarders". Een buizen wisselaar zou ik ALTIJD in tegenstroom opstellen. Als je een degelijke schouw hebt trekt die schouw voldoende onderdruk om zelfs zonder bypass bij koude opstart zijn werk te doen.
Een korte wisselaar kan, maar dan moet je toch rekening houden met rookgas-verliezen die optreden. Ik wil niet meer dan 80° richting vogeltjes! Daarom dus beter een langere wisselaar.
Hier is alles (zowel de 177 als de SZ brander (met elk hun eigen wisselaar)) op druk gezet. Ladomat toestanden er tussenuit gehaald. Zelfs geen pomp meer die continu draaide. Nu meestal werkend op TS, enkel als er warmtevraag in de vertrekken is draait er een pomp. Géén buffertank meer, enkel twee wisselaars die ofwel door de 177 of de SZ brander gevoed worden, en een SWW tank van 160 liter. Overdag brand er dikwijls de 177 met klein afvalhout, waarbij de temp. regelmatig over de 100° gaat net buiten de wisselaar.
En het hoeft geen RVS te zijn, zolang je niet wil gaan condenseren.
is 35 cm voldoende of beter nog langer? en het aantal pijpen dan zo laten?

wil er eigenlijk niet te veel water in hebben zodat hij sneller op kan warmen.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Wat wil je doen?
Warmte halen uit de rookgassen direct na de kachel of als extra ww na de cv-pellet/houtkachel?
wbe

Bericht door wbe »

ik wil zoveel mogelijk warmte door de wisselaar laten opnemen direct uit de RBB maar het hoeft van mij niet condenserend. alles geïsoleerd in een stalen ombouw.

groet watze
holtere

Bericht door holtere »

@ wbe,

Als ik wat raad mag geven: Lees het draadje nog eens van voor af aan door!
Ik heb het idee dat de afmetingen (oppervlakte en doorstroming) van de wisselaar weer opnieuw door de molen gaan en ik vrees toch voor teleurstellingen.
Je kunt een pelletkachel niet met een batchrocket vergelijken. M.a.w. je moet niet uitgaan van een terugmodulerende pelletbrander maar een volgas gestookte batchrocket en dat gedurende langere tijd. Vergelijk ook de luchtinlaat afmetingen van de kachels met elkaar, ventilator ja of nee. Ook in gedachten houdende......verontreiniging, het ontbreken van turbulatoren en reken met de instroomtemperatuur van het water.
In mijn ogen is een warmtewisselaar van 32 x 32 x 23 ridicuul klein.

Grz,
Holtere

Even nog ter vergelijk:
De wisselaar die ik nu wil bouwen heeft 24 pijpen van 48,3 mm met een lengte van 1 meter.
Doorgang is 365 cm2 en een oppervlakte van 3 m2. Voor een batchrocket 123.
Overigens is het voor mij ook een experiment hoe zo'n lange wisselaar zich gaat gedragen :mrgreen:
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Op pagina 1 staat een nuttige post van holtere, daarop en wat latere posts heb ik de 2 systemen op gebaseerd die ik heb gegenereerd. Die van holtere was zo'n 10-12 kW (toch?), en had een oppervlak van 1.3m^2, en een doorgang van 2.2 maal de riser.
Systeem 1 die ik heb gegeneeerd is:
3 m^2, doorgang 2.4x maal de 177cm^2, 272mm bij 534mm en 500mm hoog, 6x12 buizen van 1 duims.
System 2:
de rest bijna hetzelfde als vorige, 476mm bij 243mm en 700mm hoog, maar 8x4 buizen van 1 1/2 duims.
Zie mijn zipje een stukje terug met al deze modellen en alle maten en gewichten.

Zijn dit een beetje goede uitgangsmodellen voor een 177 rocket ?
wbe

Bericht door wbe »

ik heb alles nog eens doorgelezen en vraag me af of de ww van Martinus al in werking is en wat de bevindingen daarvan zijn.

het klopt dat ik appels met peren vergeleken heb maar wou eens kijken waar dat op uitkwam en vond dat zelf ook al erg klein.

misschien dat we ook te veel dingen door elkaar bekijken.
zo zal er bij mij een pomp op moeten en willen anderen op TS werken het lijkt mij dat er daardoor een groot verschil in doorstroomsnelheid zit.

is het niet beter om dit op te splitsen?
pelletpower

Lijkt me ook dat je ww te klein is . Zoiets wil ik achter mijn pelletkachel zetten. Het temp verschil is dan klein. Achter een rocket is dat groot. Ga je tegenstroom toepassen dan heb je lengte nodig. Google even naar temp verloop in tegen en meestroom ww. Bij een meestroom maakt de lengte weinig uit en telt allen opp.
pelletpower

De laatste bigbag hout die voor de sanibuffer staat is bijna op. Dan gaat het kriebelen en moet er een ww komen. Iemand anders nog iets concreet?
Johndc

Bericht door Johndc »

Ga je tegenstroom toepassen dan heb je lengte nodig.
Daar ben ik niet mee...tegenstroom verlaagd zowiezo de snelheid van de afgassen. Dus zal het wel andersom zijn zekers?
pelletpower

Snelheid van de afgassen wordt bepaald door doorstroom opp niet door tegen of meestroom.

Jij hebt toch ook een tegenstroom?
Plaats reactie