We hebben een moderne hoogrendements houtkachel laten plaatsen en die verwarmt de grote woonkamer en open keuken prima. Op de bovenverdieping (slaapkamers, badkamer) stoken we niet (in eerdere huizen ook nooit gedaan). Ook al hangt het ook daar vol met radiatoren. Er is echter 1 probleem: ik werk thuis en heb een kamer (12m2) op de begane grond ingericht als kantoor. Hoe die het best te verwarmen?
Nu zetten we nog de centrale verwarming aan met bijna alle radiatoren dichtgedraaid, maar omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, stook ik tijdens mijn werkuren ook onbedoeld de veel grotere woonkamer warm.
-optie 1 is de thermostaat verplaatsen, en dan dus echt alleen in de kantoorruimte te stoken, maar ik meen dat een flinke combiketel niet heel gelukkig wordt als ie zijn warmte op slechts 1 radiator kwijt kan, die zich bovendien diagonaal aan de andere kant van het huis bevindt.
-optie 2 is toch te kiezen voor een zo verantwoord mogelijke vorm van elektrisch verwarmen. Ik vind online elektrische verwarmingspanelen van 400 watt, die zichzelf als ecologisch aanprijzen en 400 watt klinkt nog acceptabel. Ik onderken de bezwaren van elektrisch verwarmen, maar ik kan me voorstellen dat de nadelen van optie 1 zwaarder wegen.
Wat te doen? En oh, je doet me trouwens een groot plezier als je onderscheid kunt maken in korte en lange termijn oplossingen. Het huis wordt stap voor stap opgeknapt en we hebben niet het oneindige budget meteen klaar liggen.