Optimalisatie houtvergasser
Moderator: Moderators
-
Jos Fontenille
Optimalisatie houtvergasser
Ik heb sinds 5 jaar een goed werkende Baxi 30kw houtvergasser. Het systeem bestaat naast de oven uit 2 1000 liter vaten en een boiler van 300 liter in de kelder en uiteraard alle radiatoren boven. Mijn franse vrijstaande huis (425m3) is goed geïsoleerd en met 1 volle oven krijg ik gemiddeld de totale inhoud van 2500 liter op 80 graden celcius. Ik start de cyclus elke dag rond 11.00 en na 5/6 uur zitten de ketels vol op 80. En daarmee heb ik heet water voor de keuken de badkamer en stook ik het huis tot de volgende morgen. Als het vriest heb ik meer hout nodig en of is de autonomie korter. Per jaar stook ik ongeveer 20 kuub zelfgezaagd stookhout, voornamelijk berk, eik en haagbeuk. Dit lijkt mij een rendementvol systeem. Waar ik nog extra rendement uit zou willen halen is een verbeterde isolatie van de 2 opslagtanks. Er zit een isolerende mantel en kap omheen alleen de bodem is ongeisoleerd. De Solarbayer tanks staan op een dikke betonnen plaat. Heeft iemand een idee of het zin heeft die onderzijde te isoleren zo ja hoe.
Groet Jos
Groet Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
wbe
Re: Optimalisatie houtvergasser
kom niet zo vaak in Frankrijk maar het is me nog nooit op gevallen dat alles daar op de kop hangt 
-
GTV6
Is de tekst ook op de kop zodat je niet kan lezen?
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Ehm, welke zijde...?Jos Fontenille schreef:Heeft iemand een idee of het zin heeft die onderzijde te isoleren zo ja hoe.
(Ja, die moest er dan ook even ingekopt worden
In dit topic kun je er wat over vinden: viewtopic.php?f=3&t=4759
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
wbe
even inhoudelijk ik heb er weinig ervaring mee maar denk dat isolatie wel zin heeft.
misschien zou je als de buffer al een tijdje op temperatuur is eens het beton vlakbij de buffer te meten met een contacttermometer en dan ook een stuk verder op.
(of is dit te simpel gedacht?)
groet watze
misschien zou je als de buffer al een tijdje op temperatuur is eens het beton vlakbij de buffer te meten met een contacttermometer en dan ook een stuk verder op.
(of is dit te simpel gedacht?)
groet watze
-
Pigion
Het zal zeker zin hebben om de onderzijde van de vaten te isoleren. hoeveel besparing het oplevert, is niet zo direct te zeggen. Het water in de bodem staat warmte af aan het beton, doch het water circuleert niet. Er ontstaat als het ware een koude laag water, dat is zwaarder en blijft daar. isolatiemateriaal kan faomglas worden toegepast of een laag van vermiculiet/cement, isoleert minder goed.
Voor verbetering van het rendement zou ik eerst eens kijken naar het stookproces. Wat is b.v. de temperatuur van de rookgassen in de schoorsteen??
Pigion
Voor verbetering van het rendement zou ik eerst eens kijken naar het stookproces. Wat is b.v. de temperatuur van de rookgassen in de schoorsteen??
Pigion
-
Jos Fontenille
Geen idee hoe die foto op zijn kop komt...afijn, ik ga zeker proberen de onderzijde te isoleren. Je kunt de isolatiemantel omhoog trekken en dan zie je de voet waarop de ketel rust. Kortom daar zit een holle ruimte die je vol kunt spuiten met bijvoorbeeld Pur....Ik moet dan wel een gat boren in die voet. Misschien is vanwege het uitzettende vermogen vermaculieteen veiliger idee?
Ik ga zeker ook onderzoeken of het systeem wel optimaal werkt. Ik begrijp dat er 2 parameters zijn. De temp in de oven en de temp in de schoorsteenpijp. Mijn baxi geeft alleen de watertemp van de ketel aan. Zodra die op 80 graden staat is de zaak op volle combustie en sluit in een deel van de luchttoevoer af. Vanaf dat moment komt er geen rook meer uit de schoorsteen boven. Binnen 4/6 uur gaat de watertemp in mijn buffersysteem (2500 liter) van 40 naar 80/84. Das max.
Vraag aan u is hoe en waar ik die 2 parameters kan meten. En bij welke waarden kan ik welke conclusies trekken?
Bij voorbaat dank voor al uw reacties op zijn kop of niet.....
Ik ga zeker ook onderzoeken of het systeem wel optimaal werkt. Ik begrijp dat er 2 parameters zijn. De temp in de oven en de temp in de schoorsteenpijp. Mijn baxi geeft alleen de watertemp van de ketel aan. Zodra die op 80 graden staat is de zaak op volle combustie en sluit in een deel van de luchttoevoer af. Vanaf dat moment komt er geen rook meer uit de schoorsteen boven. Binnen 4/6 uur gaat de watertemp in mijn buffersysteem (2500 liter) van 40 naar 80/84. Das max.
Vraag aan u is hoe en waar ik die 2 parameters kan meten. En bij welke waarden kan ik welke conclusies trekken?
Bij voorbaat dank voor al uw reacties op zijn kop of niet.....