De titel van dit topic is door mij ontleend aan recente uitspraken in de (Amsterdamse) politiek. Er gaan (weer) stemmen op om houtstook te reguleren/beperken/verbieden. Hoewel ik een vervend houtstoker ben, zie ik hiervoor ook wel enige noodzaak. Het valt niet te ontkennen dat velen er een zootje van maken. Dan bedoel ik niet zo zeer dat er allerlei rommel in de kachel wordt gegooid, doch meer de "normale" stook van open haarden en houtkachels.
Ik woon in een wijk waar vrijwel ieder huis een open haard heeft, al of niet voorzien van een inzet haard. Ik schat dat 10% van de huizen een gesloten houtkachel heeft. In de herfst worden die dingen op kille dagen gestookt op een laag pitje, met als gevolg een grote stinkerij door slechte verbranding (blauwe/zwarte rook) en weinig trek (door relatief hoge omgevingstemperatuur).
Het is bepaald geen pretje in zo'n wijk te wonen ondanks de riante huizen en veel groen. Ik prijs mij dan ook gelukkig aan de ZW rand van die wijk te wonen en trouwens ook aan ZW kant van dat dorp op de Hondsrug in het land van Bartje.
Ik ben benieuwd hoe dit nu verder zal gaan. Het zijn geen milieugroeperingen die het onderwerp houtstook aansnijden, doch de plaatselijke politiek.
Nu de geest uit de fles is, moet je toch gaan denken aan regulatie, certificering en controle.
Kijken we naar de oosterburen, dan zien we dat zij al een stuk verder zijn op dit vlak. Zij kennen daar al van ouds de "Schornie", de man die ieder jaar komt controleren of de schoorsteen geveegd is en de stookinrichting goed is afgesteld. Je bent verplicht deze man te laten komen, anders mag je niet stoken, ook geen olie of gas.
Daarnaast zijn ook de normen voor uitstoot sterk aangepast. Simpele houtstookinrichtingen, zowel cv als kachel, zijn al aangezegd dat zij op termijn niet meer mogen worden gebruikt. Voor open stookinrichtingen is bepaald dat het in 1920 over en uit is. Deze mogen dan enkel nog x tal dagen per jaar worden gestookt en ook niet de gehele dag.
Bij de jaarlijkse keuring wordt naast CO ook fijnstof gemeten.
- Hoever zijn we hier?
- Hoe functioneren onze stookinrichtingen t.a.v. CO en fijnstof?
- Wanneer worden fijnstoffilters verplicht.
Indien we dit niet tijdig aanpakken, meedenken, sturen etc. en dit niet alleen overlaten aan de gevestigde milieu clubs, dat we dan geconfronteerd worden met draconische maatregelen als:
- Totaal verbod op houtstook.
- Eigenaren van bos worden verplicht hun hout te verkopen aan energie-centrales voor bij-stook.
- Heffing op open haarden en andere houtstookinrichtingen indien deze worden gebruikt.
- Degene die niet stookt wordt verplicht zijn open haard dicht te metselen of een gesloten kap op de schoorsteen te plaatsen.
HOE DENKEN DE LEDEN VAN DIT FORUM OVER DEZE ZAKEN?
Ik heb er geen probleem mee dat stinkende stookinrichtingen worden aangepakt. Mij persoonlijk zal het ook niet raken. De FinOfen doet het ook in dat opzicht goed. Tigchelaar heeft ook in dat opzicht een goed product in de markt, is gecontroleerd door TNO!!!!
Pigion