Ik dacht er zelf nu aan om wanneer ik een nieuwe vloer ga leggen, hieronder (dus onder de isolatie) een PE of alupex buis te leggen als BWW. Maar hoeveel je daar mee kan koelen wist ik niet, ik heb daarom een simulatie gedaan, en dacht dat het misschien nuttig is om m'n resultaten te delen.
Ik heb 3 simulaties gedaan, allemaal 2d, met een stuk natte klei 2.5meter diep, en 65 cm breed met daarin 6 of 3 buizen (om de 10 cm, of 20cm), en een met 'overal buis', een vlakke plaat zeg maar. Zie hieronder het plaatje wat de 10cm buisafstand voorstelt (de kleine blauwe stipjes zijn de buizen). Ik heb de watertemperatuur 25 graden genomen, de klei 12 graden. De heat capacity van het water heb ik extreem hoog gekozen om een constante watertemperatuur te nemen, voor de rest heb ik de buis als PE-RT gekozen, lambda = 0.43 W/mK (uit http://www.henco.be/web/assets/download ... 00DU02.pdf ). Voor de klei heb ik natte klei gekozen uit http://www.energiek2020.nu/uploads/medi ... erging.pdf (lambda = 1.6 W/mK).
Hierna heb ik deze enkele uren laten simuleren (tot maximaal ongeveer 120 uur). Zie hieronder een 'heatmap' van na 95 uur, blauw is koud, rood is warm. Voor deze drie scenarios heb ik gekeken wat het koel vermogen is in de tijd en dit uitgezet in een grafiek, dashed is cumulatief (aflezen op rechter y as): Rood is de vlakke plaat (niet realistisch scenario, maar interessante vergelijking), blauw is om de 10cm, groen om de 20cm. Hoewel om de 10cm wel beter is dan om de 20, is dat maar voor korte duur, uiteindelijk zit je na een dag op 22 W/m^2. Je kan dus een poosje flink koelen, maar niet door een hittegolf komen denk ik
Ik heb hierna ook nog gekeken hoe lang het duurt voordat de natte klei weer afkoelt, en dat duurt daaaaagen.
Hier op uur 0, het verloop van de temperatuur (x as is diepte in cm, y as temperatuur in graden): Hier op uur 83: De keuze voor 10cm, 20cm en vlakke plaat heb ik ook gemaakt ivm onzekerheid voor de warmteweerstand van de buis, en ook daar heb ik mee zitten spelen. Maar uiteindelijk is het de opwarming van de klei die de bottleneck vormt.
Hiernaast is de constante watertemperatuur van 25 graden wat aan de hoge kant, dus het werkelijke koelvermogen zal in de praktijk wat minder zijn denk ik.
Ik denk dat ik het uiteindelijk wel ga doen, alleen al om te kijken of dit model klopt
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, wie weet zit er een foutje in, ik geef geen garanties. Wellicht dat iemand soortgelijke simulaties kent, of kan doen om het te controleren, dan hoor ik het graag.