Dag Jos.
Ik stook
Zelf stook ik met een houtvergasser en kijk of leer veel op Duitse sites, o.a. Atmos forum en Haustechnikdialog
geen houtvergasser zoals jij. Wel ken ik het systeem van een vriend van mij; Geeft een hoog rendement en het schone branden door de naverbranding is top! We hebben nog wel even met de gedachte gespeeld om dat opok aan te schaffen.Echter we hadden er een aparte stookhok voor moeten bouwen. Ook al vooor de genoemde buffertank waar jij het over had. Werd ons te ingrijpend en te prijzig. Ook vinden wij het zien van vuur ook mooi dus....
O, ja Die Duitsers zijn toch de uitvinders en gaan ons ver voor in experimenteren en ontwikkelingen in dit soort systemen.
Wij stoken nu met een nieuw aangeschafte houtkachel (onze oude houtkachel was versleten, de CV-ketel van 1995; we moesten kiezen en dus iets doen..) met een waterreservoir van ca 11 liter erin. Deze kachel heb ik in de retour van het oude cv-systeem (Oude Radson 2560 HR ketel met een 60 liter boilervat erin) gekoppeld.
Principe hierbij is dat de cv-ketel zijn werk gewoon blijft of gaat doen op het moment dat er geen warm water door de houtkachel geleverd wordt. Op die manier springt de cv bij op koude dagen bij uitval of zomers wanneer we niet stoken.
De houtkachel heeft een capaciteit volgens de fabriek van ca 12 kw aan water en 5,7 kw aan de ruimte. We draaien er nu ruim een maand mee en ik sta versteld van de hoeveelheid warmte hij levert; we wonen in een vrijstaand huis met bijna geen ramen op het zuiden zodat we weinig natuurlijke zon-warmte onze woning binnen krijgen. Het beneden woonoppervlak is ca 100-110 m2 en de ruimtes daarboven zijn slaapkamers onder de schuine kap en dak. Het geheel is redelijk geïsoleerd naar de standaard van begin jaren 90. Sommige ramen nog met enkel glas dat dan wel weer.
De afgelopen week met s'nacht 6 en overdag ca 15c. deed ons al versteld staan; bij nog niet volop stoken haalden we temperaturen op sommige plaatsen in de woning van 25 C. Echt te warm. 's ochtends is het steeds nog rond de 25 c. s'nachts is de kachel uit.
Natuurlijk is dit nog lang geen winter en vriest en waait het ook niet volop, desondanks zijn we zeer tevredenen geeft het goede hoop voor de aankomende winter.
Het warme water uit de kachel (meestal rond de 75 c) wordt, voordat het de cv-installatie ingaat door een boiler van 115 liter gepompt en warm deze dus eerst op. Is de boiler leeg en het tapwater hierin koud dan wordt de meeste warmte van de hout-cv door de warmtewisselaar hierin afgegeven. Het water wat er dan nog uitkomt is op dat moment ca 35-40 c. In ca 2-3 uur warmt de kachel de boiler volledig op tot ca 70c. Hierna worden de radiatoren warmer en warmer.
In de morgen als wij gaan douchen is de temperatuur nog ca 65 c. De 115 boiler is net als bij jou in serie gezet met de 60 l. boiler van de Combi ketel. Dit voor na- en bijverwarming tot minstens 60C. (legionella-proof dus) .
Sinds wij de kachel stoken is de ketel niet meer in werking geweest om het water in zijn eigen 60 l. boiler op- dan wel bij te verwarmen. We hebben n.l geen gasgebruik meer (alleen voor het koken) laat ons de gasmeter weten.
Ik begrijp dat jij de warmtetoevoer automatisch afsluit als je boiler op temperatuur is. Bij mij is dat niet het geval het warme water blijft altijd door de boiler het cv-systeem in stromen (zie foto). Dit scheelde in weer in apparatuur en ik kon er geen nadelen bij bedenken behalve dat je verwarming even niet zoveel warmte geeft op het moment dat de 115 boiler koud is. Dit nadeeltje voelen we nauwelijks wellicht omdat het radiatorwater altijd nog minimaal (loopt immers op als de boiler weer weer warmer wordt) 35C. is Ook geeft de kachel altijd zelf nog de 5 KW dus een flinke stoot warmte aan onze kamer zelf af, waardoor deze altijd binnen 15-30 min weer op onze 23C. (ja, wij zijn inmiddels aan deze warme temperatuur gewend geraakt, verwend als wij zijn) is.
We hebben dus geen buffertank zoals jij die (nodig) hebt. Al de warmte wordt direct gebruikt door onze woning. De Retourtemperatuur is maar een keer op 40C. geweest meestal blijft die op 35c. hangen . Alle warmte wordt dus door ons gebruikt en een buffervat is dan niet nodig. Verder heb de zaak zo afgesteld dat we het allereerst en altijd te warm krijgen in de kamer waar de houtkachel staat en dat wij dus dan wel minder hout moeten gaan branden willen we onszelf er niet "uitstomen".
Verder zitten op de installatie de normale toeters en bellen; Mixer (TacoNova) Pomp (Grunfuss) Overstortventiel (1,5ato)
en natuurlijk een thermische klep voor koudwater (Caleffi).
Ook een paar flexibele slangen zodat het geheel vrij kan uitzetten en krimpen in het systeem (Dit was een van mijn eerste verbeteringen in combinatie met het verwijderen van de gesoldeerde leidingen die ik door 1" fitwerk heb vervangen)
Alhoewel het inregelen van de gewenste temperaturen steeds bijgesteld moet worden heb ik dit als volgt gedaan:
Van een aantal radiatoren staan de kranen vol open en zijn de knoppen van de kranen verwijderd om op die manier zekerheid te hebben dat de kachel altijd zijn warmte ook kwijt kan (Ondanks allerlei beveiligingen is dit het gevaarlijkste element bij het stoken met hout-cv) Op dit moment staan de kranen nog open in kamers waar de warmte niet direct nodig is. Naarmate het kouder zal en heb ik meer kranen geknepen en zal warmte hoofdzakelijk -aan de boiler dus altijd- aan de beneden ruimtes afgegeven worden.
jij schrijft
Bij mijn vorige conventionele ketel heb ik eerst op te lage temperatuur gestookt met veel vervuiling als gevolg. Nadat ik ook daar heter ben gaan stoken bleven kachel en schoorsteen ook prima schoon. Dit kun je gewoon op eigen ervaring toetsen.
. Dit lijkt meer op mijn kachel en de stookwijze (veel roetaanslag etc, zaken die je gewoon niet hebt bij een vergasser).
Kan ik daaruit concluderen dat ik de temperatuur zo hoog mogelijk op zou moeten voeren?
Weet jij ook nog hoe de temperatuur eerst was en hoe hoog je die opgevoerd hebt toen je tevredener over het geheel was? Kan ik zonder meer uit je verhaal concluderen dat wanneer je de temperatuur van je retourwater opvoert, je zo wie zo een betere verbranding krijgt en een stuk minder roetvorming (ik constateer een stevige toename in mijn schoorsteenpijp en kachel!!)? Zou dit ook al merkbaar zijn bij een paar graden verhoging?
Zouden er nadelen zijn voor het binnenwerk van de kachel bv. snellere slijtage of kapot branden van onderdelen?
O. Ja...Dacht ik eerst dat deze kachel (totaal toch ca 19 KW) veel hout zou gaan gebruiken; hij gebuikt zeker niet meer, wellicht nog minder dan onze oude Westminster (6-8 KW) houtkachel. Preciser kan ik dat pas half in de winter vertellen al ik weet wat voor "gat" er in de stapel in mijn houthok is geslagen.
Nog wensen? jazeker.
Ik wil nog eens kijken naar een andere Mixer (bedankt voor je tip voor Heimeier. Ik dacht dat ik alle merken wel gezien had en kende maar deze was mij ontgaan) Die van mij geeft me een te grote afwijking, soms Ca 5C. Hierdoor heb ik er geen 100% vertrouwen in. De pomp heeft hier met zekerheid geen invloed op heb ik uitgeprobeerd. Je zou kunnen denken dat de warmte niet afgevoerd wordt. Echter een standje hoger laten draaien geeft geen verschil.
Ook zou ik een wat betere beveiliging willen tegen het "aan de kook komen". Dit door een warmtewisselaar in de aanvoer direct achter de kachel te bouwen. Op die manier komt er geen extra water in het systeem in maar wordt het te hete water gekoeld door "langsstromend" water wat niet het systeem in gaat maar het riool in.
Han.
Ps. Grootste voordeel: het gasbedrijf ( en jawel hoor... we doen er maar weer eens 10% bij op) buiten de deur houden en dat lukt deze maand al heel goed merk je wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.