Vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Vloerverwarming

Bericht door deleted »

nck schreef:Ok duidelijk.

Waar ik op doelde was de aansluiting van de vloer met de binnenmuur.
De tekening geeft de situatie juist weer.

J
Dan zou ik de koudebrug dus compenseren door aan de buitenmuren de buizen dichter bij elkaar te leggen.Of op plinthoogte ook een vloerverwarmingsbuis in de muur mee te leggen.

Een ingrijpende opbouw trouwens die je daar voorstelt.
Uitgaande van een goede spouw, mag je rekenen dat hett gewoon vullen van de spouw (5cm) al het gros van de verliezen aan de muur (behalve de koudebruggen) wegneemt. Dit tegen zeer scherpe prijzen en slechts een dag werk.
De winst tov dit scenario (= gewone spouwmuurisolatie) van het meer ingrijpende scenario met nieuw buitenblad, uitbreiding fundament en 14 cm isolatie is slechts een bijkomende winst van 2 à 4 % op je verwarmingskosten, maar dit wel aan vééééél hogere kosten.

G
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Het probleem is niet zozeer de muur dan wel de kap.
Het is een oude sporenkap uit begin jaren dertig vorige eeuw. Van deze sporen zijn er een groot deel rot.
Daarbij komt als bijkomend punt dat ook de stenen van het buitenblad in zeer slechte staat zijn.

Wanneer ik een nieuw dak wil (moet) plaatsen en alle sporen moet vervangen ga ik er veel liever voor om
over te gaan naar een gordingen-kap. Dit geeft constructief veel meer vrijheid bij de inwendige aanpassingen.

Nieuwbouw is voor ons geen optie, door alle regelgeving hieromheen kan ik niet terugbouwen wat we graag willen qua inhoud en inrichting.
Vandaar dat het een grootscheepse verbouwing word. Al zou enkel de voordeur in tact blijven dan is het nog steeds een verbouwing.

Maar ik begrijp uit je betoog dat een vrij zware isolatie van de spouw zinloos is door de koudebrug van de binnenmuur.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als ik het goed begrijp bouw een 'doos in doos'?

Ik zou toch overwegen om de spanten op de fundatie van de het buitenblad te laten rusten, evenals de spouwmuur. Als er wat zetting komt in de constructie, en die komt, dan heeft dat geen invloed op je zwevende vloer. De fundering pas je toch aan, dus als je de spanten dan in de spouw weet te plaatsen, met aan de buitenzijde nog een 50mm schuim (Resol) isolatie voor de lijven van de staanders langs, dan heb je de koudebruggen behoorlijk goed ingepakt.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

De fundatie van de nieuwe buitenmuur wordt samengevoegd met de bestaande fundatie, zodat er 1 nieuwe, naar buiten vergrootte betonring ontstaat.
Juist om zettingen te voorkomen.

De kolommen komen ook deels in de spouw te staan.
Het zal van de definitieve keuze van de spouwmuurisolatie afhangen hoe dit exact met de kolommen uitkomt.
Kolommen opschuimen is idd een optie.

Jan
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Uit welke profielen bestaan de kolommen? Kokerstaal of HE(A)'s? Kokers zou ik gaten in boren en vol schuimen, HE-profielen kun je met isolatie omkokeren.

Waar maak je de binneste spouwmuur van? Wordt dat metselwerk? Mag ik je op het spoor zetten van staalframe-elementen? Ik zal hier geen reclame maken, maar zal je morgen per pb een suggestie sturen.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

He Jantje, je praat in je eigen straatje? Geintje, is interessant concept.

Fundering vlgs tek is toch gebruikelijk zo? Ons huis is ook zo gebouwd, met het verschil dat de fundering in verloren eps bekisting gestort is.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef:He Jantje, je praat in je eigen straatje?
:fff Sssssttt, dalijk maakt Kockie weer een Sesamstraatje :lol:

Het detail is goed getekend, maar uit NCK's verhaal begreep ik dat hij de kolommen op poeren zet, en de poeren met de vloer instort. Daardoor dacht ik dat de kolommen OP de vloerplaat kwamen te staan...
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb mijn muur laten staan en mijn vloer gemaakt van schuimbeton (isoleert goed en geeft geen koude bruggen) en daarop een vv-laag (met isolatie naar de muur) met vloerverwarming (voor een deel van het huis), daarnaast heb ik muurverwarming. Vloerverwarming kan heel snel zijn en in een uur warm. Maar wil je weinig massa in je vloer en snelle temperatuurverwarmingen? Ik stook nu 24/7 met een retourtemperatuur van 23 graden en dat is lekker gelijkmatig warm. Alle muren en vloeren zijn tussen de 18 en de 23 graden. In het open deel met ramen (dit deel is open tot de nok van de kleine boerderij) heb ik weinig last van koudeval / convectie.
groet!

Ritsaert
marini

Bericht door marini »

ritsaert welke sturing gebruik jij ? Ik overweeg om de deltasol Mx aan te schaffen maar weet eigenlijk niemand die die sturing heeft staan.
deleted

Bericht door deleted »

nck schreef: Maar ik begrijp uit je betoog dat een vrij zware isolatie van de spouw zinloos is door de koudebrug van de binnenmuur.
Neen zeker niet zinloos.

Ik wilde gewoon even aanhalen dat de eerste 5cm de effectiefste zijn. Deze 5cm zijn al goed voor 75 à 80 % van wat er aan de muur te besparen valt. Vandaar dat de bestaande spouw vullen vaak de meest rationele optie is bij oude spouwmuren.

Maar als je om andere redenen (slecht buitenblad en dakconstructie) sowieso het buitenblad moet vernieuwen, dan heb je natuurlijk een ander uitgangspunt Als je het werk sowieso doet is die extra isolatiedikte nauwelijks een meerkost in de projectkost en ga je natuurlijk wat dikker isoleren zoals jij voorstelt.Dan zit je aan 90% van wat er aan de muur te winnen valt. Die laatste 10% is dan inderdaad de koudebrug en naar islatie diktes van 30 cm enz gaan heeft dan ook geen zin zolang die koudebrug daar zit.

G
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Hoe dikker de isolatie, hoe heftiger de tegenwerking van een koudebrug.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Is het misschien ook zinvol om de fundering tot op de onderkant af te graven en aan de binnen- en buitenkant te isoleren? Lijkt me dat je de koudebrug dan reduceert tot de onderkant van de fundering, waar je nu eenmaal niet bij kunt. De afstand onderkant tot muuropbouw zal zo groot zijn dat dat ook nog een alleraardigste warmteweerstand geeft.

Ik kom wel een dag helpen met de schop...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

De fundering word ook tot op de onderkant geïsoleerd. Vraag die ik o.a. uit heb staan is of het deel van de fundering wat nieuw bijgestort gaat worden constructief gezien op drukvaste isolatie kan worden gestort.

Jan
Plaats reactie