Vergasser laten condenseren (met externe warmtewisselaar)
Moderator: Moderators
-
deleted
Re: Vergasser laten condenseren (met externe warmtewisselaar
Okofen heeft pelletketels die condenseren.
En heeft gelijkaardige modellen zonder condensatie.
Winst 7 tot 10 % afhankelijk van het vermogen.
Maar, dan spreek je over perfect droge brandstof, haal je met hout niet.
Maar,dan spreek je in de beide versies over aangeblazen systemen. Bij hout zou het wel eens het verschil kunnen zijn tussen een rookgasventilator of zonder, dan is het verschil ook kleiner als de energie en techniek van de de ventilator meegewogen wordt.
Met afgassen van 30 à 40 graden lijkt me een rookgasventilator een must.
Ze gebruiken ook een condenserende wisselaar uit carbon, zal ook wel niet zonder reden zijn.
Alles bij elkaar een hoop gedoe voor een goede 5% winst.
Is ook makkelijk te halen met de temeratuur 1° lager te zetten, of met het te verwarmen oppervlakte 5% in te krimpen, of met het verwarmingstoestel binnen de comfortzone te plaatsen, enz.
zonder condensatie:
http://downloads.networx.at/oekofen.com ... ktuell.pdf
met condensatie:
G
Maar,dan spreek je in de beide versies over aangeblazen systemen. Bij hout zou het wel eens het verschil kunnen zijn tussen een rookgasventilator of zonder, dan is het verschil ook kleiner als de energie en techniek van de de ventilator meegewogen wordt.
Ze gebruiken ook een condenserende wisselaar uit carbon, zal ook wel niet zonder reden zijn.
Is ook makkelijk te halen met de temeratuur 1° lager te zetten, of met het te verwarmen oppervlakte 5% in te krimpen, of met het verwarmingstoestel binnen de comfortzone te plaatsen, enz.
zonder condensatie:
met condensatie:
G
-
JantjeV8
Ja, maar dan knagen we aan onze verworven basisrechten, dan kun je zo ver gaan dat we terug in een grot rond een klein vuurtje gaan zitten.Gandalf schreef:Is ook makkelijk te halen met de temeratuur 1° lager te zetten, of met het te verwarmen oppervlakte 5% in te krimpen, of met het verwarmingstoestel binnen de comfortzone te plaatsen, enz.
G
Om die stuwing toch in de rookgasafvoer te krijgen, is een soort turbo-principe daar geen oplossing voor?
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Nee, dat is dus niet waar, nu vraag je minder energie.Gandalf schreef:Is ook makkelijk te halen met de temeratuur 1° lager te zetten, of met het te verwarmen oppervlakte 5% in te krimpen,
Het ging erom om meer energie uit je brandstof te halen niet om minder te verbruiken.
Dat een minder verbruik altijd na te streven is staat hier los van.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
deleted
Neen, ook niet helemaal
Want met een steeds lager verbruik blijft de winst procentueel wel hetzelfde (pakweg 5-7%), maar aangezien dit een percentage is op een steeds lager nominaal verbruik en de investering en de techniek wel dezelfde kost (ook energetisch)veroorzaakt (vaak zelfs exponentieel toeneemt om de laatste procentjes te oogsten), kom je op een punt waar de sop de kool niet meer waard is ... (of maw de techniek een hogere impact heeft dan de uitgespaarde brandstof).
Een paar kg hout besparen per dag om dan een tweede baan te nemen of een tweede hypotheek te moeten betalen is ook zo'n energetisch vraagstuk. Reken daar maar eens de baan of hypotheek om in kwh.
Een ander voorbeeld kan zijn dat een bepaalde techniek een bepaald winstpotentieel heeft op papier, maar dat door die techniek de ideale plaatsing onmogelijk wordt (door het meer industrieel karakter ervan). 5% winst op de brandstof en 10% verlies door de minder gunstige inplanting, is dat dan 5% meer energie uit de brandstof ? Puur logisch wel natuurlijk, maar waarom zou je een energetische winst beogen als het met een verhoogd totaal verbruik gepaard gaat ?
G
Want met een steeds lager verbruik blijft de winst procentueel wel hetzelfde (pakweg 5-7%), maar aangezien dit een percentage is op een steeds lager nominaal verbruik en de investering en de techniek wel dezelfde kost (ook energetisch)veroorzaakt (vaak zelfs exponentieel toeneemt om de laatste procentjes te oogsten), kom je op een punt waar de sop de kool niet meer waard is ... (of maw de techniek een hogere impact heeft dan de uitgespaarde brandstof).
Een paar kg hout besparen per dag om dan een tweede baan te nemen of een tweede hypotheek te moeten betalen is ook zo'n energetisch vraagstuk. Reken daar maar eens de baan of hypotheek om in kwh.
Een ander voorbeeld kan zijn dat een bepaalde techniek een bepaald winstpotentieel heeft op papier, maar dat door die techniek de ideale plaatsing onmogelijk wordt (door het meer industrieel karakter ervan). 5% winst op de brandstof en 10% verlies door de minder gunstige inplanting, is dat dan 5% meer energie uit de brandstof ? Puur logisch wel natuurlijk, maar waarom zou je een energetische winst beogen als het met een verhoogd totaal verbruik gepaard gaat ?
G
-
pelletpower
Plaatsing van de kachel binnen de te verwarmen schil is een belangrijk punt waar veel winst te behalen is. Kom je weer automatisch op massakachel met ww uit. Minder techniek en minder verliezen. Blijft over, wat zijn de werkzaamheden van een massakachel tov vergasser? Vergelijkbaar of vaker stoken?
-
deleted
Dat zal vergelijkbaar zijn(in situaties waar beide een optie zijn naar gevraagd vermogen), maar een ander groot verschil is wel dat een massakachel een beperkter vermogen heeft.pelletpower schreef:Plaatsing van de kachel binnen de te verwarmen schil is een belangrijk punt waar veel winst te behalen is. Kom je weer automatisch op massakachel met ww uit. Minder techniek en minder verliezen. Blijft over, wat zijn de werkzaamheden van een massakachel tov vergasser? Vergelijkbaar of vaker stoken?
Een klassieke massakachel heeft een gemiddeld vermogen van 2 tot 5 kW. Eentje met register zal 2 tot 7 kW kunnen halen. Een vergasser doet met gemak een veelvoud.
Merk op dat okofen er ook alles aan gedaan heeft om de plaatsing binnen de geïsoleerde schil mogelijk te maken: klein en compact, geïnvesteerd in betere as-afvoer, eventiueel met geïntegreerde (zonne)boiler, externe luchtaanvoer, enz Maar dat komt ook met een prijskaartje en een grotere afhankelijkheid van specifieke fabrikantgebonden onderdelen en techniek.
G
-
pelletpower
G, ik ben nog nietgoed thuis in de rockets envermogens. Je opmerking om binnen de schil te plaatsen snijdt hout. We verkopen pelletkachels met vergelijkbare of zelfs betere rendementen dan de oko ofen, zonder condensatie wel te verstaan. En dat voor een fractie van de prijs van de oko's. Dit is nietbedoeld als reclame omdat de doelgroep voor pellets en - kachels niet hier op dit forum te vinden is. Als ik in de kelder bij pelletkachel ben , is het daar aangenaam warm. Indirecte vloerverwarming in dit geval, anders gewoon verlies.
Bij ontwerp van een massakachel bepaal je zelf het vermogen en wat er naar de ruimte en sw gaat. In geval van nck te overwegen? Als er verandert gaat worden, waarom dan niet gelijk technisch versoberen?
Bij ontwerp van een massakachel bepaal je zelf het vermogen en wat er naar de ruimte en sw gaat. In geval van nck te overwegen? Als er verandert gaat worden, waarom dan niet gelijk technisch versoberen?
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Is wel de spijker op de kop.pelletpower schreef: In geval van nck te overwegen? Als er verandert gaat worden, waarom dan niet gelijk technisch versoberen?
Er spelen bij mij een aantal factoren een rol.
Wij zijn 13 jaar geleden gestart ben met onze houtvergasser en alles erom heen heb ik zelf ontworpen. Met de kennis die ik toen had welteverstaan.
In de tussentijd evolueert er veel, en is er veel voortschrijdend inzicht.
Ook het langzamerhand omschakelen op biomassa komt nu inzicht.
De ketel in de schil plaatsen vergt heel veel ruimte en installaties, niet voor de ketel maar voor de aanvoer en handling van de biomassa.
In mijn geval dus voor de optie gekozen om de ketel naar de biomassa toe te brengen en in de schil enkel een kleinere buffer en een SWW boiler te plaatsen.
Nu is er dus ook de gelegenheid om het hele systeem technisch verregaand te vereenvoudigen.
Het punt waar ik nu mee bezig ben is een efficiënte manier te vinden om zowel biomassa als stukhout te stoken. Het liefst in dezelfde ketel. Stukhout gaat vanzelfsprekend uitstekend, maar of de ketel 1 op 1 om te schakelen is op biomassa betwijfel ik. Vandaar de gedachte van de condensor. Ik vermoed dat de warmtewisselaar te krap bemeten is omdat de biomassabrander met minder hoge temperaturen werkt.
Verschillende opties staan nog open, en er is ruim tijd om te experimenteren om tot de voor ons gunstigste oplossing te komen.
Dingen waar wij rekening mee moeten houden is bijvoorbeeld kans op verhoogde slakvorming door de hoog aandeel bast en blad in de brandstof.
Het vlot kunnen verwerken van de snippers en biomassa met zo weinig mogelijk energie.
Maar ook hier komt een oplossing voor.
Jan
-
pelletpower
Met biomassa bedoel je versnipperde wilgentakken van eigen kweek?
Waarom zou de temp van de brander lager zijn?
Wat zou de besparing zijn als de kachel binnen geplaatst wordt?
Opm, ondertussen maak ik zelf pellets. Op het moment nog erg arbeidsintinsief, maar uiteindelijk goed te automatiseren. Al met al erg omslachtig om warmte van een stuk hout te hebben.
Je kunt van tunnelvisie spreken, maar een rocket met ww lijkt me de ultieme verwarming. Vooral door hetplaatsen binnen de schil. Geen idee hoe vaak je hem dan bij zou moeten vullen.
Waarom zou de temp van de brander lager zijn?
Wat zou de besparing zijn als de kachel binnen geplaatst wordt?
Opm, ondertussen maak ik zelf pellets. Op het moment nog erg arbeidsintinsief, maar uiteindelijk goed te automatiseren. Al met al erg omslachtig om warmte van een stuk hout te hebben.
Je kunt van tunnelvisie spreken, maar een rocket met ww lijkt me de ultieme verwarming. Vooral door hetplaatsen binnen de schil. Geen idee hoe vaak je hem dan bij zou moeten vullen.
-
pietjeplofkachel
Gandalf schreef:Okofen heeft pelletketels die condenseren.
zonder condensatie:
met condensatie:
G
Allereerst de beste wensen voor 2015 aan allemaal veel stookgenot toegewenst
Ik hoop dat ik het goed gedaan heb , fotootje uploaden en quote gebruiken
Op de foto een uitlaat van de stukhoutvergasser , die geeft een glashelder condensaat bij een afgas van ong 3 gr delta T ( op het retourwater uiteraard ) Het overige condensaat van het verticale deel van de buis gaat met de uitgespoelde fijnstof samen in het putje . Zo is de warmtewisselaar onderhoudsvrij .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Ja, en dat is vrij grof materiaal zoals je kunt zien. wanneer ik de brander temperatuur in moet schatten zou ik niet hoger gaan dan rond de 800 graden, afgaand op de kleur.pelletpower schreef:Met biomassa bedoel je versnipperde wilgentakken van eigen kweek?
Van een andere orde dan wat mijn vergasser in vol bedrijf doet.
Heb je wel eens bekeken hoeveel Kwh er in de productie van je eigen pellets gaan zitten?
En daarbij ook meeneemt hoeveel je verbruikt om je materiaal voor te bewerken / verkleinen.
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
pelletpower
Mbt tot de laatste opm, zie het als een hobby. Per kW hoop ik uit te komen op 1 kW per 10 kg. Waarschijnlijk ongeveer hetzelfde als versnipperen. Als grondstof gebruik ik zaagsel . Het zou ecologisch te gek worden hout te gaan versnipperen en weer te gaan persen.
Zie mijn tunnelvisie maar als voortschrijdend inzicht. Grotendeels door dit forum veroorzaakt natuurlijk
Zie mijn tunnelvisie maar als voortschrijdend inzicht. Grotendeels door dit forum veroorzaakt natuurlijk
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Natuurlijk, dat is ook geen punt. was gewoon nieuwsgierig.pelletpower schreef:Zie mijn tunnelvisie maar als voortschrijdend inzicht. Grotendeels door dit forum veroorzaakt natuurlijk
Ik draai mijn snippers met een Laimet die achter een 60 PK trekker hangt.
Het brandstofverbruik weet ik nog niet maar ben daar ook wel nieuwsgierig naar.
Na het nat versnipperen gaat het naar de droogbak / vloer waar het met gedwongen ventilatie droogt.
Ongeveer 10 minuten ventileren per uur voldoet en zou op zonne-energie probleemloos kunnen.
Slakkenhuis ventilator van ongeveer 200 watt.
Door de grove structuur geen broei, enkel omdat het in het begin erg nat is is er enige schimmelvorming, wat later verdroogt.
Daarna gaat het met een vijzel in een bunker.
Geweldig.pietjeplofkachel schreef:Op de foto een uitlaat van de stukhoutvergasser , die geeft een glashelder condensaat bij een afgas van ong 3 gr delta T ( op het retourwater uiteraard ) Het overige condensaat van het verticale deel van de buis gaat met de uitgespoelde fijnstof samen in het putje . Zo is de warmtewisselaar onderhoudsvrij .
Post eens een paar plaatjes van je condensor, c.q. installatie.
Heb je enig idee wat je extra opbrengst is? Al eens iets aan gemeten?
Met welke temperatuur kom je de condensor binnen?
Jan
-
pietjeplofkachel
nck schreef:Geweldig.
Post eens een paar plaatjes van je condensor, c.q. installatie.
Heb je enig idee wat je extra opbrengst is? Al eens iets aan gemeten?
Met welke temperatuur kom je de condensor binnen?
Jan
Op het moment ben ik alweer op reis druk druk druk
Er is geen condensor in die zin dat alleen daar wordt gecondenseerd .De hele ketel ( RVS 304 ) kan condenseren of voor een deel, of helemaal niet , afhankelijk van de ingevoerde retourwatertemperatuur . De ketel heeft een waterleiding aansluiting die ook gebruikt wordt voor de het beveiligingsventiel ( oliedruk gestuurde klep op 97 graden ) beide aansluitingen kunnen worden gebruikt om de ketel: a) periodiek nat te reinigen b) af te koelen wanneer het ventiel open mocht gaan . De ketel is zo dus onderhouds vrij en ook vrij van korrosie . Het belangrijkste van alles is echter een vergasser met een knetterschone verbranding onder alle omstandigheden , zodat geen teer of pac vorming plaats vindt . Technisch allemaal nogal ingewikkeld maar heb je het eenmaal in gebruik dan heb je een heel gebruiksvriendelijke vergasser . Alleen hout ingooien en de gewenste temperatuur instellen (in principe tussen 0 en 100 gr C of gewoon direct op kamerthermostaat )en 1x per week een beetje aspoeder eruit trekken.
Laatst gewijzigd door kockie op 29 dec 2014, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Reden: quote aangepast
-
pietjeplofkachel
Kockie . ik had de tekst gewoon geplakt , hoe zet ik die quote- window er goed in ?