Het is weer winter en dan groeit mijn verlangen naar meer warmte ...
Het probleem , nu is mijn leefruimte en keuken wel warm door de rocketbell maar de kamers, daar kan je groenten wegzetten, fris zijn ze..
Plan: in mijn altelier heb ik plaats voor een buffervat van 1000l met houtvergasser(heb ik nog niet dus...)voor SWW, vloerververwarming en jammer maar helaas dus ook radiators. Door het buffervat te stoken kan ik ofwel mijn radiators aansturen richting slaapkamers/studeerkamers. ofwel de vloer in de keuken en living wat minder koud houden. Er zit ook nog een heatpipe 20buizen aan voor in de zomer SWW te maken en niet te moeten stoken.
De meeste techische vragen zijn ondertussen uitgeklaart als het gaat over hydraulisch schema enzo, sturing heb ik ondertussen ook gekozen, ladomat is ondertussen ook besteld.
Maar dan de zelfbouwkant.
Weet er iemand hoeveel m² inox oppervlakte er per kw nodig is voor een vlampijpwarmtewisselaar in inox volgens tegenstroomprincipe ?
Ik heb hier nog wat liggen dat gebruikt kan worden voor die wisselaar. Namelijk buis binnenzijde 66mm met een lengte van 64cm overschotjes. ik heb er 8 stuks van maar eventueel een 9de kan ik nog wel te pakken krijgen.
Ik weet dat de verhouding anders ligt dan met een stenen bell van 6m² natuurlijk ,
de oppervlakte van de 9buizen is 9x3.14x0.066x0.64=1.2m², bij 8buizen 1m². ik laat het inlaatdeksel voorlopig even achterwegen.
de doorvoeroppervlakte is 3.14xdxd/4 x9=307cm², ongeveer2x de doorvoer van de rocket177
Genoeg?
Is het zinvol veel of weinig water in de wisselaar te laten, of net er tussenin, stoom versus traag zeg maar.
voor de stroomuitval heb ik een mechanische oplossing, met een elektromagneet houdt die de bypassklep toe, als de spanning uit valt gaat de klep mechanisch met de zwaartekracht open richting apparte bell(die ik eventueel voor mijn atelier gebruik), net als op het einde van de stook, geen verrassingen dus.