Rocketbuffer
Moderator: Moderators
-
account verwijderd
Re: Rocketbuffer
Gandalf,
Wat jou wellicht aanspreekt is het gebruik van turbulatoren die kunnen dienen als reiniger zodat je niet het deksel hoeft te laten zakken.
In de praktijk is het deksel laten zakken alleen geschikt voor in een schuur of kelder.
Als je een draadeind neemt waaraan de turbulatoren op zijn bevestigd, dan kun je voor elke vlampijp een dubbele moer onder het deksel uit laten komen waarop de turbulator is bevestigd.
Als je met een sleutel aan de moer draait aan de buitenzijde van de rocket buffer, gaat de turbulator intern draaien en reinigd zo de binnenzijde vlampijp.
Als je dan alle turbulatoren hebt gedraaid, dan kun je door de uitgaande rookgasbuis eraf te halen, of je maakt separaat een veegluikje, de boel zonder veel troep netjes
schoon maken. Op deze manier hoef je dus je vlampijpen nooit meer te vegen met een borstel.
Het aantal vlampijpen (totaal oppervlakte vlampijpen opgeteld) is de oppervlakte van de riser x 2.
Hou voor de vlampijpen een minimale binnendiamter aan van 30-35mm.
Wat jou wellicht aanspreekt is het gebruik van turbulatoren die kunnen dienen als reiniger zodat je niet het deksel hoeft te laten zakken.
In de praktijk is het deksel laten zakken alleen geschikt voor in een schuur of kelder.
Als je een draadeind neemt waaraan de turbulatoren op zijn bevestigd, dan kun je voor elke vlampijp een dubbele moer onder het deksel uit laten komen waarop de turbulator is bevestigd.
Als je met een sleutel aan de moer draait aan de buitenzijde van de rocket buffer, gaat de turbulator intern draaien en reinigd zo de binnenzijde vlampijp.
Als je dan alle turbulatoren hebt gedraaid, dan kun je door de uitgaande rookgasbuis eraf te halen, of je maakt separaat een veegluikje, de boel zonder veel troep netjes
schoon maken. Op deze manier hoef je dus je vlampijpen nooit meer te vegen met een borstel.
Het aantal vlampijpen (totaal oppervlakte vlampijpen opgeteld) is de oppervlakte van de riser x 2.
Hou voor de vlampijpen een minimale binnendiamter aan van 30-35mm.
Verwijderd
-
Johndc
Hoever staan we ondertussen? 
-
deleted
Nergens,
De lassers menen dat er teveel lassen inzitten.
Persoonlijk vind ik dat wel meevallen, maar ben geen lasser.Elk stuk metaal en elke lasnaad is trouwens in direct contact met water en zal dus niet warmer worden dan 80°C. Hetgeen volgens mij de risico's toch erg beperkt.
Ik zou het willen laten lassen door iemand. (niet gratis uiteraard)
Misschien om te beginnen in een kleine 800 à 1000 liter buffer.
Ik moet nog wel eens in de literatur van vlampijpwisselaars duiken om de lengte, aantal en diameter van de vlampijpen beter in te schatten.
G
De lassers menen dat er teveel lassen inzitten.
Persoonlijk vind ik dat wel meevallen, maar ben geen lasser.Elk stuk metaal en elke lasnaad is trouwens in direct contact met water en zal dus niet warmer worden dan 80°C. Hetgeen volgens mij de risico's toch erg beperkt.
Ik zou het willen laten lassen door iemand. (niet gratis uiteraard)
Misschien om te beginnen in een kleine 800 à 1000 liter buffer.
Ik moet nog wel eens in de literatur van vlampijpwisselaars duiken om de lengte, aantal en diameter van de vlampijpen beter in te schatten.
G
-
wbe
ik weet dat dit al een heel oud verhaal is maar ik vraag me af of er nog iets mee gedaan is.
ik vind namelijk het idee van de warmte wisselaar erg interessant en wil misschien zelf ook wel deze richting uit alleen zou het dan enkel de wisselaar op de RBB moeten worden om dat hij hier binnen staat. het verwarmde water zou ik dan voor mijn vv willen gebruiken.
ik heb zelf het ontwerp van de wisselaar nog eens goed bekeken en snap niet waarom er teveel lassen in zouden zitten (mischien materiaal spanning) echeter is het misschien nog wel een idee om meer met geperste kappen te werken omdat de las dan in een op trek en druk belast gedeelte komt en niet op een scharnier punt. mischien kan ik dit beter eens gaan tekenen om het duidelijk te maken
groet Watze
ik vind namelijk het idee van de warmte wisselaar erg interessant en wil misschien zelf ook wel deze richting uit alleen zou het dan enkel de wisselaar op de RBB moeten worden om dat hij hier binnen staat. het verwarmde water zou ik dan voor mijn vv willen gebruiken.
ik heb zelf het ontwerp van de wisselaar nog eens goed bekeken en snap niet waarom er teveel lassen in zouden zitten (mischien materiaal spanning) echeter is het misschien nog wel een idee om meer met geperste kappen te werken omdat de las dan in een op trek en druk belast gedeelte komt en niet op een scharnier punt. mischien kan ik dit beter eens gaan tekenen om het duidelijk te maken
groet Watze
Laatst gewijzigd door wbe op 27 dec 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Teken maar! Ik ben benieuwd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
ritsaert snijder
Het is nog steeds een heel erg veelbelovend idee! Zou heel mooi zijn als iemand het kan bouwen.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
wbe

dit is ongeveer wat ik bedoel ik kan helaas niet zo heel goed met paint omgaan en heb helaas geen autocat of sollidworks hier ter beschikking. de plaats van de lassen heb ik aangegeven met de rode stippen.
het ontwerp wordt er niet echt anders van alleen wel sterker omdat de lassen nu aleen maar op trek of druk belast worden en er geen moment meer op werkt zo als dat met de binnenhoek lassen wel kan gaan gebeuren als de boel uit gaat zetten of gaat krimpen.
het is in mijn schets slecht te zien maar aan de geperste kappen zit een recht stukje zodat de las helemaal buiten de bolling zit.
ik hoop dat het zo iets duidelijker wordt wat ik bedoel
-
marini
is er literatuur over die vlampijpen dat terug te brengen is tot de houtkachel wisselaar? ik heb hier nog ergens een boek over stoommachines en bijhorende vlampijpwisselaars. maar daar is het net de bedoeling om stoom te maken, niet direct de bedoeling van onze wisselaar .
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb een topic aangemaakt over het samen bouwen cq experimenteren met een warmtewisselaar voor een rocket.
viewtopic.php?f=3&t=4746
viewtopic.php?f=3&t=4746
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.