Gesinterde as
Moderator: Moderators
-
RuudBalk
Gesinterde as
Hallo lezers,
Ik heb in mijn houtkachel "last" van gesinterde as. Enerzijds lees ik op het forum wel dat het komt door de hoge temperatuur, anderzijds juist door een koudebrug.
Bij de verbranding blijft maar weinig as over en wat overblijft is dan grotendeels gesinterd. Let wel, in de hoeken ligt wat as, in het midden op het gietijzeren rooster het gesinterde. Overigens is de hele vloer van gietijzer.
Het rooster heeft gaten en die heb ik dicht gemaakt. De klep van de asla is hermetisch afgesloten. Ik gebruik de asla en rooster niet, die zijn voor kolenstook.
Mijn vuur maak ik optimaal, dus helder gele, bewegende vlammen. Omgekeerd stoken, althans horizontaal.
Wat moet ik doen, dit maar zo laten, als ik toch optimaal stook (hitte). Of zou er toch sprake zijn van te groot temperatuurverschil door het rooster. Daar zou ik een rond stukje vuurvast in kunnen leggen. Of de asla eruit en vullen met een of andere isolatie?
Groet,
Ruud.
Ik heb in mijn houtkachel "last" van gesinterde as. Enerzijds lees ik op het forum wel dat het komt door de hoge temperatuur, anderzijds juist door een koudebrug.
Bij de verbranding blijft maar weinig as over en wat overblijft is dan grotendeels gesinterd. Let wel, in de hoeken ligt wat as, in het midden op het gietijzeren rooster het gesinterde. Overigens is de hele vloer van gietijzer.
Het rooster heeft gaten en die heb ik dicht gemaakt. De klep van de asla is hermetisch afgesloten. Ik gebruik de asla en rooster niet, die zijn voor kolenstook.
Mijn vuur maak ik optimaal, dus helder gele, bewegende vlammen. Omgekeerd stoken, althans horizontaal.
Wat moet ik doen, dit maar zo laten, als ik toch optimaal stook (hitte). Of zou er toch sprake zijn van te groot temperatuurverschil door het rooster. Daar zou ik een rond stukje vuurvast in kunnen leggen. Of de asla eruit en vullen met een of andere isolatie?
Groet,
Ruud.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Re: Gesinterde as
Zo maar een paar vragen wanneer je sintels of slakken in je ketel vind.
Zit er veel bast en groen materiaal in je brandstof?
Zand?
Hars?
Normaal gesproken vormt schoon hout geen sintel of slak, enkel de verontreiniging hierin in de vorm van mineralen in veel bast en blad of echte slakvorming van met zand vervuilde brandstof.
Dat laatste ook nog alleen bij echt hoge temperaturen. (>850 graden C)
Jan
Zit er veel bast en groen materiaal in je brandstof?
Zand?
Hars?
Normaal gesproken vormt schoon hout geen sintel of slak, enkel de verontreiniging hierin in de vorm van mineralen in veel bast en blad of echte slakvorming van met zand vervuilde brandstof.
Dat laatste ook nog alleen bij echt hoge temperaturen. (>850 graden C)
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
RuudBalk
Beste Jan,
Ik had dat er bij moeten zetten .... mijn hout is schoon.
Nieuw hout ontschors ik bij het begin al, zoveel mogelijk, maar dat ligt nog te drogen.
Nu ben ik met een oude lading bezig die ik per stammetje van de schors heb ontdaan. Verder niets, geen zand of wat dan ook.
Groet,
Ruud.
Ik had dat er bij moeten zetten .... mijn hout is schoon.
Nieuw hout ontschors ik bij het begin al, zoveel mogelijk, maar dat ligt nog te drogen.
Nu ben ik met een oude lading bezig die ik per stammetje van de schors heb ontdaan. Verder niets, geen zand of wat dan ook.
Groet,
Ruud.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Wonderlijk.
Sintels en slakken zijn deels versmolten minerale deeltjes.
In mijn vergasser ontstaat regelmatig slak bij hoge temperatuur (> 850 C) als gevolg van vervuild materiaal. Ik weet dit en houd daar rekening mee.
Het enige wat ik mij zo voor kan stellen is dat het ontstaat bij schoon naaldhout als gevolg van hars.
Of het hout is vrij jong zodat er procentueel nog veel mineralen uit de sapstroom in zitten. Iets wat ik waarneem bij de verbranding van jonge wilg.
Dat sintels ontstaan als gevolg van een koudebrug heb ik nog niet eerder gehoord, zou het mechanisme hier achter wel eens willen weten.
Omdat je spreekt over een gele vlam bereik je niet een echt hoge temperatuur, een hogere temperatuur zal m.i. allen optreden in je gloeibed.
Jan
Sintels en slakken zijn deels versmolten minerale deeltjes.
In mijn vergasser ontstaat regelmatig slak bij hoge temperatuur (> 850 C) als gevolg van vervuild materiaal. Ik weet dit en houd daar rekening mee.
Het enige wat ik mij zo voor kan stellen is dat het ontstaat bij schoon naaldhout als gevolg van hars.
Of het hout is vrij jong zodat er procentueel nog veel mineralen uit de sapstroom in zitten. Iets wat ik waarneem bij de verbranding van jonge wilg.
Dat sintels ontstaan als gevolg van een koudebrug heb ik nog niet eerder gehoord, zou het mechanisme hier achter wel eens willen weten.
Omdat je spreekt over een gele vlam bereik je niet een echt hoge temperatuur, een hogere temperatuur zal m.i. allen optreden in je gloeibed.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
Albert van WdJ
Welke last kun je eigenlijk hebben van gesinterde as?
In mijn Verner ligt onderin ook gesinterde as. Maar die vormt nu juist een mooie isolerende laag, waarop de voorraad hout fantastisch wegbrandt.
De verner heeft zelfs speciale v-vormige 3cm brede profielen als rooster, zodat de as daarin blijft liggen.
Dus: What's the problem?
O ja, ik ontschors geen enkele stam, stook alles met schors en al op. Ook zitten er wel eens resten grond en zand aan. Zo stook ik al 30 jaar.
Moet er niet aan denken dat ik het hout zou moeten ontschorsen. Besteedt mijn tijd liever anders.
In mijn Verner ligt onderin ook gesinterde as. Maar die vormt nu juist een mooie isolerende laag, waarop de voorraad hout fantastisch wegbrandt.
De verner heeft zelfs speciale v-vormige 3cm brede profielen als rooster, zodat de as daarin blijft liggen.
Dus: What's the problem?
O ja, ik ontschors geen enkele stam, stook alles met schors en al op. Ook zitten er wel eens resten grond en zand aan. Zo stook ik al 30 jaar.
Moet er niet aan denken dat ik het hout zou moeten ontschorsen. Besteedt mijn tijd liever anders.
Change, before you have to.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Wat is "gesinterde as"? As dat aan elkaar is gebakken? Heb ik zowel in mijn bergkachel als in mijn vergasser. Ligt daar prima.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Dutch John
Ik vermoed dat iedereen dat anders definieert. Ik vind onder in heatrisers ook harde, maar grove, scherpe korrels. Net grijs metselzand. Dat zal ontstaan bij temperaturen rond de 1.000 graden, waar sommige mineralen smelten en de vaste deeltjes aan elkaar lijmen. Glasvormige, gladde gesmolten as ontstaat bij temperaturen boven de 1.200 graden, waarbij nog meer mineralen smelten en ergens in een koel hoekje stollen tot een gladde steen. Zoiets vind je alleen in vergassers. Hoewel uitermate ongewenst in houtgasgenerators vanwege de roosterverstopping, zie ik graag de grove sinters in een kachel. Teken dat ie goed heet gestookt wordt.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
RuudBalk
Beste,
Bedankt voor de reacties. Ik ga er van uit dat ik goed stook.
Groet,
Ruud.
Groet,
Ruud.
-
willem
Je stookt wel goed Ruud, dit kan je ook al zelf zien als je stookruimte e/o deur glasRuudBalk schreef:Beste,
Groet,
Ruud.
schoon is 'na' het stoken.
Sintels krijg je door verhitting en daarna afkoeling (stolling) en heb dat zelf ook
vooral als er wat Azobé op gaat waar toch div. mineralen in zitten.
Waarschijnlijk heeft het rooster van jouw al een ander modelletje als dat je het nieuw
in de winkel koop.
Waarom ontschors jij het hout, ik zie hier geen meerwaarde in, de kachel doet dit
gratis, alleen bij langdurige opslag van stammen zonder te kloven is het aan te raden.
Mijn buurman stoft het hout af voordat het dagelijks de kamer ingaat, heb nog geen duidelijk gehad van 'waarom' maar ik heb wel een idee van waarom.
-
RuudBalk
Hallo Willem,
Om met je buurman te beginnen: ik wil wel weten waarom hij dat doet.
Zelf gooi ik het hout een paar keer op de grond bij het transport naar binnen zodat de laatste (meeste) vuil er af is. Een stofdoek blijft steeds haken.
Maar goed, het rooster zou volgens jou niet goed meer zijn ... daar kijk ik dan naar als het stookseizoen is afgelopen.
Ontschorsen doe ik vooral bij Amerikaanse eik (bij de boswachter rechte stammen regelen), is niet zoveel werk voor mij, ben gepensioneerd.
Schors heeft weinig calorische waarde en het droogt beter, ik heb niet een ideale droogruimte.
Verder gaat het hout naar binnen om verder te drogen achter glas ... geen beestjes in huis dus.
Ik heb een lading op 0-3% vocht buitenkant en 10-13% binnenzijde gekregen.
Opslag in plastic, gaat niet rotten of stinken.
Hout zonder schors ontbrand ook beter naast het gloeibed.
Ja, kon iemand maar komen meten, ik ben zo benieuwd wat de prestaties zijn. Zelf wel aan de schoorsteen gemeten met mijn neus, is niet verkeerd.
Groet,
Ruud.
Om met je buurman te beginnen: ik wil wel weten waarom hij dat doet.
Zelf gooi ik het hout een paar keer op de grond bij het transport naar binnen zodat de laatste (meeste) vuil er af is. Een stofdoek blijft steeds haken.
Maar goed, het rooster zou volgens jou niet goed meer zijn ... daar kijk ik dan naar als het stookseizoen is afgelopen.
Ontschorsen doe ik vooral bij Amerikaanse eik (bij de boswachter rechte stammen regelen), is niet zoveel werk voor mij, ben gepensioneerd.
Schors heeft weinig calorische waarde en het droogt beter, ik heb niet een ideale droogruimte.
Verder gaat het hout naar binnen om verder te drogen achter glas ... geen beestjes in huis dus.
Ik heb een lading op 0-3% vocht buitenkant en 10-13% binnenzijde gekregen.
Opslag in plastic, gaat niet rotten of stinken.
Hout zonder schors ontbrand ook beter naast het gloeibed.
Ja, kon iemand maar komen meten, ik ben zo benieuwd wat de prestaties zijn. Zelf wel aan de schoorsteen gemeten met mijn neus, is niet verkeerd.
Groet,
Ruud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
JantjeV8
Dat schillen zie ik niet zitten. Daar stook ik te veel voor. Overigens heeft de Amerikaanse eik ook niet zo'n dikke schors. Er zijn houtsoorten die de schors bij het drogen los laten.
Afstoffen gaat ook wel ver. Hout uit het bos is doorgaans ook mooi schoon. Sloophout e.d. of hout wat in het zand heeft gelegen kan ik me wel voorstellen.
Wat meet je met je neus? De geur is een lastig meetmiddel. Vogelkers geeft een vieze lucht, een linde daarentegen ruikt hartstikke lekker. Maar die stinkerd wil niet zeggen dat de verbranding niet in orde is.
Afstoffen gaat ook wel ver. Hout uit het bos is doorgaans ook mooi schoon. Sloophout e.d. of hout wat in het zand heeft gelegen kan ik me wel voorstellen.
Wat meet je met je neus? De geur is een lastig meetmiddel. Vogelkers geeft een vieze lucht, een linde daarentegen ruikt hartstikke lekker. Maar die stinkerd wil niet zeggen dat de verbranding niet in orde is.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Offtopic gedeelte afgesplitst naar het cafe (ik beken schuld aan het offtopic gaan)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
MatthiasD
Even serieus: zitten er gaatje in die plastic zakken? Zo niet, dan kun je ze beter open laten (of er gaten in prikken) in verband met condens..
-
Erikvr
Hout bewaren in een plastic zak
is natuurlijk geen goed idee. Hout ontschorsen lijkt me wat veel werk, gewoon kloven en 2-3 jaar buiten laten drogen is voldoende. Hout binnen drogen is nogal bijzonder..
groet,
Erik
Erik