Gandalf schreef:ritsaert snijder schreef: Warmtewisselaar in de bell.
Gezien de exploten van de TS is het misschien nog beter te specifiëren als: " in de mantel van de bell". En liefst nog ver aan de buitenzijde in die mantel(eindstuclaag) voor de LTV.
G
na veel lezen hier en er over nagedacht te hebben wil ik toch ook alle mogelijkheden van een gemetselde massa kachel bekijken en heb daarbij ook nog eens gedacht over de verschillende suggesties voor een warmte wisselaar waarna ik op me afvraag hoe het werkt als de wisselaar in de buitenste laag zit.
klopt het dat als het een massa kachel wordt met een ww in de buitenste laag je de kachel stookt en deze dan heel langzaam van binnen op warmt en daarmee dus ook de warmte langzaam overbrengt naar het cv systeem?
als ik voor deze opstelling kies moet er dan ook nog een mengventiel tussen?
en hoe heet zou het water dan kunnen worden?
verder vraag ik me nog af wat voor gewicht zo'n kachel minimaal moeten hebben? (ik zag ergens dat ze zo meerdere tonnen kunnen wegen)
ik vraag me namelijk af of onze vloer dat aan kan. we hebben namelijk een afwerkvloer van +/-10 cm met vloer verwarming op 12 cm van die harde isolatie platen liggen (PIR geloof ik) en dat alles ligt weer op 12 cm gewapende beton vloer.
al met al weer heel wat vragen ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. is het trouwens misschien ook mogelijk om de naam van dit topic te wijzigen want dat de huidige houtkachel er uitgaat is bijna wel zeker
groet watze