Ik heb een flam MT + die ik graag zou willen ombouwen tot een soort finoven/ tichelkachel.
Ik heb al veel op forums gelezen en dank de vele mensen alvast hun info en bevindingen te delen.
Nu zit ik enige tijd met het idee meer rendement te halen uit mijn kachel.
Ik zou direct een echte finoven of tichelkachel installeren moest ik budgettair sterk genoeg staan vandaar ik van mijn bestaande haard wil uitgaan en deze als verbrandingskamer gebruiken. (de buitenmantel van de haard zou ik demonteren zodat ik ook hier enkel de verbraandingskamer overhoud)
(In deze haard kan ook steenkool gestookt worden, zou ik dit dan ingewerkt als finoven ook nog steeds kunnen (daar dit toch een hoge temperatuur geeft zou ik denken dat dit goed is om de massa snel op te warmen))?
Ik zou het geheel opbouwen uit beton. De verschillende vormen en panelen op voorhand gieten en later in elkaar puzzelen (systeem gebaseerd op de bergkachels)
Ik veronderstel dat ik de delen voor de 'naverbrandingskamer' en de nis voor mijn haard uit vuurbeton zal moeten maken?
Ik veronderstel ook dat de massa die in de finovens worden toegevoegd dat deze ook uit vuurbeton vervaardigd worden? Kan ik hier ook kasseien voor gebruiken?
Ik heb reeds veel gelezen maar blijf nog steeds een leek in de materie.
Het lijkt me duidelijk (en dit is ook een beetje mijn uitdaging) dat ik voor zo weinig mogelijk budget een zo hoog mogelijk rendement systeem wens te bouwen.
Het zou moeten dienen in een ruimte van ongeveer 90m² (maar ik kan altijd deuren openzetten moest het zijn
Ir is momenteel een schouw diameter 200 (dubbelwandig rvs kanalen) die gaat 9m hoog met 2x bocht 45° (en een meter buis tussen om kanalen te centreren in gemetselde schouw)
In mijn woonkamer heb ik plaats voor een constructie van 2.5x2.5x0.65 BxHxD in meter.
Bijgevoegd een tekeningetje van mijn eerste idee (deze is 1.4x1.6x0.65) begroor op zo een 1600Kg (zou ik niet zwaarder moeten gaan? ik lees frequent dat 4000 tot 5000 meer optimaal zijn voor mijn oppervlakte?)
Graag hoor ik jullie bevindingen, ik kan tegen een stootje maar uitmaken hoeft niet. Nogmaals ik ben een compleet leek in de materie.