Pietje schreef:Ja, een prima idee om het rendement te verhogen. En het kan om de diameter na de bell terug te brengen naar 13cm. Isoleer de schoorsteen, al loopt 'ie buiten: je wilt dat er trek overblijft terwijl je de afgastemperatuur met de bell flink naar beneden haalt. Dan wil je niet dat de gassen buiten nog verder afkoelen en elke trek verliezen...
De schoorsteen buiten wordt een geïsoleerde kachelbuis.
Pietje schreef:
Hoe is de verbrandingsruimte? 1 en al gietijzer, of toch nog wat vuurvaste steen? Het liefst zien we dat vlammen pas afgekoeld worden als ze helemaal verbrand zijn, om roet, stank en creosoot te voorkomen. Affijn, vuurvaste stenen later inbouwen in een gietijzeren kubus heeft ook nadelen...
Het is één en al gietijzer maar er zitten binnenplaten in die het vuur van de buitenwanden scheid. ook zit er een plaat in die het vuur laat rond gaan voor deze naar de schouw gaat.
De blauwe lijn onder de kachel is een dubbele bodem van lucht die vooraan wordt aangezogen en achter de kachel boven de plaat bij de uitlaat komt.
Ik zou wel iets van vuurvaste isolatie tussen de binnen en buitenwand kunnen plaatsen. +/- 5cm plaats.
Pietje schreef:
Het volgende project wordt een rocket batch-kachel

wie weet
Eerst deze kachel in orde brengen. heb al nieuwe zijwanden kunnen kopen, maar de plaat die binnen zit en het vuur rond stuurt is kapot gestookt. En de lokale kachelboer had enkel nog de zijwanden liggen. Hij had naar jotul gebeld maar die wisten hem te vertellen dat er geen onderdelen voor deze kachels gemaakt worden.
Als ik die plaat zelf maak uit +/-20mm gewoon staal, gaat deze dat houden of moet het gietijzer zijn ?
kockie schreef:Voor de batch-rocket ben ik voor, maar of het verstandig is om deze kachel op een 13 cm afvoer te zetten weet ik niet. De oppervlakte van de 13 cm pijp is maar iets meer dan de helft van de 17 cm pijp.
13 cm opp 133cm2
17 cm opp 227 cm2
Dat vind ik nogal een verschil.
Het gat naar buiten is maar 130mm, maar dit kan groter gemaakt worden, maar ik dacht als dit niet hoeft dan doe ik geen extra kap en breekwerken.