Last van thermosifon-werking: wie kan mij aub helpen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Flor

Last van thermosifon-werking: wie kan mij aub helpen?

Bericht door Flor »

Hallo iedereen,

Om praktische redenen heb ik een tweede thermostaat + bijkomende aansluitingen voorzien voor onze keuken.

Ik vertrek vanuit de CV met 16mm alpex, naar circulatie-pomp, dan radiator & opnieuw terug met 16mm alpex naar de CV. Gewoon klassieke aansluiting dus.

Echter, ik heb last van thermosifon-werking: mijn radiator wordt warm zonder dat mijn pomp draait. Op mijn circulatiepomp staat een flow-klep, maar blijkbaar kan deze de natuurlijke stroming niet verhinderen.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb de leiding al dikke meter naar beneden laten lopen, met het idee dat warm water niet naar beneden kan; maar toch nog steeds circulatie.

Wie kan mij helpen aub? Alle hulp is welkom, ik ben al meer dan een week op dit probleem mijn tanden aan het stukbijten!

PS: cv staat in de kelder, radiator 1 verdiep hoger
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Last van thermosifon-werking: wie kan mij aub helpen?

Bericht door Pietje »

Mijn eerste indruk is dat het niet om thermosyfon gaat, tenzij de radiator ergens hoog in je installatie zit...

Heb je een schema?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb wel een paar oplossingen

Simpelste: kraan radiator dichtdraaien
Iets minder simpel: terugslagklep plaatsen om ervoor te zorgen dat er meer druk nodig is om tot termosyfon te komen
nog iets gecompliceerder: bypass-ventiel gebruiken (niet als bypass, maar drukgestuurde klep)
Nog iets moeilijker: elektrische klep gebruiken die gestuurd wordt als de pomp aan gaat.

Maar: om precies te weten wat er aan de hand is, is een tekening en situatieschets wel handig.
Ik heb zelf ook ervaring met onverklaarbare termosyfonwerking in een circuit van 2*40 meter...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Goh, bestaat er zoiets als ongewenste thermosifon? Ik zou blij zijn met gratis stroming en die met kleppen smoren waar nodig......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ja, dat bestaat... Het is helaas niet altijd te sturen en te gebruiken, maar zorgt wel voor (in mijn geval buffer-)verlies.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Flor

Bericht door Flor »

Vooreerst bedankt mannen om met mij mee te denken.
Pietje schreef:Mijn eerste indruk is dat het niet om thermosyfon gaat, tenzij de radiator ergens hoog in je installatie zit...

Heb je een schema?
Zie hier een tekening van de opstelling:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/20365062/brol/situatieschets.jpg
Bijkomende opmerkingen:
- leidingen zijn dus allemaal alpex 16mm dia
- pomp is een wilo pomp, weliswaar een vrij grote, staat op laagste snelheid, maar is nog altijd 1300 tr / min
- mijn depart/vertrek heb ik dikke halve meter naar beneden laten lopen (in de hoop zo de thermosifon tegen te gaan, want warm water stijgt en dus niet dalen)
- cv heeft buffervat dat water op temp van nog 60 graden houdt
- cv in de kelder, radiator een verdiep hoger
- pomp staat op het vertrek en boven de pomp staat een keerklep (dus om te beletten dat water nog kan stromen als de pomp uitvalt)
kockie schreef:Ik heb wel een paar oplossingen

Simpelste: kraan radiator dichtdraaien
Iets minder simpel: terugslagklep plaatsen om ervoor te zorgen dat er meer druk nodig is om tot termosyfon te komen
nog iets gecompliceerder: bypass-ventiel gebruiken (niet als bypass, maar drukgestuurde klep)
Nog iets moeilijker: elektrische klep gebruiken die gestuurd wordt als de pomp aan gaat.

Maar: om precies te weten wat er aan de hand is, is een tekening en situatieschets wel handig.
Ik heb zelf ook ervaring met onverklaarbare termosyfonwerking in een circuit van 2*40 meter...
Voor situatieschets, zie dus hierboven aub.
Enkele bevindingen: als ik de thermostatische kraan van de radiator dichtdraai, dan koelt de leiding af. Als de leidingen afgekoeld zijn, dan kan ik de kraan weer volledig opendraaien zonder dat de leidingen opnieuw vanzelf warm worden. (trouwens, ik heb een aparte thermostaat geplaatst, dus eigenlijk zou ik mijn kraan gewoon altijd volledig willen laten openstaan)

Ivm oplossingen: ik denk aan electroventiel, maar ik zou graag de oorzaak van dit probleem hier willen vinden, wat doe ik verkeerd?
kockie schreef:Ja, dat bestaat... Het is helaas niet altijd te sturen en te gebruiken, maar zorgt wel voor (in mijn geval buffer-)verlies.
Dat is dus de reden: mijn buffervat verliest constant warmte langs de leidingen.

Hier nog twee foto's van de pomp en de CV.

De pomp:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/20365062/brol/cv1.jpg

Aansluiting van de retour:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/20365062/brol/cv2.jpg
Weet iemand soms wat het symbool aan de groene pijl wil zeggen?
(blauwe pijl is de retourleiding)

Alleszins dank voor verdere reacties!
Laatst gewijzigd door kockie op 12 dec 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnails van (grote) plaatjes gemaakt; deze zijn klikbaar.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Flor schreef:wat doe ik verkeerd
Eigenlijk niks. Je installatie is zo aangelegd dat termosifon optreedt. Daar kan een naar beneden lopende leiding niets aan veranderen, zolang je een veel langere opgaande leiding hebt. JE zult nu vanzelf geen termosifon krijgen; eerst moet de leiding warm worden, maar als ie eenmaal loopt, zal ie doorgaan. In mijn geval loopt de leiding zeker 3 meter naar beneden, dan 14 meter onder de grond door, vervolgens 4,5 meter omhoog, om daarna weer te dalen en een stuk horizontaal te lopen en daarna weer een dikke halve meter te stijgen. SOms begint dat water om -voor mij- onbegrijpelijke redenen te stromen.....

Een elektrische klep zal zeker een oplossing brengen. Zie er het voordeel van in.... als het zaakje loopt kan de pomp uit. Als je warmte voldoende hebt moet de klep dicht.
Flor

Bericht door Flor »

kockie schreef:
Flor schreef:wat doe ik verkeerd
Eigenlijk niks. Je installatie is zo aangelegd dat termosifon optreedt. Daar kan een naar beneden lopende leiding niets aan veranderen, zolang je een veel langere opgaande leiding hebt. JE zult nu vanzelf geen termosifon krijgen; eerst moet de leiding warm worden, maar als ie eenmaal loopt, zal ie doorgaan. In mijn geval loopt de leiding zeker 3 meter naar beneden, dan 14 meter onder de grond door, vervolgens 4,5 meter omhoog, om daarna weer te dalen en een stuk horizontaal te lopen en daarna weer een dikke halve meter te stijgen. SOms begint dat water om -voor mij- onbegrijpelijke redenen te stromen.....

Een elektrische klep zal zeker een oplossing brengen. Zie er het voordeel van in.... als het zaakje loopt kan de pomp uit. Als je warmte voldoende hebt moet de klep dicht.
Wat ik vooral straf vind: het warme water is blijkbaar in staat om de keerklep open te houden...
deleted

Bericht door deleted »

Flor schreef: Wat ik vooral straf vind: het warme water is blijkbaar in staat om de keerklep open te houden...
Vooral het koudere , zwaarde water dat daalt en het hete water uit de ketel door de lus duwt.

Als de lus voldoende weerstand biedt (laag genoeg zakt) moet het op een bepaald moment tocht stoppen.
Je kan ook een loop omhoog maken in de retour.(in de hoogte heb je doorgaans minder beperking) Koud zwaarder water wil daar niet graag stijgen.

Keerkleppen zijn er met veer en zonder veer. Degene zonder veer hebben niet veel druk nodig om te openen.

G
Plaats reactie