Hallo,
Ik heb een Rayburn 212 SFW houtgestookt fornuis gekocht, om op te koken, de ruimte te laten verwarmen en voor warm water. We hebben geen CV installatie en geen gasaansluiting, maar volgens de specificaties kan dit fornuis 140 liter water verwarmen. Omdat ik echt een leek ben op dit gebied heb ik, voordat ik het fornuis heb gekocht, eerst een lokale installateur contact laten opnemen met de Rayburn dealer over hoe dit geïnstalleerd moet worden en wat dat zou gaan kosten. Dat leek allemaal in orde. Maar nu het puntje bij paaltje komt lijkt de installateur zich er letterlijk niet aan te willen branden. Het lijkt toch ingewikkelder dan vooraf gedacht. In de Rayburn zit een soort van boilertje van 7 liter. Dus daar moet warm water door heen stromen. Er moet een soort van opslag zijn waar het warm water in opgeslagen wordt. Het moet veilig zijn dat het water niet te warm wordt, maar het moet wel af en toe warm genoeg worden ivm legionella. Eventueel wil ik er ooit nog vloerverwarming op aansluiten. En als ik de kachel in de zomer niet aan heb moet het water elektrisch verwarmd worden door de stroom van de zonnepanelen...
Wie weet hier een oplossing voor?
Met vriendelijke groet,
Arno Bakker
Wie weet hoe ie een Rayburn 212 SFW moet installeren?
Moderator: Moderators
-
Arno Bakker
-
Dutch John
Re: Wie weet hoe ie een Rayburn 212 SFW moet installeren?
Een beetje installateur moet dat toch kunnen. Een Rayburn verschilt niet veel van een cv-kachel. Er zit een grote warmtewisselaar achter de vuurkamer. Dus zoek een installateur die ervaring heeft op dat gebied.
Water verwarmen met een zonneboiler (een boilervat heb je toch nodig) is nogal wat efficiënter dan met panelen. Een collector levert ongeveer 85% rendement, terwijl een paneel maar 15% vangt. Heat pipes doen het nog beter.
Dus, als je zelf een leek bent, zoek installateurs die ervaring heeft met de combinatie zonneboiler/cv kachel. Vraag meerdere, want er lopen tegenwoordig cowboys rond. En vraag referenties.
Groet,
DJ
Water verwarmen met een zonneboiler (een boilervat heb je toch nodig) is nogal wat efficiënter dan met panelen. Een collector levert ongeveer 85% rendement, terwijl een paneel maar 15% vangt. Heat pipes doen het nog beter.
Dus, als je zelf een leek bent, zoek installateurs die ervaring heeft met de combinatie zonneboiler/cv kachel. Vraag meerdere, want er lopen tegenwoordig cowboys rond. En vraag referenties.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Arno Bakker
Bedankt DJ voor je reactie.
Ja zonneboiler heb ik ooit ook overwogen. Maar ik wil graag een lage stroomrekening, dus met zonnepanelen wordt ook de rest van het stroomgebruik goedkoper. Met de het houtfornuis wordt de ruimte verwarmd, het water opgewarmd en je kunt er op koken. Gasaansluiting hebben we niet. En ik kan geschikt aan hout komen. Dus vandaar de keuze.
Na een beetje aandringen is de installateur eruit. Ze hebben zich er een beetje in verdiept en gaan het nu binnenkort installeren.
Er moet een groter buffervat komen van 200 liter en radiatoren om overtollige warmte kwijt te kunnen. Met een pomp, driewegklep, mengklep, expansievat, overstort, wordt het e.e.a. geregeld. Dus als het goed is komt het nu goed...
Ja zonneboiler heb ik ooit ook overwogen. Maar ik wil graag een lage stroomrekening, dus met zonnepanelen wordt ook de rest van het stroomgebruik goedkoper. Met de het houtfornuis wordt de ruimte verwarmd, het water opgewarmd en je kunt er op koken. Gasaansluiting hebben we niet. En ik kan geschikt aan hout komen. Dus vandaar de keuze.
Na een beetje aandringen is de installateur eruit. Ze hebben zich er een beetje in verdiept en gaan het nu binnenkort installeren.
Er moet een groter buffervat komen van 200 liter en radiatoren om overtollige warmte kwijt te kunnen. Met een pomp, driewegklep, mengklep, expansievat, overstort, wordt het e.e.a. geregeld. Dus als het goed is komt het nu goed...
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Mmm, een lage stroomrekening, en nu een hoge loodgieters-rekening.Arno Bakker schreef:Met een pomp, driewegklep, mengklep, expansievat, overstort, wordt het e.e.a. geregeld. Dus als het goed is komt het nu goed...
Heb je ooit gehoord van een open buffer? Dmv van thermosyfon gaat het water vanzelf door de Rayburn stromen, en warmt fool proof je buffer op. En dat zonder hoge loodgietersrekening...
Door de buffer kan je nu je waterleiding of wat je er op wilt aansluiten laten lopen. Bovenin hoge temperaturen, onderin de buffer lage.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
dormos
Buffervat van 200 liter is ook niet echt groot, daar ga je niet veel overbodige warmte in stoppen.
Heb hier twee keer 2000 liter staan.
Groet,
Hans
Heb hier twee keer 2000 liter staan.
Groet,
Hans