Het is ongeveer tijd om de fundering van de bergkachel te maken: ik ben momenteel druk doende met de rest van de verbouwing in de woonkamer.
Nog steeds hebben we geen overeenstemming over waar de kachel exact komt te staan.
Zo zou de kachel oorspronkelijk met de smalle kant tegen de muur aan komen, nu twijfelen we. Omdat we een brede kachel (98 cm breed) hebben besteld zou het ding ruim 1 meter de kamer in komen te staan. Het past, dat wel, maar het blijft nogal in het oog springen....
Dus toch weer twijfels om hem met zijn achterkant tegen de muur (binnenmuur, aan de andere kant de trap naar de kelder die dus niet verwarmt hoeft te worden) aan te zetten. Dat staat vast mooier, maar tja: werkt 'ie dan nog wel goed?
Nou vroeg ik me af: hoever moet een bergkachel eigenlijk van de muur af staan om de warmte toch in de woonkamer te laten komen? Voor de stralingswarmte zou eenvoudige, dunne reflectie op die muur afdoende moeten zijn..... blijft over convectie (warmte die de lucht bij de kachel opwarmt, lucht stijgt en verspreid zich in de kamer). Zou 5 cm genoeg zijn? 10? 20?
Mijn kachel heeft een schoorsteen uitlaat bovenop, dus in principe kan het ding best een cm. of 10 van de muur.
iemand een idee?
(het maken van de fundering is makkelijker dan het bepalen van de plaats ervan
groeten, Klaas.