Capaciteit bergkachel afdoende?
Moderator: Moderators
-
Longman
Re: Capaciteit bergkachel afdoende?
@sprokkelhout. Wat voor kachel heb jij in huis staan?
gr. Herman
gr. Herman
-
sprokkelhout
Longman schreef:@sprokkelhout. Wat voor kachel heb jij in huis staan?
gr. Herman
Dag Herman,
Ik heb een Wanders Olaf Eco vierkant.
Dit is een houtkachel bekleed met 240 kg speksteen en met tegenstroomkanalen.
Totaalgewicht houtkachel: 380 kg.
Oppervlakte woonkamer, open keuken en overloop via open trap: ca. 52 m2
Ik stook doorgaans 2 keer per dag. 's-morgens van 8.00 tot 12.00 uur en 's-avonds van 6.00 tot 9.00 uur.
Zie : http://www.wanders.com/assortiment/hout ... f-eco.html
Groet,
Lodewijk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door sprokkelhout op 28 nov 2014, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
deleted
Vind ik een wat voorbarige conclusie.Wouter Gillis schreef:Dag Longman,
als het 's morgens 16°C is, was het de avond ervoor dan 22°C?
Zoja, dan zou ik (zoals hier en daar reeds geopperd) eerst de isolatie/beglazing/kieren aanpakken... zeker bij deze eerder milde temperaturen is dat een groot verlies voor een klein huis.
mvg
Wouter
Om het warmteverlies op deze manier te meten /vergelijken met andere woningen moet je ook kijken of dezelfde hoeveelheid energie (kwh) per 24 ingeput werd.
Als er slechts 's morgens en 's avonds een beperkte hoeveelheid hout verbrand wordt, gaat kortstondig de luchttemperatuur omhoog (en die wordt afgelezen op de thermometer), maar de vloeren/muren/meubels reageren trager. Die nemen grofweg eerder de temperatuur aan van het 24-uur gemiddelde.
Een ruimte die slechts korstondig naar een piektemperatuur van 22°C gebracht wordt kan een veel lager 24-uursgemiddelde hebben. Lucht bevat slechts weinig energie (kwh) en valt dan ook vrij snel terug tot de temperatuur van de omgevende massa.
Maw het is geen vergelijking met een ruimte die continu op 22°C gehouden wordt en waar de massa mee 'geladen' is. Die koelt bijvoorbeeld 'snachts veel trager af omdat het de massa is die de luchttemperatuur bepaalt bij gebrek aan verwarming.
@Longman: Om een idee te krijgen of 3 à 4 kw continu voldoende is in de praktijk kan je 2 olieradiatoren huren en het bijvoorbeeld 48 uren uitproberen. De meeste kan je schakelen op 2kw of half vermogen 1kw. Zo krijg je een idee van het effect van een continu klein vermogen. Een (heel) grote massakachel haalt ook niet meer dan 4 kW. Hij gaat wel minder vaak gestookt moeten worden. Maar het vermogen neemt niet echt toe met de grootte omdat ook de oppervlaktetemperaturen gemiddeld dalen met stijgende massa.
G
-
Wouter Gillis
@ Gandalf
Volledig mee akkoord.
Alleen stel ik me de vraag dat wanneer in een (normaal bewoond) eerder klein en correct geïsoleerd huis 's morgens 2 keer grofweg 15kWh wordt ingeput aan energie bij positieve buitentemperaturen, het normaal is dat de massa er niet in slaagt om die warmte enigszins op te nemen?
groet
Wouter
Volledig mee akkoord.
Alleen stel ik me de vraag dat wanneer in een (normaal bewoond) eerder klein en correct geïsoleerd huis 's morgens 2 keer grofweg 15kWh wordt ingeput aan energie bij positieve buitentemperaturen, het normaal is dat de massa er niet in slaagt om die warmte enigszins op te nemen?
groet
Wouter
-
deleted
Wouter,Wouter Gillis schreef:@ Gandalf
Volledig mee akkoord.
groet
Wouter
Dat is een interessante vraag.
Het moet natuurlijk concreet in elke situatie beoordeeld worden, maar toch al enkele algemeenheden die spelen:
1. De traagheid waarmee muren afkoelen in de nacht bijvoorbeeld geeft al een goede indicatie wat een vrij slechte warmtewisselaars muren wel zijn. Hetzelfde valt te leren bij massakachels: de deltaT moet erg hoog zijn (rookgastemperatuur) om een muur te laden. Laden/ontladen zijn twee zijden van dezelfde medaille. Kortstondig 15 of 30 kW naar een muur gooien heeft weinig effect op hetgeen de muur werkelijk kan opnemen. Daarvoor zou je dan ook beter die kw in de tijd spreiden zodat de muur/massa ook de tijd krijgt om het te absorberen. Vandaar dat oude huizen met enige/veel massa beter presteren in een continu regime.
2. Massa neemt veel meer en veel makkelijker stralingswarmte op dan convectiewarmte. Kijk bijvoorbeeld met welk gemak de zomerzon een zuidgevel tot massakacheltemperaturen opwarmt bij 'slechts' luchttemperaturen van pakweg 30°C.
Hier(dit huis, deze kachel) betreft het voor het grootste deel van de massa slechts 'luchtverwarming'.
3. De 30kW die op een paar uur geproduceerd wordt , komt slechts beperkt in de muren terecht en veroorzaakt voorts een grote druk naar buiten toe. Zonder luchtdicht huis en balansventilatie gaat er dan ook veel warmte verloren.
4. De kortstondige piektemperatuur in een voorts vrij frisse ruimte veroorzaakt een forse gelaagdheid bij convectieverwarming. Het is vooral de bovenkant van de kamer en het plafond dat veel warmte krijgt. De laagste zones en de vloer krijgen nauwelijks enkele percenten van die 30kW. Hier is dat plafond ook nog geïsoleerd. Misschien zelfs langs de onderkant, waardoor het niet eens warmte kan bufferen/absorberen. Idem voor de bovenkanten van de muren die hier al uit (langs binnen) geïsoleerd dak bestaan ...
5. Puur speculatief: Bij eenmaal wat koudere buitentemperaturen zal de cyclus eerder 22-- 14°C gaan bedragen van warm/afkoelen. De lagere zones (plinthoogte, vloer) zakken zelfs nog wat verder terug. Idem voor de zone net achter de (binnen) isolatie. Dan krijg je in dit regime en op deze plaatsen vooral een cyclus van condenseren van vocht in de periode dat er niet gestookt wordt en het weer droogstoken inde periodes dat er wel gestookt wordt. Dit kost zoveel energie (kW) dat er nog nauwelijks/geen energie overblijft om de temperatuur van die bouwdelen zelf nog op te krikken. Waardoor ze dus steeds verder terug zakken en de vochtcyclus steeds nadrukkelijker en op grotere zones betrekking heeft.
G
NB Muren/massa nemen nog het makkelijkst warmte op door conductie: temperierung, muurverwarming, vloerverwarming.
-
Wouter Gillis
Boeiend! Weer wat bijgeleerd.
Groet
Wouter
Groet
Wouter