Huidige situatie: we wonen oud en erg tochtig op een hoek appartement, stoken aardig wat gas maar ons electra is met nog geen 1500 kWh voor een 3 persoonshuishouden (ik ben thuis met dochter overdag) best ok. We houden van comfort maar zijn geen luxe paardjes.
Toekomst: we bouwen een maisonette (bgg met 1 verdieping erop) met buren links, rechts en boven ons. Totaal ongeveer 100 m2. Vloer een rc van 6,5, muur rc 7 en dak niet echt relevant met een bovenbuur.
We willen geen gasaansluiting, en nu worden ons oa keuzes voorgehouden tussen de combi: warmtepomp, balansventilatie met zonnepanelen of combi zonneboiler met pv en in de wintermaanden electrisch bijverwarmen met natuurlijke ventilatie.
Wij willen graag een houtkachel omdat we dat gewoon heel sfeerverhogend vinden (en een beetje pyromaan zijn
Voor verwarming ben ik dus niet zo bang, de slaapkamers op de bovenverdieping hou ik graag relatief koel en de woonkamer en keuken zal een open lay-out hebben, dus ik bak gewoon koekjes om de kamer bij te verwarmen.
Maar warm water is toch wel heel erg fijn.
Onze voorkeur is om zo zuinig mogelijk te leven, om zo min mogelijk energie te verbruiken en dat wat we veruiken zo efficient mogelijk te doen.
Wie roept er hier iets zinnigs, want ik kom niet verder dan mijn intuitie, maar dat onderbouwd zo lastig.
Alvast heel erg bedankt.