Mijn eerste berichtje hier dus ik zou graag eerst kort even onze huidige situatie beschrijven:
Wij wonen met z'n drieën: koppel + kind in een kleine gerenoveerde rijwoning(stadsomgeving).
Zelf ben ik nogal bezig met techniek en ben graag op zoek naar manieren hoe het beter kan op gebied van energieverbruik en ecologie. Zonder daarbij in te boeten op comfort en ook liefst zonder al te complexe technische installaties. Ik ben zot van techniek(mijn job) maar in eigen huis hou ik het graag sober.
Onze huidige verbruiken:
Aardgas: +/-500m3/jaar (overal vv, condensatieketel, aparte boiler 110L)
Elektriciteit: +/-1300kWh/jaar (ecopower)
Water: +/-45m3/jaar (enkel stadswater)
Voor wat betreft aardgas en elektriciteit zie ik niet echt meer mogelijkheden tot verbetering zonder investeringen en daar heb ik geen zin in: te lange terugverdientijd en te complex. Dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen naargelang de energieprijzen of nieuwe technische mogelijkheden.
Maar nu mijn eigenlijke vraag: Ik vind het persoonlijk spijtig dat de wc's momenteel op drinkwater aangesloten zijn; daar zie ik nog potentieel tot verbetering.
Jammer genoeg hebben we geen regenwaterput maar wel plaats voor een bovengrondse tank in de tuin. Enig probleem is wel dat ik enkel via de voordeur aan mijn tuin kan dus een ibc-vat is al moeilijk. Dus ik vroeg me af of jullie alternatieve oplossingen kennen die ook groot genoeg zijn?
Aandachtspunten lijken mij:
- uv-bestendig en ook niet-lichtdoorlatend.
- Bestand tegen vorst.
- Ik heb twee wc's allebei gelijkvloers. Ik zou liefst werken zonder pomp dus werken met de zwaartekracht om de wc's te vullen.
Ben benieuwd naar jullie tips en ideeën