Voor een aankomend project zou ik hier toch even jullie mening willen weten.
Ik zou graag een pizza oven bouwen (in leem) die aangedreven wordt door een batch rocket stove 314 die eronder staat. Dat zou ervoor zorgen dat ik niet telkens as uit de oven moet opkuisen.
De pizzaoven dient dan als eerste bell, de ruimte onder de bell is dan voor de helft de batch rocket oven, geisoleerd welliswaar, en de andere helft zou dan als tweede bell dienen die eventueel nog verder loopt in de vorm van een verwarmde bank.
Als eigen bedenkingen vraag ik me af of ik de hitte/vlammen die uit de riser komen geen zwenk in de goeie richting zou kunnen geven met een 45° hoek als einde?
De basis van deze tekening is een 177, dus de rocket zou ook nog iets meer achteraan de pizzaoven uitkomen...
De diameter van de riser zou 18.5 bedragen, ik heb ooit eens een excel gevonden van iemand hier die dit handig in cijfers uitzet voor de rest van de batch rocket, maar wie weet zijn die verhoudingen ondertussen weer wat fijn getuned?
riser diameter 185 / riser oppervlak 3.14 / hoogte vuurkamer 402 / breedte 268 / diepte 535
hoogte brievenbus 268 / breedte brievenbus 67 / opp. p-channel 13cm²
hoogte riser min. 1071 beter 1339 (dus die komt ergens halverwege m'n pizzaoven uit)
Als bijkomendheid zou de voordeur van de oven tijdelijk kunnen dienen als bypass klep, tot die brult dat het goed is en ik z'n uitgang daar ook dicht kan zetten...
En wat is nu alweer het warmste deel van de riser? Ik heb nog 2 deftige stukken vuurbeton (500 x 500 ongeveer) liggen waaruit ik dat stuk van de riser dan gerust uit kan maken.
Andere tips/verbeteringen/ideeën zijn ook altijd welkom, zoals zo veel zal het een low budget ding moeten worden, vuurstenen voor de minder warme delen van de kachel en oven heb ik al (18.5cm x 37cm x 5.0cm), voor het deftig afsluiten van de voorkant van de batch rocket zoek ik wel nog een low budget oplossing.

Of kan ik om low budget te werken beter werken met een eerder design van rocket stove?