In mijn tuin heb ik een bron die vrij veel "bijna" drinkbaar water levert . Er zitten teveel nitraten in 116 (norm 50) en enkele sporen van coliformen , maar niet noemenswaardig . Voor de rest is het prima drinkbaar water (was ook vroeger de put van het dorp waar ze kwamen drinken)
Nu heb ik mijn regenput (30m³) leeg gemaakt, uitgekuisd met javelwater en nadien gevuld met dit bronwater . Heb nadien het huis erop aangesloten (uitgenomen de keuken, waar stadswater blijft lopen voor dagelijks gebruik)
In het begin ................no problem
Na 2 weken is het badwater beginnen geel - licht groen kleuren . Mijn eerste reactie was natuurlijk dat gebeurt in de boiler .
Na 4 weken blijft die groene kleur en krijg ik er ook een groene reuk bij (je snapt wel wat ik bedoel).
Wat ik tot nu toe gedaan heb is controleren waar de groene kleur ontstaat en jammer genoeg moet ik constateren dat het in de regenput ontstaat !!!
Dit fenomeen ken ik bij een vijver waar het water door een UV lamp moet circuleren om helder te blijven , maar hoe moet dat met mijn regen put ? Ik kan toch moeilijk daar een circulatiepomp opzetten met een UV lamp ................dan wordt dit goedkope water aardig duur
Iemand suggesties ?
Dank je wel
Henri (Overijse bij Brussel/België)